Verslag Antwerp Classic

 

Een maand na de vorige Belgische rally stond er al weer een volgende Belgische rally gepland: de Antwerp Classic op 14 maart met als startplaats Kasterlee. 

Maar een week voor deze rally krijgen we goed nieuws want we hebben er een nieuwe sponsor bij: 7Heaven uit Nuland. De eigenaar volgt ons al een tijdje en bovendien kennen we hem nog van vroeger. Bij hem hebben we namelijk onze eerste mini, de Balmoral, gekocht. Onder het genot van een paar koppen koffie hebben we afgesproken dat hij het onderhoud en de verbeteringen van de mini onder zijn hoede neemt. Daar zijn we blij mee, want heel erg technische ben ik niet. Bij de eerste controle komt er al meteen een mankement aan het licht: de uitlaat hangt nog maar aan één ingescheurd rubber. Dit wordt meteen verholpen en we kunnen dus wat dat betreft veilig aan de rally meedoen. 

Vrijdags al vertrokken naar onze rallyvrienden in Veghel om daar te blijven slapen. Vanaf Veghel is het een klein uurtje naar Kasterlee dus dat is goed te doen en dan hoeven we niet zo vroeg op.

De volgende morgen naar Kasterlee, waar al aardig wat bolides bij de startlocatie staan geparkeerd. Eerst naar binnen voor een ontbijtje en daarna stickers plakken. En zo staat de mini klaar voor de start:

 

 

 

Even over half tien mogen we vertrekken. Eerst onder de startboog door waar de omroeper ons netjes uitgeleide doet. Dat is toch altijd leuker starten, vooral omdat er toeschouwers staan te kijken.

Het eerste deel is goed te doen, al moeten we wel flink doorrijden. De nieuwe tripmaster doet het prima. Het is nog wel even wennen om regelmatig te rijden. We rijden bijvoorbeeld een bepaald traject netjes 36 km/uur, maar moeten dan wat hoekjes rijden en letters opschrijven, waardoor het gemiddelde tempo snel zak. Als ik vlak daarna de bocht om ga staat daar de TC. Vlug kijk ik op de tripmaster: 34,9 km/uur. Mmm, dat moeten we dus anders doen. Ook als we verkeerd rijden moet ik de tripmaster op '-' zetten, maar tijdens de rally wist ik niet dat die functie op de tripmaster zat. Een slim apparaat dus. Maar het belangrijkste is dat het een stuk rustiger is in de auto tijdens een regelmatigheidtraject.

De lunch in België is een stokbroodje met ham en dat smaakt prima.

Na de lunch weer verder. De start loopt over een circuit met stukken asfalt en onverhard, waar we lekker over heen kunnen scheuren en wat leuke plaatjes oplevert:

 

Ook het tweede deel gaat voorspoedig. De systemen zijn bol-pijl, pijlen-kortste-route en punten-kortste-route, ingetekende-lijn-met-barricades en blinde lijn en lekker afwisselend. Na dit deel hebben we weer even pauze bij een MINI dealer. Dan denken jullie natuurlijk 'goh wat leuk, want jullie rijden in een mini'. Nou nee, dit zijn moderne mini's en lijken helemaal niet meer op onze mini.

Het uitgedeelde ijsje smaakt overigens wel lekker. De tussenstand is ook al opgehangen en we staan er niet zo goed voor. We hebben namelijk vijf bordjes gemist en dat is niet best. Onze regelmatigheid is wel goed en daar zijn we blij mee.

Dan door met het derde deel. Het is inmiddels al vijf uur en het laatste deel is nog eens 2,5 uur. We merken dat we moe worden, want we beginnen dingen over het hoofd te zien en het tempo gaat wat naar beneden. Bij de laatste twee TC's komen we dan ook net te laat binnen.

Maar het lukt ons toch om de finish te vinden en even over half acht zijn we binnen.

Moe maar voldaan wachten we op het eten. Dat komt al snel en dat komt goed uit want we hebben flinke trek gekregen van dat gescheur in ons autootje.

We kijken ook nog even op de tussenstand en het tweede deel hebben we een stuk beter gedaan. Als na het eten het derde deel hangt zijn onze rallyvrienden daar derde met nul fouten en wij 22e met één fout. De verschillen zijn dus klein. Uiteindelijk worden we 15e bij de Classic en 36e algemeen. Daar zijn we tevreden mee, want in België heb je geen onderscheid in toer en sportklasse.

Moe maar voldaan rijden we weer naar Veghel om daar weer een nachtje te slapen. Nu nog helemaal naar Almere rijden zou niet verstandig zijn. De volgende dag zien we foto's voorbij komen op Facebook. De foto's zijn gemaakt op het circuit en zien er weer spectaculair uit.

De volgende rally is al snel: komende zaterdag rijden we de ROZ met als startplaats Dalfsen. dit is voor ons een nieuwe rally en het beloofd een lange zware rally te worden, maar we hebben er zin in.