16 maart is het dan zover: onze 1e rally in België voor dit jaar en zeker niet de laatste. De avond ervoor naar Veghel vertrokken om weer bij Riny & Rieta te overnachten. De volgende morgen moeten we toch nog vroeg op en dat valt niet mee, maar we worden rustig wakker in de auto op weg naar Lichtaart, de startplaats. Daar is het al lekker druk op de parkeerplaats en na de documentencontrole en stickers plakken kunnen we gaan ontbijten, want dat zit er bijna altijd bij in België. Na het ontbijt nog ruim een uur wachten, maar dan mogen we eindelijk van start. Het sfeertje bij de start is leuk, echt een wedstrijd gevoel. Het eerste deel begint met bol-pijl en dat is België toch heel wat anders dan in Nederland. In Nederland wordt dit systeem gebruikt voor verbindingsroutes, in België is het een volwaardig systeem met heel veel instinkers. Niet toeren maar rallyrijden dus. Ook krijgen we een regelmatigheidstraject voor onze kiezen. Iets waar we nog steeds niet goed in zijn. Misschien moeten we toch een tripmaster aanschaffen waar je dit wel op kunt lezen. Hierna ingetekende lijn met barricades en een paar situaties doen we verkeerd en besluiten die opnieuw te rijden zodat we de goede route oppakken, maar toch krijgen we 5 strafpunten. Bovendien zijn we, mede door een hoognodige sanitaire stop, bijna 10 minuten te laat.

De lunch bestaat uit een erg luxe stokbroodje ham of kaas met wat te drinken. Prima. Na de lunch mogen we even crossen over het ernaast gelegen circuit. Leuk, maar zonder bordjes of tijdcontrole. Het tweede deel gaat beter, hier hebben we slecht 1 strafpunt. Ons 4-uurtje is bij een MINI-dealer. Als classic minirijders hebben we helemaal niets met de nieuwe mini, maar het ijsje vergoed een hoop!. Na deze stop weer verder met het derde deel. De week voor de rally zijn we allebei grieperig en snotterig geweest en dat merken we nu wel. We worden moe en minder geconcentreerd en ook op dit deel maken we 5 fouten. Moe maar voldaan komen we rond kwart over 7 aan bij de finish. We hoeven niet lang te wachten op het diner en dat smaakt voortreffelijk. Ook het toetje is erg lekker. We staan na het 2e deel niet hoog genoeg om kans te maken op een prijs en we besluiten om naar huis te gaan, want het is nog 2 uur rijden. De terugreis valt me zwaar en ik heb moeite om mijn ogen open te houden. nog even doorbijten en om half 12 zijn we thuis. Even douchen, een borrel en een goede nachtrust doen wonderen. De volgende dag zien we op de website dat we uiteindelijk 22e van de 54 bij de oldtimers en 48e van de 97 overall zijn geworden. Erg netjes als je bedenkt dat iedereen in dezelfde klasse rijd. De rally's in België zijn toch wat langer zwaarder en daardoor leuker. Ook het sfeertje is altijd zeer aangenaam en vriendelijk.

Onze volgende rally is de Elburgse Poorte op 7 april, meetellend voor het NRF-klassieker klassement.

Inmiddels zit er een andere uitlaat onder de rally mini en dat is goed te merken: meer vermogen en een lekker geluidje. Ook zit de nieuwe voorruit met zonneband er al in. Binnenkort ga ik mijn stoel lager zetten, want ik had alleen de voorkant lager gezet en dat zit niet lekker. Na de Pasen komt er rembekrachtiging op de mini en een andere gaskabel want de huidige blijft af en toe hangen. Inmiddels heb ik de gekochte velgen opgeknapt en opnieuw gespoten met onderstaand resultaat:

 

Ook de groene mini wordt na de Pasen aangepakt: De motor gaat eruit om een keerring te vervangen,omdat die ring lekt en dan gaan we meteen ook alle ophangrubbers van de motor vervangen. Door roest zitten er gaten in de bodem en die gaan we ook wegwerken. Een hoop werk te doen dus.