MEI 2018

 

Op 26 mei staat de Stelling van Amsterdam gepland. De rally waarbij wij links onderin op de aankondigingsposter staan.

 

 

Maar ook de rally waarbij vorig jaar een heleboel dingen, volgens ons en vele anderen, niet goed geregeld waren. En ook de rally waarbij we veel over provinciale wegen reden en zelfs over de snelweg moesten. Ook de rally waar we vorig jaar de lunchlocatie wel gehaald hebben, maar van boosheid de lunch lieten voor wat het was en naar huis gereden zijn.

 

Dus lang getwijfeld of we dit jaar wel weer mee wilden doen. Links en rechts eens geïnformeerd of de zaken nu beter geregeld werden. We kregen te horen dat alles nu beter geregeld was en de narijder, die controleert de route, beloofde ook dat er niet over provinciale wegen  en snelwegen gereden zou worden. Toch maar ingeschreven dus, want als de organisatie naar de deelnemers luistert, moet je ze ook de kans geven om dat te bewijzen vinden wij. Op de parkeerplaats bij de startlocatie worden we dan ook een warm welkom geheten door de organisatie. Ook de uitzetter is blij ons te zien.

 

Deze rally heeft, net als de vorige, een toer-, sport en expertklasse. Dat ligt ons beter, want dan is de overgang van de toerklasse naar de sportklasse niet zo groot. Zoals jullie weten zijn we dit jaar overgestapt van de toerklasse naar de sportklasse en dat verschil is heel groot. Enorm groot en daarbij vinden dat we het ook meteen goed moeten doen wat nog al eens een discussie vormt in de Mini. Ook bij deze rally weten we de spanning voor onszelf hoog op te voeren en al bij de derde pijl is het raak en gaan we de verkeerde kant op met 'bolle ramen' als gevolg. Dan maar even de Mini aan de kant en onszelf weer herpakken. We kunnen verdorie wel navigeren toch? Eerste worden we niet en we leren ervan houden we onszelf voor. De rest van de ochtend gaat het beter, maar met horten en stoten komen we bij de lunchlocatie. Hier is wel wat stress, want de kroketten zijn op. De broodjes smaken heerlijk en wij missen de kroketten niet. Anderen wel, want zodra er weer een bak kroketten komt vallen ze er op aan als hongerige wolven. Toch apart dat deze snack vaste prik is geworden bij de rally's en dat bij het missen van kroketten de pleuris uitbreekt.

 

Na de heerlijke lunch gaan we weer verder met het middagtraject. Het gaat stukken beter dan de ochtend, hoewel we wel veel fouten maken. Dat noemen we leermomentjes. Bijna aan het eind van de middag worden we nog getrakteerd op een klein proefje over een onverhard terrein. Erg leuk om te doen. Na afloop van dit proefje nog een drankje en een hotdog en weer verder voor het laatste stuk. Veilig aangekomen bij de finishlocatie kijken we terug op een geslaagde dag. Dit hebben we ook doorgegeven aan de organisatie. Ze hebben hun best gedaan om er een leuke dag van te maken, en dat is ze gelukt.

 

Deze rally is all-in, dus ook de drank is gratis en die vloeit rijkelijk. Mede door de volkszanger wordt de sfeer steeds gezelliger en de bbq smaakt ook prima. We wachten niet op de prijsuitreiking. Het was door de warmte een erg vermoeiende dag en rijden tevreden naar huis.

 

De volgende rally volgt alweer snel. Na een week is de 6 Uren van Breda aan de beurt. Een vertrouwde rally, want we staan voor de zesde keer aan de start. Bij deze rally is er geen expertklasse. Dat houd in dat het verschil tussen de toer- en sportklasse gigantisch groot is. Dat moet ook wel want de equipes die normaal in de expertklasse rijden moeten ook uitgedaagd worden. Dat houd voor ons in dat het veel te moeilijk zal zijn. We hebben startnummer2, maar al snel worden we ingehaald door andere equipes die situaties veel sneller zien. Aan het begin proberen we nog wel op tijd binnen te zijn, maar dat redden we simpelweg niet, omdat we te lang over situaties na moeten denken. De route is eigenlijk belangrijker dan de tijd. 30 minuten te laat staat gelijk aan 1 bordje missen. Dus we kunnen er makkelijk een minuutje langer over denken en zo de juiste route te hebben dan te gaan racen als een gek om op tijd binnen te zijn. Bij de eerste TC komen we 5 minuten te laat binnen, bij de volgende slechts 1. We denken de route goed te doen, maar in het eerste deel hebben we al veel fouten. Thuis maar eens kijken wat we verkeerd hebben gedaan. Het fijne van deze rally is dat je na twee uur rijden al een pauze hebt. Erg prettig vinden wij.

 

De moeilijkheid van de rally zit hem voor ons niet in het navigeren, maar in situaties waarbij de weg verlegd is. Hieronder wat voorbeelden. Op de eerst kaart zie je een blinde lijn.

 

 

We komen van links onderin en rijden die zwarte lijn, die moet we zo goed mogelijk volgen. Het puntje aan de lijn en stukje om aan de onderkant kunnen we vinden. Het bolletje wordt wat lastiger. Wij waren helemaal trots dat we dat bolletje hadden gevonden, maar wat blijkt, in werkelijkheid blijkt dat bolletje een stukje verder te liggen. Hoe kan je dat nou opmeten op zo'n kromme kaartweg? We hebben het gevraagd aan een equipe die normaal in de expertklasse rijd. Je kan het opmeten vanaf de dubbele weg die je rechts tegenkomt.

 

De volgende situatie zien we helemaal niet. Links zien we de situatie op de kaart, rechts de werkelijke situatie. 

 

 

De weg is iets verlegd, maar hoe merk je dat als je er op rijd? Waarschijnlijk hadden we moeten zien dat de weg uitkwam op de sluis of brug en toen had er bij ons blijkbaar een belletje moeten rinkelen. Nou bij ons nog niet dus. Vooral traject 3 en 4 waren erg moeilijk en heeft iedereen veel fouten gemaakt. We zijn dan ook erg blij dat we uiteindelijk 18e geworden zijn.

 

Het duurt door een computerstoring wat langer dan normaal voordat de uitslag komt, maar we doen ons tegoed aan de hapjes en drankjes. Met een 18e plek zijn we zeer tevreden en na het buffet rijden we dan ook tevreden naar huis.

 

De volgende rally is na de vakantie. We hebben eind juni nog het barbecue weekend van de Mini Club Brabant en daarna gaan we op vakantie.

 

Eind augustus rijden we dan Brabantse Wal Classic en daarna hebben we elk weekend een rit of een rally. Weer veel te doen dus.