Verslag Classic Euregio Rally 2010

7 November 2010, Classic Euregio Rally:

Verslag Classic Euregio Rally

Na een bewogen week is het dan toch gelukt. De MG rijd weer en we kunnen mee doen aan de Classic Euregio Rally. De eerste rally van dit jaar waarbij beide auto's van het team aanwezig zijn. Bovendien zijn de afgesloten proeven van de moderne rally altijd weer een feestje! Riny en Rieta, vrienden van ons die inmiddels ook enthousiast rally rijders zijn, doen ook mee.
Om even over zeven verzamelen we bij een pompstation langs de A1, net voorbij de afslag naar de A50. Ook Dirk en Marjolein, onze fotograven, zijn erbij. Toch voor de zekerheid nog even alle vloeistoffen gecheckt. Wat is het toch een brave auto: we hoeven alleen benzine bij te vullen. Maar dat schijnt normaal te zijn als je rijd ;-p

De gebruikelijke taferelen bij de starttafel. Daarna even stickers plakken. Bij de meeste rally's krijg je een klein raamstickertje die je op je zijruitje kan plakken. Ik sta naar het rijtje al aanwezige stickers te kijken: 7 Uren van Emmeloord, ABC-rally, en Limburgia Trophaeum. Wel triest dat we tot nu toe maar 1 rally van deze hebben uitgereden. Daar gaan jullie vandaag verandering in brengen zegt Marjolein, terwijl ze de ene na de andere foto maakt. Laten we het hopen.

We beginnen dit jaar met de afgesloten proeven. Als eerste is Twentekanaal aan de beurt. Hier rij je drie rondjes over een industrieterrein waar altijd heel veel publiek staat. Het eerste rondje rijden we nog wat voorzichtig, maar de volgende rondes gaan we harder. Wat is dit toch leuk!. De volgende proef is Bentelo. Hier heeft de moderne rally gisteren ook al overheen gereden en dat is te merken. Veel modder op de weg en erg glad. Later op de dag horen we dat er hier twee topfavorieten van de weg zijn geraakt door de gladheid. En wij niet! Wat zijn we toch goed ;-p . Daarna Zeldam en tot slot Elsen, waar we nog nooit eerder hebben gereden. Er zit hier een zeer glibberig stuk weg tussen, net breed genoeg voor je auto en zeer slecht wegdek. Oppassen geblazen, maar we houden alles heel.

Na dit racen moeten we weer in het gareel en weer kaartlezen. We krijgen een stuk pijlen-punten-kortste-route. De kaartfragmenten zijn weer erg klein maar deze keer lukt het wel om de rust te bewaren. Na dit traject volgt strippenkaart, ook wel visgraat genoemd. In het routeboek staat een verticale lijn met zijstreepjes. Je moet de weg in verticale richting volgen. Als er een streepje aan de rechterkant staat moet je de eerste weg rechts laten liggen. Dit kan een weg van rechts zijn, maar als je een weg van links tegenkomt, moet je de eerste weg rechts laten liggen, dat is dus rechtdoor, en dan moet je dus links. Logisch toch! Meestal rijden we hier verkeerd en het is dan zeer moeilijk om de route weer op te pakken. Harry en Guido hadden wat moeite om de weg te vinden en reden achter ons aan, maar ook wij waren halverwege de weg kwijt. Toen zijn wij ook maar achter een andere deelnemer aangereden en zodoende konden we de route weer oppakken. Toen op naar de lunch, waar we nog even van de moderne rally konden genieten.

Na de lunch weer verder met grensbenadering en daarna pijlen-punten-kortste-route. Het middag gedeelte was een stuk korter dan het ochtend gedeelte, maar dat vonden we niet erg. Om half vijf reden we richting de finish waar Peter en Natascha weer op ons stonden te wachten. Erg leuk hoe enthousiast Natascha toch altijd is. Bij de finish krijgen we nog een leuk cadeautje: een zakmesachtig apparaat met schroevendraaier en tang. Altijd handig met zo'n MG. Maar wat zeur ik, de MG heeft zich deze keer prima gehouden!

De uitslag van de rally loopt een beetje chaotisch. Er blijkt een hoop afgesloten te zijn geweest door auto's in de sloot en KNAF doet ook erg moeilijk. Zo moesten we opeens om de halve minuut in plaats van hele minuut starten en loopt de wachttijd bij de start behoorlijk op door de gezeur. Bovendien mogen we niet te hard rijden op de afgesloten proeven!! Ja vertel dat maar eens tegen de moderne rally! Na het buffet wordt de uitslag opgehangen. We blijken een nette 17e plek behaald te hebben en dat vinden wezelf erg netjes, omdat er geen aparte sport en toerklasse is. Al met al een zeer tevreden dag.

We hebben nu nog 1 rally: het ATM in Belgie. Daarna gaan we weer eens onderhoud plegen aan de MG.

Alweer willen we alle sponsoren bedanken voor het voor ons mogelijk maken van deze rally

Groeten,

Namens het FaBo Rally Team,
Richard en Margriet Faas