Verslag ABC Rally 2011

01 oktober 2011 - de ABC-Rally 2011

De vloek van de ABC-rally

Op 1 oktober staat de ABC rally gepland. Misschien weten jullie het nog: hier zijn we vorig jaar in Duitsland uitgevallen met een afgebroken uitlaat. De startplaats is Nieuw-Amsterdam en dat ligt voorbij Emmen. Dus een aardig eindje rijden en daarom besloten om er de avond ervoor naar toe te rijden zodat we fris aan de start verschijnen. ’s Avonds is er ook een documentencontrole zodat je de dag erna niet zo vroeg op hoeft om je papieren op te halen en je stickers te plakken.
De volgende dag om 8 uur is er een briefing. Lekker doorrijden waar het kan is het advies. We beginnen met een echt stukje kaartlezen. Waarom ik dat noem merk je zometeen wel. We beginnen met een regelmatigheidstraject, maar zonder regelmatigheid want er schijnt een kleine opbreking te zijn. De rest van de ochtend krijgen we pijlen-kortste-route en punten-1-na-kortste-route. We rijden aardig door en we houden bij de tijdcontroles maximaal 5 minuten over. Dat is niet veel met het tempo wat we rijden. Het tempo ligt namelijk lekker hoog, maar omdat we ooit in de toekomst de tulpenrallye willen rijden zullen we hier toch aan gaan moeten wennen. Als je wat treuzelt of een verkeerd weg inrijd moet je dat natuurlijk wel weer inhalen en dan moet het gas erop. Zonder kleerscheuren komen we bij de lunch. We zijn om half 9 gestart en de lunch is om kwart over 12, dus een hele zit en erg intensief. Na de lunch gaan we weer verder. We krijgen nu kaarten van 1:100.000 en het kaartleessysteem pijlen-gekleurde-wegen. Dan moet je zo min mogelijk over witte of grijze kaartwegen rijden. Heel onnatuurlijk, want normaal rijd je de kortste route, maar nu mag de route heel lang zijn als je maar zo min mogelijke witten en grijze wegen berijd. De eerste pijl is al een raadsel: midden op een witte kaartweg!! Een flink stuk omgereden om zo min mogelijk witte wegen te rijden. Maar we komen geen enkele andere auto tegen en geen enkel bordje. Heel vreemd. Ook vergissen we ons in de afstanden. Als we besluiten om alles op te meten wordt het duidelijker. In sommige gevallen is de afstand tussen twee situatie 5 kilometer!! Dat is heel vreemd, vooral als je geen enkele bordje tegenkomt. Flink doorrijden maar. Hoe verder we komen hoe beter het gaat. Maar in een plaatsje in Duitsland gaat het verkeerd. We raken op de verkeerde route om zo min mogelijk witte wegen te rijden en dan is plotseling de koek op. Margriet geeft aan dat het niet meer gaat met haar rug. De hoge snelheid en het intensieve kaartlezen breekt haar op. En weer kunnen we de ABC-rally niet uitrijden. Het lijkt wel of er een vloek voor ons op die rally rust. Jammer maar helaas, volgend jaar maar weer proberen. We gaan op de navigatie terug naar de startplaats. Toch nog drie kwartier rijden. Daar drinken we nog wat en besluiten dan om 5 uur naar huis te gaan. Om 7 uur begint het diner en langer wachten heeft niet zoveel zin.

Het is nu verder afwachten wat er gaat gebeuren. Op 12 oktober moet Margriet weer naar het ziekenhuis en dan wordt er beslist of en wanneer er wordt geopereerd. We hebben in ieder geval het ATM afgezegd, want dat is ook een hele lange rallydag, maar de Classic Euregiorally wil Margriet wel heel graag rijden. We moeten eerst maar even afwachten wat de doktor zegt.

We willen iedereen weer bedanken voor de steun en het mogelijk maken van onze hobby.

Groeten namens het FaBo Rally Team,
Richard en Margriet Faas