Verslag van de Rallyhappening: wat een baggerrit zeg!!!

13 december staat de laatste rally voor 2014 gepland: de Rallyhappening, georganiseerd door de Dutch Historic Rally Club, kortweg DHRC. Normaal alleen voor leden omdat het gekoppeld is aan de uitreiking van de kampioenschapprijzen , maar dit jaar ook voor niet leden. Als ik de startlijst bekijk snap ik waarom: er zijn wel heel weinig inschrijvingen en door de rally ook open te stellen voor niet-leden gaat het aantal inschrijvingen iets omhoog. 26 in de sport en 9 in de toer, nog niet echt veel maar wij hebben er zin in.

Het reglement is streng: je mag veel niet op straffe van uitsluiting. Zoals de regel dat je navigatiesysteem in je kofferbak moet liggen tijdens de rally en mobiele telefoons met gps moeten ook weg. Als ik onderweg toch iemand zie met zijn telefoon in de houder aan het voorraam vraag ik me toch af waar al die bangmakerij voor dient als ze toch niet nageleefd worden.

Wij starten om 9:36. De hele rally bestaat uit pijlen en punten kortste route. Wel zo makkelijk, 1 systeem. Alle haakjes en foefjes aan de pijlen zien we allemaal en zo komen we zonder al te veel moeite bij TC 2. hier krijgen we een klein kaartje met 'Het rondje van de voorzitter'. Een kaartleesdeel uitgezet door de voorzitter met een pittig rijtempo. Het geheel vindt plaats op een industrieterrein en waar je vooral op moet letten is dat je niet tegengesteld rijd. We hebben er niet zoveel vertrouwen in, keren om omdat we denken verkeerd te rijden, keren weer om want we zitten goed, slaan de 1e weg links in, rijden terug en nemen de 2e weg links, paniek in de tent!! en komen uiteindelijk 3 minuten te laat bij de TC. Jammer van de straftijd, maar het is verder wel goed gegaan .... denken we. Bij het volgende kaartdeel zien we een kaartleesteken wegafsluiting over het hoofd en pikken een verkeerde letter op. Ook het volgend deel gaat goed, we zien zelfs dat er een deel van de weg is weggepoetst en moeten dus van de hoofdweg af. Het scheelt ons een bordje en een stempel. Daar zijn we wel tevreden mee hoor en zo komen we bij de

TC-in voor de lunch. De mini is ondertussen behoorlijk smerig, want er is veel onverhard en na de overvloedige regen van gisteren ploegen we met moeite door de bagger. Weinig grip en we slippen, glijden en slingeren alle kanten op. Maar wel leuk.

De lunch is goed verzorgt, soepje kroketje, het is inmiddels vaste kost geworden. We blijken na het ochtenddeel 1e te staan, maar alles staat nog dicht bij elkaar.

Na de lunch gaan we weer verder met punten en pijlen kortste route.

In het middagdeel maken we wat onnodige fouten. Op het ene blad staat pijl 16 en van daar moet je naar punt b rijden. Op de volgende kaart staat punt b dan weer, maar wat we over het hoofd hebben gezien is dat de pijl die voor punt B staat nu nummer 17 heet. Die hadden we dus nog een keer moeten rijden. Helaas hebben we dat over het hoofd gezien. Ook een oude kaartweg en een doorgetrokken bermlijn zagen we over het hoofd en zo pakken we 3 fouten op.

De mini zit ondertussen onder de bagger, want de onverharde wegen worden er niet beter op!!

Als we gefinisht zijn blijken we nog steeds 1e te staan, maar na wat correcties en herberekeningen zakken we een plaatsje. Even balen we daarvan, maar een 2e plek is ook zeer netjes. We nemen nog maar een biertje want het duurt nog lang voordat we kunnen gaan eten.

We zitten tijdens het diner aan tafel met de mensen die broodnodig zijn voor de rally: zij bemannen de controleposten en zonder hun dus geen rally. Ze vonden het allemaal erg leuk dat er een mini meerijd, want dat schijnt toch iets speciaal te zijn, mede omdat wij altijd vrolijk bij een TC aankomen. Dat komt natuurlijk omdat wij een erg leuke hobby hebben!!!

Het diner is erg goed verzorgt met hapjes vooraf. Na deze hapjes kwam de prijsuitreiking van de Rallyhappening. Tot onze verrassing waren we de enige equipe in de toerklasse die 'Het ronde van de voorzitter' goed gedaan hadden en daarvoor werden we beloond met een fles champagne. Even later mogen we weer naar voren om de prijs voor 2e plaats op te halen.

Daarna wordt het hoofdgerecht opgediend en ook dat is prima verzorgt. Na het hoofdgerecht komt de prijsuitreiking van het kampioenschap. Ik ben blij dat ik die beker niet win, want die past echt niet in de mini zo groot is die beker.

De prijsuitreiking wordt overigens gedaan door Dries Jetten, een navigator die in de jaren 60 succesvol was in de rallywereld. Hij vertelde ook leuke anekdotes en heeft zelfs nog genavigeerd bij Maus Gatsonides, ook al een bekende rallyrijder uit de 60-er jaren.

Na deze prijsuitreiking volgt het dessert en, misschien afgezaagd, ook dit was wederom goed verzorgt. Een van de tafelgenoten merkt op dat het maar goed is dat er een sportstuurtje in de mini zit, want anders had ik er niet meer in gepast. Ik heb dus niet zitten eten, maar vr....

Dat was dus de laatste rally van het jaar en voor ons zeer geslaagd.

Volgend jaar gaan we weer verder met deze fantastische hobby. We zijn al druk bezig met het samenstellen van onze rallykalender met veel nieuwe rally's in binnen en buitenland.

Onze volgende rally is op 24 januari volgend jaar, namelijk  de Happy New Years Drive.