Verslag van de Happy Summer Drive: eindelijk weer

Tijdens de zomerstop worden er weer wat dingen aan de mini gewijzigd: betere remmen, de kokerbalken worden vervangen, nieuw tapijtje, een nieuw dashboard en een APK keuring waar de mini bijna fluitend doorheen komt.

Maar na een lange zomerstop is het eindelijk weer eens tijd om een rally te rijden: de Happy Summer Drive, de zomereditie van de Happy New Year's Drive die we in januari gewonnen hadden. We hadden voor ons zelf een top tien notering in gedachten, maar bij binnenkomst bij de startlocatie wordt de lat hoger gelegd: "daar hebben we de winnaars van de tourklasse" zegt Joan de organisatrice van de Happy Drive's.

Bij de starttafel worden we zoals gewoonlijk vriendelijk te woord gestaan door twee dames die ook altijd bij de AMAC de inschrijftafel bevrouwen. De documentencontrole verloopt soepel en na het bevestigen van de rallyschildjes op de auto is het tijd voor een kopje koffie.

We zitten aan tafel met twee beginnende equipes, en dan bedoel ik dat ze voor de eerste keer een rally rijden, want zelfs het invullen van de controlekaart is compleet nieuw voor hun. We geven ze wat tips, maar de wenkbrauwen worden nu nog meer gefronst. We nemen even wat uitgebreider tijd om wat dingen uit te leggen. Aan het eind van ons gesprek hebben ze er wat meer vertrouwen in. Ach ja, zo zijn wij ook begonnen. Al doende leert men.

Om 10:12 mogen we starten. Het eerste deel bestaat uit pijlen kortste route. We rijden vlot door de kaarten heen en verschrikkelijke moeilijkheden komen we niet tegen, behalve dat we blijkbaar te lang over de route doen. Het wordt dan ook racen om op tijd bij de TC te zijn, maar dan lukt het nog niet. Maar liefst veertien minuten te laat komen we aan bij de eerste TC. Wel vreemd, want meestal is de tijd bij deze rally wat ruimer en rijden we aardig door. We maken ons geen zorgen, als de route maar goed is.

Het tweede deel bestaat uit pijlen en punten kortste route, waarbij je pijlen wel eerder of later mag aandoen, maar punten niet. Ook hier is de tijd te krap voor ons en we komen vier minuten te laat aan bij de TC. De organisatie constateert dat de tijd wel erg krap was voor het ochtenddeel en schuift de starttijd voor de middag een uur op, zodat iedereen rustig kan lunchen. Goede actie en de lunch smaakt ons weer voortreffelijk met soep en natuurlijk de rallykroket.

Het middagdeel start met ingetekende lijn met barricades, waarbij barricade 1 wel erg makkelijk lijkt te zijn. Maar ook dan letten we goed op of er geen andere kortere weg is om de barricade. We vinden dit systeem erg leuk, omdat je zelf je route om de barricade heen moet construeren. Netjes op tijd, nou eigenlijk veel te vroeg, komen we bij de TC aan. Mooi dat we te vroeg zijn, dan kunnen we alvast het volgende traject intekenen. Dit bestaat uit maar liefst 34 punten kortste route. Dit traject gaat ook goed, totdat we een kleine aanpassing op de kaart over het hoofd zien: de op de kaart getekende rivier loopt over de weg en daar kan je dus als auto niet door heen. Wel jammer dat we dat niet gezien hebben, want het bleek onze enige fout in de middag te zijn. Overigens hebben we in het ochtenddeel ook maar 1 fout gemaakt. Na dit ochtenddeel staan we 4e en uiteindelijk zijn we op de 2e plaats geëindigd. Het verschil met nummer 1 is tien punten en dat was allemaal tijdstraf.

Onze volgende rally is al snel: 30 augustus rijden we de Brabantse Wal Classic met als startplaats Bergen op Zoom. Dit is eigenlijk de vervanger van de Oosterschelderit. De Oosterschelderit ging Zeeland in, de Brabantse Wal gaat, zoals de naam al zegt, door de Brabantse Wal, een gebied in het zuidwesten van Noord-Brabant. Natuurlijk hebben we weer zin in deze nieuwe rally.