Verslag van de Omloop van het Oosten 

Voordat we ons inschrijven voor een rally kijken we eerst even op de website welke systemen er gebruikt worden. Tot mijn schrik staan er ook punten-vrije-route op het menu. Mmmm, daar worden we niet zo blij van. We hebben rally’s gereden waarbij er 3 of 4 bordjes bij een punt staan en dan is het bordje wat het dichtst bij het punt staat de goede. Daarbij zien we natuurlijk altijd het verstopte bordje achter die ene boom over het hoofd. Dus niet helemaal ons ding, want dat heeft volgens ons niet zoveel met kaartlezen te maken. Even een mailtje naar de organisatie of ze dat echt van plan zijn. Volgens Rutger zijn we lekker fanatiek bezig, maar het blijkt het reglement van 2012 te zijn!! Hij weet ons te overtuigen dat bovenstaande trucjes niet worden toegepast. Wel bordjes op de verkeerde plaats, maar daar moet je met kaartlezen goed uit kunnen komen. Kortom : inschrijven dus en dat hebben we gedaan.

Een week voor de start van de rally krijg ik het verzoek van de redactie van www.rallynews.eu of we een verslag wil schrijven over de rally. Ze hadden onze website bekeken en vinden dat we leuke verslagen schrijven. Natuurlijk willen we dat, altijd leuk en altijd leuk dat iemand de moeite neemt om onze website te bezoeken en ook nog eens onze verslagen leest.

Zaterdag morgen om 7.15 richting Dijkerhoek (waar??) vertrokken. Het is koud en onderweg gaat het nog sneeuwen ook. We hebben nu winterbanden, dus dat is geen probleem meer.

Aangekomen in Dijkerhoek ingecheckt, koffie met krentenwegge genuttigd en stickers en rallyschildjes op de auto bevestigd. Daarna rustig wachten op onze starttijd.

Het eerste deel was ingetekende lijn met barricades, alleen dan zonder barricades?? We zoeken nog een keer, nee echt geen barricades!!

Dan maar pijlen kortste route en weer ingetekende lijn met, nu wel, barricades. Ook alle uitwasjes op het industrieterrein zien we deze keer niet over het hoofd en eigenlijk zonder grote problemen komen we bij S+S Tuning om even de benen te strekken. Leuk om even de daar gestalde klassiekers te bekijken. Vooral omdat er ook een mini tussen staat. Het kan niet beter!!. Hier krijgen we een aparte kaart voor het laatste stukje. Daar trappen we toch nog ergens in. Het blauwe bord die je verplicht om de rotonde te nemen zien we over het hoofd. Jammer, het blijkt achteraf onze 1e fout te zijn. Wel een leuke instinkers trouwens. Veel te vroeg komen we bij TC2 aan. We kunnen een half uur wachten. We controleren of we per ongeluk niet een stuk of zelfs een blad hebben overgeslagen. Onzin natuurlijk, want als dat zo zou zijn kom je helemaal verkeerd uit. Eigenlijk is iedereen veel te vroeg dus dat stelt ons wat gerust.

De lunchlocatie is het Wapen van Beckum en mensen die wel eens meegedaan hebben aan de Classic Euregio Rally herkennen dit meteen als start en eindpunt van die rally. De lunch was prima verzorgt. Broodje ham, broodje kaas, broodje kroket (joepie!!) en ook nog een lekker soepie. Prima.

Na de lunch starten we eerst met een behendigheidsproef. We zitten niet echt op te letten op weg naar de proef en denken dat je uitleg van de proef bij de start van de proef krijgt. Dat blijkt niet zo te zijn en dan snel door het routeboek gebladerd om de proef te vinden. De proef zit wel in het routeboek, maar achter de ingetekende lijn die na de proef komt. Even zoeken dus en dan heb je ook niet meer zoveel tijd om de hele proef te bekijken en dan gaat dat niet helemaal goed, of eigenlijk helemaal niet goed. Het eerste stuk gaat nog wel, maar als we de bocht omkomen staat er opeens een man (blijkt Rutger vermomd als pitspoes te zijn) met een geel jasje en een vlag! Wat nu? Snel weer op de tekening gekeken. Aha in de pit stop en dan achteruit eruit. Dat duurt wel een paar seconden voor we dat in de gaten hebben en de richttijd is dan al niet meer te halen. Jammer maar helaas. Dan maar wat beter ons best doen op het kaartleesgedeeldte. Zoals gezegd begint dat met ingetekende lijn met barricades. Een paar leuke omrijdconstructies, maar barricade 3 en 4 zijn wel heel makkelijk te omzeilen en bij barricade 2 staat de letter net achter een auto. Er van overtuigt dat daar een bordje moet staan rijden we nog een 2e ronde. Pas bij de 2e ronde zien we het bordje.

En dan punten vrije route. Eerlijk is eerlijk: we begonnen het bijna leuk te vinden. Vooral punt 6 was listig gevonden. Bij die letter T hadden we al bedenkingen, maar hoe kom je toch aan de andere kant van die weg. Toen bedachten we ons dat je bij punten vrije route helemaal niet over kaartwegen hoeft te rijden en toen was het snel opgelost.  Daarna pijlen kortste route waarbij de kortste route naar het begin van pijl 2 en de omrijdconstructie naar pijl 3 niet goed hebben gedaan. De overige pijlen vormden geen probleem. Weer ruim op tijd komen we bij TC4. We hebben in het middagdeel wat rustiger gereden, dus hier hadden we niet zoveel tijd over. Wat ons betreft mag de gemiddelde snelheid wel wat omhoog. Na TC 4 via een neutrale route naar de finish in Dijkerhoek. Daar hangt de tussenstand al. Na het ochtenddeel en de proef staan we 4e. We hoeven niet heel lang te wachten totdat het buffet geopend wordt. Allemaal prima verzorgt en het smaakt uitstekend. Bij de 1e editie van de OvhO vond ik het stamppot buffet niet heel lekker, maar dit smaakt uitstekend.

Even over 6en wordt de voorlopige uitslag opgehangen. We zijn uiteindelijk 8e geworden met slechts 3 fouten op de hele dag. Dat vinden we wel netjes voor de 1e rally van het jaar. En als je dan ook nog een beker krijgt kan de lol helemaal niet meer op.

Op zondag 20 januari rijden we een rit van de Mini Seven Club Nederland en 26 januari weer een rally: de Happy New Year Drive.