Verslag 6 Uren van Breda

Een week na Stelling van Amsterdam stond alweer de volgende rally op het programma: de 6 Uren van Breda. Bij deze rally hebben we eigenlijk nog nooit goed gescoord, maar dat mag de pret niet drukken. De sfeer is altijd gemoedelijk en met 100 deelnemers is het een gezellige drukte.

Op tijd van huis vertrokken en netjes op tijd komen we aan bij de startlocatie Hotel Amrath in Breda. Na de documentencontrole en stickers plakken is het even wachten op onze starttijd. Tien minuten voor onze starttijd krijgen we ons routeboek, zodat Margriet de route al kan intekenen. We rijden rustig naar de startboog. Daar worden we door de omroeper het oneven paar genoemd. We hebben namelijk meegedaan in 2011, 2013 en nu dus in 2015. Puur toeval natuurlijk. Precies op tijd worden losgelaten.

We hebben natuurlijk meteen weer de gebruikelijke problemen om de route te vinden en we krijgen er bijna ruzie door. Maar het lukt ons toch om de juiste route te vinden. Als eerste hebben we te maken met pijlen en punten kortste route. meteen bij pijl 4 gaat het fout. De pijlpunt staat over een parallelweg. Dat hadden we wel gezien, maar volgens ons blokkeert deze pijlpunt de parallelweg en mogen we er niet door. Wel dus en we hebben onze eerste fout al te pakken. Even verder op de route kunnen we volgens ons niet links af. Er staat immers een bordje \'doodlopende weg\'. In werkelijkheid konden we er wel door en hatseflats weer een fout aan onze broek. Dit hebben we natuurlijk niet meteen in de gaten, maar dit verslag schrijf ik met de uitleg ernaast. Tijdens de rally hebben we het wel naar ons zin, want wij denken dat we alle instinkers zien. We gaan dus vrolijk verder met grensbenadering. Hier zien we een gat in de grens, waar je dus doorheen kan, niet over het hoofd. Ook weggepoetste wegen vallen ons meteen op. Dat klinkt raar, want weggepoetst is toch weg, maar we bedoelen dan dat je sommige kruispunten iets verder moet doorrijden omdat je de weggepoetste weg als eerste tegenkomt. Na dit deel krijgen we ingetekende lijn met barricades, kortweg baril genoemd, en zo komen we bij TC 4 en is het tijd voor de lunch. Jullie kennen het natuurlijk al: soepje, broodje kroket en een ander broodje erbij, lekker hoor.

Vol goede moed gaan we weer verder met baril. Dit deel doen we foutloos. Het volgende deel is weer grensbenadering en we komen zo zonder hele grote problemen bij de finish. Daar mogen we onder de finishboog door en krijgen we een aandenken: twee grote flessen Hertog Jan bier met twee mooie glazen. Een leuk aandenken. We mogen op het gras voor het hotel parkeren. Er is trouwens een leuk filmpje op youtube van de finish van deze rally: https://www.youtube.com/watch?v=QeMPeqmWhQA . Wij komen langs op het filmpje na ongeveer 2:18. Erg leuk.

Als we binnen zijn kunnen we de tussenstand bekijken. Na het eerste deel staan we 24e!!. Na het tweede deel 17e, na het derde deel 12e en uiteindelijk zijn we 9e geworden. En dat is dus onze derde top 10 notering achter elkaar. Zullen we het spelletje dan toch een keer gaan leren? Om dat te weten te komen moeten we nog twee maanden wachten. Dan pas gaan we namelijk weer een rally rijden: de 15th Classic Car Challenge met als startplaats Vejen in Denemarken. Ja jullie lezen het goed: Denemarken. We zijn erg benieuwd hoe men een rally in het buitenland rijd, vandaar dat we af en toe over de grens gaan.  Maar eerst gaan we heerlijk genieten van onze vakantie. De mini wordt ondertussen weer op verschillende punten aangepast en verbeterd door onze sponsor 7Heaven Classics & More, zodat we de tweede helft van het seizoen weer met vertrouwen tegemoet kunnen zien.