Verslag De Elburgse Poorte

 

Vrij vlot na onze eerste rally van het jaar rijden we alweer de tweede rally: op 1 april rijden we de Elburgse Poorte. Voor ons een nieuwe rally en we zijn dan ook erg benieuwd wat ons te wachten staat. Op de acceptatiebrief staat dat we bij aankomst een bakje koffie met een Elburgs Botje krijgen. Geen idee wat dat is, maar daar komen we gauw achter.

Om 8.15 richting Elburg vertrokken. Nog een kleine omweg moeten maken omdat de brug vlakbij Elburg afgesloten bleek. De auto op de parkeerplaats buiten Elburg gezet, want er heerst zondagsrust in Elburg. Alleen als je naar de kerk gaat mag je blijkbaar met je auto Elburg in. De documentencarrousel afgewerkt en daarna de rallyplaten op de auto. Daarna weer terug naar de start voor een kopje koffie en ons Elburgs Botje. Dat blijkt een visje van bladerdeeg met een spijsvulling te zijn. Lijkt qua smaak een beetje op een kerstkrans met bladerdeeg. Ik vindt het wel lekker, maar Margriet houd niet van spijs dus die was snel klaar. De koffie was deze keer wel lekker. Altijd belangrijk.

Om 1 minuut over 10 mogen we starten. Er zijn niet veel systemen, pijlen en punten kortste route, maar toch is het afwisselend. Bij een TC zijn we nog wat in de war, omdat in het routeboek stond dat we al hadden moeten finishen. Dit bleek later de tijd te zijn van de eerste auto en dan moet je zelf je finishtijd in de gaten houden. De route is vlot te rijden, niet te veel geneuzel. Wel hebben we een vbr gemist. Dat is een afkorting voor voetgangersbrug en daar mag je als auto niet overheen. De lunch locatie is een beetje druk, maar het verloop tussen de eerste en de laatste rijder is groot zodat er vrijwel altijd plek is om te zitten. Tijdens de lunch wordt opgehangen hoeveel fouten we hebben: de 1e kaart 3, de 2e 2 en de 3e weer 3. Dat vinden we redelijk.

Het middagtraject is wat afwisselender. De eerste twee trajecten zijn pijlen en punten kortste route, waarbij je zo min mogelijk over rode wegen mag rijden.

Het derde gedeelte is ingetekende lijn met barricades. Alles verloopt soepel en deze keer zien we het fietsje, wat inhoud dat het een fietspad en geen weg voor de auto is, wel. Ook zien we een klein stukje tegengesteld rijden van de lijn deze keer niet over het hoofd. 

Hoe dichter we bij de finish komen, hoe meer de mini gaat rammelen bij het remmen. Geen kromme schijven geluid, maar echt rammelen. Een beetje angstig. Een beetje rustiger aan maar, want we moeten ook nog naar huis.

Bij de finish even onder de auto gekeken, maar niets kunnen vinden. Als we bij de finishlocatie binnenkomen is het buffet net geopend. Dat is snel en dat kunnen we wel waarderen, aangezien we flinke trek hebben. Het eten is weer goed verzorgt en het smaakt uitstekend.

Dan is het nog even wachten voordat de voorlopige einduitslag wordt opgehangen. Er zijn een aantal dingen gewijzigd en geannuleerd in het ochtendtraject en we blijken hier totaal maar 7 fouten gemaakt te hebben. Het middag traject is nog erger: hier hebben we geen enkele fout gemaakt en daar zijn we heel trots op. Er is slechts nog 1 equipe die ook foutloos heeft gereden. Tot onze verbazing en blijdschap zijn we eerste geworden in de Young-timer klasse, auto’s vanaf 1985 en 8e in het totale eindklassement. Zelfs bij de

ex-equo hebben we maar 1 minuut afwijking. Jullie snappen wel dat we zeer tevreden zijn en als prijs krijgt Margriet een fles rode en een fles witte Port en ik krijg een fles whisky.

Op de terugweg naar huis rammelt de mini er vrolijk op los en ik vrees het ergste. Rijden gaat goed, maar remmen lukt totaal niet. Dan maar door de polder naar huis en afremmen op de motor. Gelukkig komen we thuis zonder veel problemen. De volgende dag nagekeken waar het gerammel vandaan komt. De flens op de wielnaaf bleek los te zitten. Alle vier de bouten! Hoe dat kan snap ik niet, maar ik heb ze aangedraaid en het euvel was gelukkig verholpen.

Onze volgende rally is op 6 mei: de Peelrand Classic met als startplaats Weert. Van deze organisatoren hebben we een e-mailtje gehad dat het door ons gehate systeem, punten-vrije-route, dit jaar niet in het routeboek was opgenomen en dat we dan dus gerust konden inschrijven! Dat hebben we gedaan dus.

Iedereen weer bedankt voor de steun en het mogelijk maken van onze hobby en tot de volgende keer.

Groeten namens het Classic Rally Team Faas,

Richard en Margriet Faas