Verslag ABC Rally

2 oktober - ABC Rally 2010

Verslag ABC Rally

Twee oktober konden we dan eindelijk weer eens een echte rally rijden: de ABC rally. Bij deze rally start en finish je elk traject bij hetzelfde punt: het van der Valk hotel in Nieuw-Amsterdam, vlakbij Emmen. Als de tourklasse traject A en B rijd, rijd de sportklasse traject C en andersom. Zo komen de verschillende klassen elkaar niet tegen.

De dagen voor de rally druk bezig geweest om de tripmaster aan te sluiten. Dat is wel gelukt, maar dinsdagavond begon de kilometerkabel te ratelen. Woensdag de meter losgehaald en de binnenkabel bleek gebroken te zijn. En een nieuwe heb ik dus nooit op tijd binnen. Dan maar zonder. Ook de uitlaat tijdelijk gerepareerd met een colablikje en ijzerdraad. Er zat namelijk een behoorlijk gat in. De nieuwe was onderweg, maar door een misverstand was deze ook niet op tijd. Soms zit het mee, maar meestal zit het tegen. Of was het nou andersom ....?

Vrijdag na het werk naar Nieuw-Amsterdam vertrokken om bij de startlocatie, van der Valk hotel 'Emmen' de nacht door te brengen. Een poepie chique hotel met kamers met een bubbelbad. Heerlijk. Dan konden we heel relax aan de rally beginnen dachten we ..... Maar helaas, er was die avond een bruiloft met gebruikelijke lawaai en de bruiloftsgasten sliepen ook in het hotel en die liepen dus 's nachts door te gang te lallen. Eindelijk om twee uur werd het stil. Om kwart voor zeven moesten we weer op, een korte nachtrust dus.

Na het ontbijt naar de starttafel gegaan voor een bakje koffie, documenten controle en stickers plakken hadden we de avond ervoor al gedaan. Om even over half negen konden we van start gaan. Doordat de tripmaster het niet deed, was het voor ons zeer moeilijk om de weg te vinden en onze gemiddelde snelheid te weten. De kilometerteller deed het ook niet en als die het al zou doen kunnen we die nog niet kunnen gebruiken, want dat is een mp/h meter. Het regelmatigheidstraject ging op zich wel makkelijk, maar aan het eind kwamen we niet uit, dus nog maar een keer rijden. Wat blijkt: bij de laatste opdracht moesten we links i.p.v. rechtsaf! Een kwartier te laat kwamen we de controle aan. Jammer, maar de route hadden we weer gevonden. Via bol-pijl weer terug naar het hotel, waar we een kwartier verplichte koffiepauze hadden. Na de koffiepauze weer op pad. Nu door Duitsland op Duitse kaarten en dat viel niet mee. De kaarten zijn 1:100.000 en we vergissen ons iedere keer in de afstanden. Die blijken veel langer te zijn dan we denken. Ook staan niet alle kruispunten en zijwegen op de kaart. We kunnen, door het missen van de tripmaster, ook de afstanden niet meten, en dan wordt het erg lastig om de weg te vinden. Dan maar elke weg in om te kijken of we de goede weg te pakken hebben. Zo niet, omdraaien en volgenden optie. Je snapt, dat is erg tijdrovend en de spanning loopt op in de auto. Wonder boven wonder vinden we iedere keer de weg en lijken we op tijd binnen te komen. Maar helaas, op een hobbelige klinkerweg klapt de demper van de uitlaat onder de auto vandaan. Dat geeft een behoorlijke klap en verder rijden zit er niet meer in. De servicewagen gebeld en die heeft de demper los gemaakt. We kunnen weer verder, maar de auto maakt nu een behoorlijke herrie en dan door woonwijken en dorpen te rijden, lijkt ons geen reclame voor de rally. We besluiten om te stoppen. We waren toch al een uur te laat. Maar de route was mooi, afwisselend, de onverharde stukken lekker blubberig en de bagger zit op de zijramen!e. Dat vinden we heel netjes, want wij dachten dat het slechter ging. De tussenstand van het tweede traject, waar we de uitlaat verloren en die we toch helemaal hebben uitgereden, is natuurlijk nog niet bekend.

Groeten,

Namens het FaBo Rally Team,
Richard en Margriet Faas