Verslag Belgian Westhoek Classic

 

15 september staat de Belgian Westhoek Classic gepland met als startplaats Deerlijk in België vlak bij de grens met Frankrijk. Het belooft een spektakel te worden volgens de organisatoren. De website wordt goed bijgehouden en we krijgen geregeld nieuwsbrieven en adviezen van de organisatie. Bovendien hadden ze verwacht dat wij in de expertklasse zouden starten. Nou doe nog maar even niet, we zijn nogal onder de indruk van nieuwe rally's en moeten altijd even wennen. De website verteld ons: "Scherp navigeren en een stevig tempo". We zijn benieuwd.

Vrijdag na het werk naar het hotel in Noord-Frankrijk vertrokken. Zaterdagmorgen op tijd naar Deerlijk om de sfeer op te snuiven. De documentencontrole verloopt prima en eveneens het stickers plakken is geen probleem. Het is wel de 1e sticker die op ons nieuwe rallywapen komt en het staat hem goed.

Om 7 minuten voor 12 mogen we eindelijk starten. Het 1e gedeelte stuurt ons naar een show RT. Dat is eigenlijk gewoon een slalomproef waar je 34 seconden over mag doen. We doen er 6 seconden langer over, mede door de slechte en gladde bandjes. Die maar een keer laten vervangen.

Daarna weer verder naar onze 1e regelmatigheidtraject (RT). Een heel gepuzzel om het routeboek, de tripmaster, de stopwatch, het tabel, de bordjes en de weg in de gaten te houden. Ook als we de taken verdelen valt het nog niet mee. Ook lijkt de route niet te kloppen, maar na een paar minuten komen we erachter dat we aan de verkeerde kant van de lijn zijn begonnen. De regelmatigheid naar de knoppen en 5 minuten te laat bij de volgende tijdcontrole (TC). Dat begint lekker!! Weer verder met ingetekende lijn, maar ook hier gaat het niet goed: we hebben bij de vorige TC een aanpassing op het routeboek gekregen en we hebben maar 1 blaadje gebruikt van de 2. Na een TC komen we dan ook helemaal niet meer uit en weer 5 minuten te laat bij de volgende TC en 2 bordjes gemist!!. Na het 1e gedeelte staan we dan ook 29e van de 30. Echt slecht.

Na de lunch gaan we met goede moed verder met traject 2. Nu gaat het allemaal wel beter, al zijn de tijden heel strak gepland. We krijgen bol-pijl en ingetekende lijn voorgeschoteld. Goed opletten met navigeren, want een kleine aarzeling is meteen weer strafseconden!. Maar de wegen zijn prachtig. Op een gegeven moment moeten we achter een kerkhof langs om via een piep klein bospaadje bij een stempelpost te komen. Knap gevonden van de organisatoren en van ons! Het vertrouwen neemt weer toe, maar toch gaat het bijna nog een keer verkeerd: we moeten langs een TC die wat vaag langs de snelweg is getekend. Het blijkt in een pompstation langs de snelweg te zijn. Dat hadden we even niet gezien en zijn de afslag al voorbij. Dan maar achteruit via de oprit naar het pompstation. Dat levert wel vreemde blikken op van de vrachtwagenchauffeurs die op de parkeerplaats staan te wachten. Als we even later weer de goede kant op rijden kijken ze nog vreemder. Niet belangrijk: we hebben de TC aangedaan en ruim binnen de tijd!

Verder naar de regroup in Watou zonder problemen. Op het stadsplein in het stadje Watou hebben we weer pauze. Het is inmiddels half 8 en we beginnen trek te krijgen. We hebben de rally inclusief eten besteld, maar waarschijnlijk krijgen we dat eten pas na de rally. We besluiten om even een patatje en kaassoufflé te eten.

We maken ons klaar voor de avondetappe. Lichtjes aan, binnenverlichting is veel te veel, dus toch maar met het kleine lampje. Dit gaat prima. Opvallend genoeg hebben we weinig problemen met het nachttraject. Een weggetje zijn we niet helemaal van overtuigd dat we daar in moeten. Het is meer een grindpad lang een schuur. We keren om, rijden verder, te ver, keren weer om en gaan terug naar het voor ons bekende punt en rijden de route nogmaals. Ja, we moeten toch echt dat grindpad te hebben en net achter de schuur staat de TC. Weer gevonden, maar wel een paar minuten te laat. De rest van de avond gaat goed, we maken geen fouten, zijn alleen af en toe een minuutje te laat. Hebben we nu echt de avondetappes onder de knie? Alleen de regelmatigheidtrajecten nog. Daar gaan we nog eens over nadenken hoe we dat in de toekomst gaan doen.

We komen uiteindelijk om kwart voor 11 aan bij de finish. Daar worden we verwelkomt met champagne en zijn we blij en trots dat we het weer gehaald hebben. En de mini is heel gebleven zonder problemen. Een dashboardlampje werkt niet en dat is het wel zo’n beetje. Na de champagne krijgen we eten. Vispannetje met frietjes en ondanks het late tijdstip smaakt het uitstekend.

Zoals gezegd stonden we na het 1e gedeelte 29e, na het 2e gedeelte 18e en uiteindelijk 15e bij de oldtimers en 18e algemeen. Na een hele slechte start hebben we het aardig opgehaald. Het was een rally waar we veel hebben geleerd en waar we nog veel moeten leren, want dit is een heel ander type rally dan de meeste Nederlandse rally’s. Maar zeker niet minder leuk en de rally staat volgend jaar zeker op de kalender. Pfff, het wordt druk volgend jaar!

Onze volgende rally is weer in Belgie: de Legend of the Fall met als startplaats Bocholt. Weer een heel andere rally en ook voor deze rally geldt dat dit onze eerste keer zal zijn.