Verslag van de Tour de Gazet

 

Onze laatste rally van het jaar is de Tour de Gazet. Een leuke rally die vorig jaar goed in elkaar zat en dat is voor ons een reden om terug te komen.

 

We moeten wel vroeg op, want deze keer is de startplaats in Hengelo, anderhalf uur rijden vanaf ons huis.

 

Aangekomen bij de startlocatie is het al een drukte van jewelste. De start is bij een sportwagendealer, dus er is heel wat te bekijken. De prijzen zijn behoorlijk en we kunnen eigenlijk alleen maar op de auto's kwijlen. Aan de andere kant, als je zo'n auto hebt ga je niet even over onverharde paadjes rijden want dan schieten de tranen natuurlijk in je ogen, zo zonde vindt je dat dan. Nee, laten wij maar lekker met de mini over die onverharde paadjes crossen, veel leuker. Maar deze keer rijden we niet met onze eigen mini, die krijgt een motor- en versnellingsbakrevisie en er worden ook nog wat andere zaken verbeterd. Dat lijkt veel, maar we crossen het hele jaar met de mini en dat eigenlijk zonder noemenswaardige problemen, dus het mag wel een keer. Maar deze mini rijd wel heel anders en dat is wel behoorlijk wennen. Bovendien wil je de mini heelhuids terug brengen, dus voorzichtigheid is geboden.

 

We beginnen met pijlen-kortste-route. In het begin zitten we wat te prutsen met losse benzinevaatjes, maar als die eenmaal vastliggen kunnen we goed van start. Wel voorzichtig in de bochten, want de wegligging is nogal beroert. We vinden dat de mini flubberbanden heeft. Je dweilt door de bocht, en dat met een mini. Maar we mopperen niet, want omdat we deze mini mogen lenen van onze sponsor, 7Heaven Classics & More, kunnen we toch meedoen. Het eerste deel gaat eigenlijk wel goed totdat we bij een boom komen waar we even omheen moeten en dan onze weg weer vervolgen. We zien een bordje staan en bedenken dat we die twee keer moeten opschrijven en gaan dan weer verder. Als we dan omkijken zien we net om de hoek op de boom nog een bordje hangen. Gloeiende, dat is wel een heel duur leermomentje. Normaal rijden we echt alle hoekjes en lusjes en deze keer niet en we worden meteen afgestraft. Daar balen we wel van. Volgend jaar moeten we proberen dit soort onbenulligheden er uit te halen.

 

Het volgende traject is blinde lijn en dit vormt geen problemen. Ook het daaropvolgend deel, pijlen-kortste-route en grensbenadering doen we foutloos. Zie je wel dat we het wel kunnen.

 

En zo komen we aan bij de lunchlocatie. Prima lunch met bouillon, broodje kroket en andere lekkere sandwiches. Mankeert niets aan.

 

Na de lunch gaan we weer verder. Nu loopt het wel wat stroever. We bedenken zelfs een omrijdconstructie die de uitzetter anders bedacht had. Achteraf zaten wij fout, dat kan gebeuren natuurlijk. We worstelen ons door de pijlen-kortste-route en komen dan bij ingetekend lijn met barricades uit. Hier gaat het beter, maar dan krijgen we een lekke band. Er zit een soort haak in de band. Er steekt een groot deel uit de band en in de band zit nog een deel. Helaas is er geen krik of wielsleutel aanwezig in de mini. Gelukkig wel een reservewiel en met deze rally rijd er ook een servicewagen mee. Die snel gebeld en die beloven zo snel mogelijk te komen. Ondertussen komen deelnemers langsgereden met de vraag of ze kunnen helpen, maar we hebben de servicewagen al gebeld dus we worden geholpen. Na een kwartier is de servicewagen er al en snel wordt de band verwisselt. Natuurlijk komen we te laat bij de volgende tijdcontrole, maar dit is slechts negen minuten. Het volgende traject gaat weer beter. We krijgen ook nog een aanpassing op de route omdat, zo verteld de uitzetter ons, wij die weg niet kunnen nemen met onze mini. De gaten zijn simpelweg te groot voor onze mini. Kijk daar houden we van, een organisatie die rekening met ons houd. Hoeft natuurlijk niet, want wij kiezen er zelf voor om in een mini te gaan rijden, maar heel vriendelijk is het wel. Dat krijg je als je bekend wordt in het rallywereldje. Het laatste deel vormt geen problemen en veilig en op tijd komen we bij de finish aan. Dit is voor ons een bekende locatie: het Wapen van Beckum. Hier is de Euregiorally vaker gestart en gefinisht.

 

Zodra we binnen zijn bekijken we de tussenstand. We staan netjes negende. We verwachten dat we zakken, want zo goed ging het middagdeel niet. Maar als we op het 'live' scherm kijken waar de stand wordt bijgehouden, blijkt dat we het nog niet zo gek hebben gedaan. Sterker nog, we stijgen naar de zesde plek en als we die domme fout in het eerste deel niet hadden gedaan zouden we tweede zijn geëindigd. Toch zijn we tevreden, want van de tien rally's in Nederland zijn we negen keer in de top-10 geëindigd. Een topprestatie vinden we zelf. Als we die rare foutjes er nog uit kunnen krijgen zit er voor volgend jaar nog meer in.

 

Dit was dus de laatste rally van het jaar. We zijn al druk bezig met het samenstellen van de kalender voor volgend jaar en we zijn dan ook zeer blij dat onze sponsors ons volgend jaar ook allemaal blijven steunen. Zonder jullie kunnen we niet zo'n uitgebreid programma rijden, dus nogmaals bedankt.

 

Binnenkort horen jullie meer van ons door middel van een nieuwsbrief. Volgend jaar belooft een mooi jaar te worden. Een volle rallykalender en een mini met een gereviseerde snellere motor en een goede versnellingsbak. dat wordt smullen!!!