Verslag van de 3 Provinciën Rally 2017

 

Het is alweer een maand geleden dat we een rally hebben gereden, dus het werd wel weer een keer tijd. Deze keer staat de Drie Provinciën Rally op het programma. De vorige editie was een fijne rijrally met afwisselende systemen dus we hadden er deze keer weer zin in.

De vrijdag voor de rally naar Steenwijk vertrokken voor een hotelovernachting. De start is deze keer in een ander hotel, maar er komen hier genoeg rallyvrienden overnachten om er een gezellige avond van te maken.

De volgende morgen een kwartiertje rijden naar de startlocatie, ook al een bekende locatie die eerder gebruikt is voor andere rally's.

Het reglement is wat systemen betreft kort, waarbij 1 systeem niet onze favoriet is: 'pijlen kortste route, punten vrije route'. Vooral dat punten vrije route vinden we niks. Naar een punt rijden, je rot zoeken naar een bordje en dan weer verder. De route tussen de punten is vrij en je mag geen bordjes opschrijven op weg naar een punt. Even opletten dus.

Even over half 10 kunnen we van start en na een bol-pijl aanlooproute komen we bij het kaartlezen. Althans, de laatste bol-pijl situatie heeft geen pijl en even staan we te kijken welke kant we op moeten. Plaatsnamen op de kaart en op de ANWB borden bieden de oplossing. Meteen al bij het eerste punt gaan we de fout in, want wij zien nergens dat bordje. Meteen na het eerste punt al de tweede fout: afgeleid door de cirkel van de Q-zone, zien we de opening in de weg over het hoofd. We hadden daar niet doorheen gemogen, begint lekker zeg!! Hieronder de situatie.

 

 

Onze volgende fout is dat we over een geel/grijs gestreepte weg rijden. Volgens de legenda mogen we daar als auto niet overheen rijden. De legenda zit voor in het routeboek en daar hadden we, samen met vele anderen, helemaal niet naar gekregen. Dus volgende keer eerste de legenda bestuderen en dan pas gaan rijden. Hopelijk hebben we tijd om dit te doen. De volgende fout is de reden dat punten vrije route ons niet ligt. Bij punt 7 zien we de goede O niet en de fout L wel en bij punt 8 zien we de goede P niet en de foute M wel. Vooral de L ligt net naast de cirkel van 30 meter, voor ons altijd een vaag ding om twee bordjes bij een punt te zetten.

We komen ook bij een punt terecht die we goed kunnen bereiken over een nieuwe weg. Deze weg staat niet op de kaart, maar de weg met een tunnel die onder de nieuwe weg loopt wel. We rijden om, om zo bij het punt te komen, maar die weg blijkt afgesloten te zijn voor auto's, het is een fietserstunnel. We zijn dan ook zeer verbaasd dat blijkt dat er aan de andere kant van de tunnel wel een bordje staat, wat wij dus niet gevonden hebben. Het punt ligt immers in een fietserstunnel. Wij zien altijd de verkeerde bordjes, nooit de goede. Blijkbaar moeten we bij elk punt een paar minuten in de rondte rijden om te kijken of er nog ergens anders een bordje verstopt staat, niet ons ding.

De tweede kaart is hetzelfde systeem met gelukkig maar twee punten. Hier rijden we over een groene weg en die staat niet in de legenda en daar hadden we dus niet mogen rijden. Gelukkig merken we tijdens het rijden niet veel van het opstapelen van de fouten, want de moed zou je in je schoenen zakken.

Onderweg staan er ook nog bordjes op weg naar een punt,maar die mag je dus niet opschrijven. Dit gaat bij ons wel goed.

De volgende kaart is weer hetzelfde systeem en hier zien we een oude weg over het hoofd en volgen de nieuwe doorgaande weg. Weer een fout.

De laatste kaart voor de lunch is weer hetzelfde systeem en dan zijn we wel een beetje klaar met dit systeem. Hopelijk is er 's middags een beetje afwisseling.

Na de voortreffelijke lunch kunnen we op het scorebord zien hoeveel fouten we gemaakt hebben. Dit zijn er maar liefst 12 en verdwaasd staan we naar het bord te kijken. Het is een tijd geleden dat we zoveel fouten hebben gemaakt, maar iedereen heeft heel veel fouten gemaakt.

Als we weer van start kunnen krijgen we weer met hetzelfde systeem te maken. Balen, maar het middagdeel is veel makkelijker. Het is treintje rijden met veel deelnemers. De situaties zijn duidelijk en we twijfelen nergens. We krijgen zowaar een piepklein stukje blinde lijn voor geschoteld, maar dat is ook vrij makkelijk. Het word zelfs een beetje saai en we beginnen om ons heen te kijken. Er staan prachtige grote boerderijen langs de weg en ja, als je boerderijen bekijkt, zie je geen bordjes. Zo missen we drie bordjes, maar de omgeving was erg mooi.

tijdens de rally worden we geregeld gelaserd om racen te voorkomen. Daar heb ik geen probleem mee, maar als de locale bevolking op je bumper hangt en bijtend in het stuur zich afvraagt waarom wij niet harder rijden vraag ik me toch of wat het nut van deze controles is. Het is natuurlijk wel zo dat de rallysport onder een vergrootglas ligt. Helaas heb ik ook wat te hard gereden bij het verlaten van de bebouwde kom met een 60 km bord in het zicht.

Als we gefinisht zijn heb ik er wel flink de balen van en geen leuke dag gehad. Wat mij betreft hadden we meteen naar huis gegaan, maar mijn navigator vind dat we moeten blijven omdat we betaald hebben voor het eten. 240 man aan het buffet is niet iets wat me trek, maar ja we kijken wel hoe dit afloopt. Na een gesprek met de organisatie besluit mijn navigator ook dat het wel welletjes geweest is en we vertrekken huiswaarts. Jammer maar helaas, volgende keer beter.

 

De volgende rally zou op 18 november zijn, de Hornenacht. Nu hebben we twee weken geleden de oefenrit voor deze rally gereden en het is gebleken dat het voor mij als bestuurder te gevaarlijk is om 's nachts te rijden. Ik zie bijna niks en dat is veel te gevaarlijk.

De volgende rally wordt dus voor ons de Teamrit Klassiek. Hierbij vorm je met een andere auto een team en ga je de rit rijden. Hoe dat gaat weten we nog niet, want het is voor ons de eerste keer. We rijden deze rit met een ander stel mini rijders, Riny en Rieta, de we al eens eerder in 1 van onze verslagen hebben genoemd.

 

Iedereen weer bedankt voor de steun en het mogelijk maken van onze hobby en tot de volgende keer.

 

Groeten namens het Classic Rally Team Faas,

Richard en Margriet Faas