Verslag Gelderse Valei Rit 2010

13 maart – Gelderse Valei Rit 2010

Verslag Gelderse Vallei Rit

Na een lange rustpauze mochten we eindelijk weer een keer de wei in. Zaterdag 13
maart staat de Gelderse Vallei Rit gepland. Een rit waar klassiekers aan mee doen en
waar ook modernere auto’s toegelaten worden.

’s Morgens om kwart over acht van huis vertrokken en om negen uur waren we bij de
startlocatie. Daar stonden Riny en Rieta, vrienden van ons en ook minirijders, al
zenuwachtig op ons te wachten. Het is hun eerste rally, dus dat is altijd spannend. Even
inchecken bij de starttafel om daarna even een kopje koffie met cake te nuttigen.
Om vijf voor half tien mochten we ons roadbook ophalen en om vijf over half tien
mochten we starten. Het eerste traject was pijlen-kortste-route. Dit vormde geen
echte problemen en we waren dan ook ruim 20 minuten te vroeg bij de tijdcontrole. Het
tweede traject was pijlen-punten-kortste-route. Hier vergaten we even dat je bij deze
rally de wegen tussen de pijlen en punten wel in twee richtingen mocht berijden en
zodoende een foute letter opgepakt. Maar ook hier weer te vroeg bij de controlepost,
dus wachten voor de vlag. Voorbij de vlag moet je je controlekaart inleveren en wordt je
tijd genoteerd. Het volgende traject was blinde lijn, maar er zaten erg weinig
verrassingen in. Geen enkele zijweg of inham hoefde je in te rijden. Daarna nog een klein
stukje pijlen en routebeschrijving. Bij routebeschrijving krijg je bijvoorbeeld de
opdracht ‘langs watertoren’ en dan zoek je op de kaart een watertoren en daar moet je
dan je route langs bepalen. Grappig om te doen, maar een echte watertoren hebben we
nooit gezien!

Om half twee kwamen we aan bij de lunchlocatie. De lunch was ook weer goed verzorgt
en dat is natuurlijk allemaal erg lekker en dan eet je al gauw te veel, waardoor je na de
lunch altijd een beetje inzakt. Een paar snoepjes gegeten om suiker binnen te krijgen en
je zelf weer een beetje op te peppen.

Het middag gedeelte is altijd wat moeilijker, mede door de lunch en de vermoeidheid.
Het eerste traject was grensbenadering, of zich geen probleem en weer een half uur te
vroeg bij de tijdcontrole. Daar werden we heel melig van en giechelend gingen we na een
half uur naar de controle. Die zaten ons lachend aan te kijken ‘ nou nou, jullie hebben
een lol in dat autootje’. Ja inderdaad dat hadden we. Het tweede traject was weer
pijlen-punten-kortste-route en vormde ook weer geen problemen. We vroegen ons
inmiddels af of we wel goed reden, zo makkelijk ging het allemaal. Het laatste gedeelte
was weer grensbenadering om Didam heen om zo uiteindelijk bij de finish locatie aan te
komen. Ruim op tijd natuurlijk. Daar stonden Harry (onze manager) en Dirk (onze
hoffotograaf) ons al op te wachten. Even wat gedronken en daarna zijn ze weer naar
huis gegaan.

Na het ochtendtraject stonden we 14e, maar het verschil met de andere equipes was erg
klein. Er waren zeker 10 equipes die evenveel strafpunten als wij hadden.
Inmiddels was het buffet geopend en konden we aansluiten in de rij. Ook het buffet was
weer goed verzorgt met hapjes en drankjes.

Na het buffet werd de einduitslag opgehangen. En inderdaad ons voorgevoel was goed: in
het middagtraject hadden we geen enkele fout gemaakt! We zijn uiteindelijk op de 12e
plek geëindigd van de 66 deelnemers. We vonden het een mooie prestatie. Ook Riny en
Rieta hadden het goed gedaan. Zij hadden slechts 1 fout meer gemaakt. Netjes hoor!
Onze volgende rally is op zondag 18 april: de Peelrand Classic Tour in Weert.

Nou dat was het weer en tot de volgende keer

Groeten,

Namens het FaBo Rally Team,

Richard en Margriet Faas