Verslag Stemweder Berg Rallye Historic

25 september ben ik jarig. Dit jaar had ik een rally voor mijn verjaardag gevraagd. Dit werd de Int. ADAC-Rallye Stemweder Berg Historic met als startplaats, je raad het al, Stemwede in Duitsland. Een half uur ten oosten van Osnabrück. Volgens het programma is er op vrijdagavond een ‘eintreffen der teilnehmer’ bij de startplaats, dus vrijdag overdag al naar Duitsland vertrokken.

Nadat we bij het hotel ingecheckt waren naar het ‘treffen’ gereden waar eigenlijk niemand te vinden was. De startlocatie is een Mercedes-Benz dealer en daar hebben we even gevraagd waar het ‘treffen’ was. De beste man wist van de rally, maar niets van dit ‘treffen’, dat was nieuw voor hem. Daarna maar weer terug naar het hotel en daar heerlijk gegeten. Normaal nemen we het reglement nog een keer door, maar voor de systemen is er helemaal geen reglement, iets wat vooral mijn navigatrice heel vreemd vind.

De volgende dag naar de startlocatie gereden en nu was het gelukkig wel wat drukker. De documenten opgehaald, stickers geplakt en dan naar de technische controle. Hier worden je documenten, banden en knipperlichten gecontroleerd. Geen problemen natuurlijk. Na deze keuring kunnen we aan het ontbijt, want dat zit bij de prijs in. Om 10 uur mogen we dan vertrekken. Via bol-pijl komen we bij het eerste regelmatigheidstraject met een gemiddelde snelheid van 29,80 km/uur. Hoe moet je dat nou toch berekenen? Er zijn geen tabellen voor, dus we doen dit maar op de kilometerteller van de auto. De tijd die je over het traject mag doen staat wel op de kaart en dat houden we dan maar aan, hopende dat er geen geheime controles zijn. De totale afstand van het traject is ons niet duidelijk. We komen dan ook 43 seconden te laat bij de TC. Mmm dat moeten we toch anders doen, bovendien staat er nergens een geheime tijdcontrole. Na dit debacle volgt weer een stukje bol-pijl. Het lijkt erop dat de bol-pijl stukken verbindingsstukken zijn en dat de kaartleesdelen over de leuke weggetjes gaan. Het volgende regelmatigheidstraject besluiten wat harder te rijden, maar hier staat dus wel een geheime tijdcontrole waar we 5 seconden te vroeg zijn. Schiet lekker op zo met de strafpunten. Dit is overigens het enige wat we fout doen, want we missen geen bordjes. Ook niet de bordjes die links staan. Vreemd hoor bordjes aan de linkerkant . Voor het volgende kaartleestraject krijgen we opdracht pijlen-kortste-route pas bij de TC. Veel problemen geeft dit niet, maar zo krijgen we wel wat meer uitdaging wat kaartlezen betreft. Na een stuk bol-pijl en regelmatigheid komen we bij de lunch aan. Dit is in een revalidatiecentrum. Dit centrum ligt midden in een prachtig park en als we gefinisht zijn mogen we ronde maken over een rotonde. Hier zitten veel bewoners van het centrum te kijken en worden we netjes voorgesteld aan het publiek en wordt het één en ander verteld over de auto. De warme lunch is prima verzorgt, al is het vlees wat droog.

Na de lunch weer verder met regelmatigheidstrajecten, bol-pijl en pijlen-kortste route. Wat opvallend is, is dat bij elke TC de tijd wordt opgeschreven en dat je dan je paraaf achter de tijd moet zetten. Lijkt me een goede manier om onduidelijkheden te voorkomen. Wat wel onduidelijk is, is de tijdkaart. De cijfers moeten van boven naar beneden en daarna van beneden naar boven opgeschreven worden. Ja daar trapte ik dus goed in, maar gelukkig is dit niet fout gerekend, mede omdat ik erbij had gezet dat ik het verkeerd ingevuld had. We deden niet mee voor de prijzen en dat speelde natuurlijk ook mee.

Zonder verdere problemen komen wij bij de finish. Dit is een echte finishboog en een finishvlag en we worden ook nog geïnterviewd waarbij nog eens wordt benadrukt hoe leuk ze het vinden dat er Hollanders aan de start staan en dat ze ook nog in een echte mini rijden. De echte mini zien ze blijkbaar niet veel in Duitsland.

In de finishlocatie worden we getrakteerd op een glas champagne. Men vraagt in wat voor auto we rijden en vragen zich af of we gek zijn geworden om met de mini helemaal van Nederland naar Duitsland te rijden. Nee hoor, dat vinden we gewoon leuk. Ze zijn nog verbaasder als we vertellen dat we naar Engeland, Wales, Frankrijk en Duitsland gereden zijn zonder grote problemen. Blijkbaar staat de mini in Duitsland erom bekend veel problemen te hebben. Nou die van ons niet hoor!!

Na heel lang wachten krijgen we eten. Geen buffet, maar gewoon aan tafel waar schalen met eten neergezet worden. Goed verzorgd, mede omdat de drank niet apart afgerekend hoeft te worden. En dat alles voor €150,00 en dat vinden wij Hollanders helemaal prima natuurlijk.

Zoals verwacht zijn we niet hoog geëindigd: 22e van de 26, waarbij we geen bordje gemist hebben. Dus alle strafpunten hebben we ‘gescoord’ met de regelmatigheidstrajecten. Toch maar eens kijken of we daar wat meer aandacht aan kunnen besteden.

De prijsuitreiking laat verschrikkelijk lang op zich wachten en om half elf besluiten we om terug te gaan naar het hotel.

De volgende morgen gaan we met de Tomtom op ‘snelwegen vermijden’ terug naar Nederland, want ja wij zijn zo gek om in de mini op en neer naar Duitsland te rijden.

Onze volgende rally is al weer snel: zaterdag 4 oktober rijden we de ABC-rally. Voor ons zeker geen abc-tje, want deze rally hebben we de 2 voorgaande keren niet uit kunnen rijden. Nu hopelijk wel.