Verslag Midwinter Classic

 

Al snel na de eerste rally van het jaar volgt de tweede: de Midwinter Classic. Het reglement blinkt uit in eenvoud: slechts twee systemen, zou dat wel uitdagend genoeg zijn?  Het eerste systeem is ingetekende-lijn-met-barricades , kortweg baril genoemd, en het tweede deel pijlen-met-alternatieve-kortste-route. Dat is voor iedereen een nieuw systeem. En tijdcontroles zijn er ook niet. Je hebt bloktijden waarbinnen je je mag melden. Alleen als je te laat komt bij de finish krijg je strafpunten.

 

De startplaats is Callantsoog. Waarschijnlijk is dit plaatsje in de zomer heel gezellig en druk, maar in januari op zondagmorgen is het er stil. Erg stil. Er is bovendien geen pompstation in de omgeving die open is of waar je terecht kan met je pinpas. Bij de startlocatie bied Peter Leenders de oplossing, want een paar dorpen verderop is wel een pomp waar je met je pinpas kan betalen. Na het tanken kunnen we naar binnen en daar worden we hartelijk ontvangen door de organisatie. Na de documentencontrole en het stickers plakken kunnen we weer aan de koffie en bekenden gedag zeggen.

 

 

Even over half 10 kunnen we van start en we beginnen dus met baril. Hier zien we een heel klein hoekje over het hoofd. We hebben er nog naar zitten turen, maar konden niets vreemds vinden. Toch wel, blijkt later, want we hadden de letter H twee keer moeten hebben. De uitvergrootte situatie vind je hieronder.

 

We komen dus vanaf de rode pijl en hadden bij de blauwe lijn links, rechts, rechts en rechts gemoeten om zo de lijn nog eerder op te kunnen pakken. Dan rijd je via de blauwe lijn weer verder en kom je nogmaals langs de H. Zelfs met de loep konden we dit niet zien. Verderop missen we nog een bordje, en zo hebben we twee fout in het ochtenddeel. Niet gek.

 

De lunch is prima verzorgt en met een volle buik kunnen we weer verder met het middagdeel: pijlen-met-alternatieve-kortste-route. De kortste route is bij de toerklasse als een rode lijn ingetekend. Nu moet je proberen om die rode lijn niet te rijden. Daarbij mag je omrijcontructie langer zijn, als je maar zo weinig mogelijk van de rode lijn berijd. Erg tegenstrijdig, omdat het systeem alternatieve kortste route heet, en we vergissen ons vooral in het feit dat de omrijcontructie langer mag zijn om zo de rode lijn te missen. Ook hebben we over het hoofd gezien dat je bij dit systeem de rode lijn tegengesteld mag rijden. Jullie raden het al: de fouten stapelen zich op. We blijken in het middagdeel maar liefst zeven fouten gemaakt te hebben.

 

Terug bij de finish staan we na het ochtenddeel eerste, maar na het middagdeel zullen we wel een flink stuk gekelderd zijn vermoeden we. We zijn dan ook blij verrast als we tweede geworden zijn. Iedereen had blijkbaar moeite met het middagdeel en glimmend van trots nemen we de tweede prijs in ontvangst.

 

 

 

 

De tweede prijs in de toerklasse. Grappig, want vorige week zaten we na de rally aan tafel met iemand die het volgende zei: "liever laatste in de sportklasse dan tweede in de toerklasse" Wij vonden dat een hele rare uitspraak en als de organisatie van die rally de sportklasse ook nog "de grote jongens" noemt is voor ons de maat voor die rally wel vol. Blijkbaar telt de toerklasse niet mee. Vreemd hoor, want er zijn toch aardig wat deelnemers, bijna de helft, in de toerklasse.

Maar bij de Midwinter Classic geldt dit niet en wordt je gewoon als volwaardige deelnemer behandeld in de toerklasse en zo hoort het ook.

We hebben ons goed hersteld van de slecht gereden eerste rally van dit jaar en zijn erg tevreden met onze tweede plaats. Wij wel ....

 

De volgende rally is de ROZ Classic met als startplaats Steenwijk en daar hebben we zin in. De organisatie is dezelfde als die van de Midwinter Classic. De rally is zeer afwisselend en uitdagend en bijna heel rallyrijdend Nederland is dan van de partij. Ook onze vrienden Riny en Rieta zijn dan van de partij.

 

Iedereen weer bedankt voor de steun en het mogelijk maken van onze hobby en tot de volgende keer.

 

Groeten namens het Classic Rally Team Faas,

Richard en Margriet Faas