Verslag Gelderse Vallei Rit: moeizaam, erg moeizaam

Op 11 april staat de 34e Gelderse Vallei Rit gepland. De weken voor de rally wordt de mini grondig aangepakt door onze nieuwe sponsor 7 Heaven Classic: andere banden, stalen koelfan, de motor wordt beter afgesteld en nog veel meer kleine dingen. De vrijdag voor de rally kan ik de mini ophalen. Even een proefrondje over het industrieterrein en als ik na afloop de motor laat lopen begint de carburateur benzine over te storten. De klep van de carburateur blijft hangen, maar dit wordt snel en vakkundig opgelost.

De Gelderse Vallei Rit is een rit die georganiseerd wordt door de AMAC, de club waar we lid van zijn. Altijd goed georganiseerd en ook deze keer verloopt de documenten afhandeling weer zeer vlot. Daarna stickers plakken en dan tijd voor koffie. Onze rallyvrienden Riny en Rieta hebben ons nieuwe kleding meegenomen en die passen we natuurlijk meteen. Past perfect en de kleding is van goede kwaliteit. In onze nieuwe kleding zal het vast wel goed gaan, hoewel we allebei flink ziek zijn geweest een paar dagen voor de rally. Maar vol goede moed gaan we beginnen.

Het eerste deel bestaat uit pijlen en punten kortste route, waarbij je zo min mogelijk rode wegen mag berijden. Goed op letten dat je geen hele kleine rode streepjes op de weg mist, want dat is zo'n instinker. Daarna krijgen we kompassysteem wat moeilijker klinkt dan dat het is. De weg wijst eigenlijk zichzelf. Hierna pijlen kortste en punten één na kortste route. Tijdens de route komen we er achter dat we al een paar dingen verkeerd hebben gedaan. Het gaat sowieso niet makkelijk tot nu toe. Veel twijfel en hortend en stotend qua kaartlezen komen we bij de grensbenadering. Ook hier zien we over het hoofd dat de weg dwars door de grenslijn gaat. Ja we hebben echt onze dag niet. Maar de lunchlocatie bereiken we wel en de lunch smaakt prima met natuurlijk de befaamde rallykroket.

Na de lunch gaan we weer verder met pijlen kortste en punten één na kortste route, gevolgd door ingetekende lijn met barricades. Allemaal leuke systemen en lekker veel afwisseling. Het lijkt 's middags beter te gaan tot we bij punten vrije route komen. Hier gaat het helemaal fout en we raken de weg kwijt. We rijden terug naar een bekend punt en proberen het opnieuw, maar weer raken we de weg kwijt. Het duurt even maar dan krijgen we in de gaten de we een oude kaart voorgeschoteld hebben gekregen. Ten einde raad besluiten we achter een treintje deelnemers aan te rijden en zo kunnen we de draad weer oppakken. Na dit stuk krijgen we nog een leuke proef over een industrieterrein waar we goed moeten opletten dat we niet tegengesteld rijden. Lekker scheuren over het bijna verlaten industrieterrein om wat tijd in te halen, maar we komen toch veel te laat bij de laatste TC aan.

Als we de tussenstand bekijken zakt ons de moed in de schoenen: we hebben elf fouten gemaakt in het ochtenddeel. Dit wordt nog gecorrigeerd naar negen fouten, maar veel blijft het. Een schrale troost: nummer 1, onze vrienden Riny en Rieta staan eerste met  de rally.

Tijd voor het buffet, dit smaakt prima en is zeer goed verzorgt. Ondertussen wordt de einduitslag opgehangen en het blijkt dat we op een 18e plek zijn geëindigd. Natuurlijk niet goed en we zijn dan ook niet tevreden. De uitzetter heeft zijn uiterste best gedaan om ons op het verkeerde been te zetten en dat is goed gelukt. Maar dat moeten we bij de volgende GRV toch beter kunnen doen. Misschien meer oefenen door de maandelijkse avondrit van de AMAC te gaan rijden?

De volgende rally is weer een rally in België: de Classic Bryghia. een voor ons nieuwe rally en we zijn benieuwd.