Verslag van de Mini Ronde Flandres Artois

 

Het is weer tijd voor ons jaarlijks Frans uitje: de Mini Ronde Flandres Artois. We besluiten er dit jaar een vakantie van te maken en vertrekken op zondag naar de camping in Aire-Sur-La-Lys, een uurtje rijden vanaf Calais en Lille. De camping stelt niet veel voor, veel vaste staanplaatsen en de 1,5 week dat we er staan zijn we, afgezien van een paar andere minirijders, helemaal alleen. Maar ja, wel lekker goedkoop. Dinsdag gaan we nog een tripje maken naar Engeland en woensdag komen we weer aan op de camping. Donderdagavond voegen onze rallyvrienden Riny en Rieta zich bij ons.

Nu gaan we ons concentreren op de rally en eens kijken wat Francois deze keer voor ons verzonnen heeft. Het reglement liegt er niet om: 37 verschillende systemen!! Sommige weliswaar van elkaar afgeleid, maar toch een hele berg regels waar je aan moet denken tijdens de rit. We moeten controlebordjes opschrijven, soms de 1e letter van een straatnaambord en de eerste letter van het plaatsnaambord als je het dorpje inrijd. En vooral de laatste is een erg vervelende, daar let je namelijk bijna niet op. Bovendien krijgen we virtuele regelmatigheidstrajecten te verwerken. Je hoeft dan niet de gemiddelde snelheid te rijden, maar met het aantal kilometers dat je gereden hebt en wetende dat je gemiddeld 25 km/uur rijd kan je je tijd uitrekeken. Even zien hoe dat gaat.

Zaterdag is het dan zover, de start van MRFA in Steenwercke. Bij de start worden we hartelijk welkom geheten door Francois, zijn vrouw en andere deelnemers. We doen al voor de 6e keer mee en we zijn nu, vooral door de overwinning van vorig jaar, bekende Nederlanders. Vandaag regent het, maar dat mag de pret niet drukken. Na de briefing kunnen we van start. Eerst een neutrale route en dan een ijktraject om te kijken of de tripmaster niet afwijkt. Die blijkt verrassend nauwkeurig te zijn. De verschillende systemen volgen elkaar op: bol-pijl, gespiegelde bol-pijl, grensbenadering, visgraat, t-systeem, goed opletten dus en elke situatie goed bekijken. Ook de regelmatigheid is een uitdaging. Er is een rekenmethode voor, maar hoe was die ook al weer? Halverwege de middag stoppen de ruitenwissers ermee. Dan wordt het wel wat lastiger en we passen onze snelheid aan. Zonder grote problemen komen we in Air-Sur-La-Leys aan, onze finishplaats voor het 1e deel. Vanaf hier naar de camping , de mini onder de partytent van Riny en Rieta om te kijken waarom de ruitenwissers ermee gestopt zijn. De worm die de ruitenwissers aandrijf is afgebroken. Ja die heb ik natuurlijk niet bij me, maar Rieta komt met een touwtjes oplossing: we binden touwtjes aan de ruitenwissers en zo kunnen we toch de ruiten van binnenuit wissen en het avondtraject rijden. Het diner is ook in Air-Sur-La-Leys  en van daar uit begint ook de avondetappe. Hier krijgen we meteen vanaf de start met het systeem 'muur' te maken. En, verteld Francois, goed onthouden tot aan de finish!!. Nou dat hebben we, en vooral Riny en Rieta geweten. Wij dachten dat je volgens het systeem de al bereden straat niet meer in mocht. We komen zelfs midden in het dorp terecht en dat is niet de bedoeling. Het reglement erbij gepakt en nog eens gelezen. Wat blijkt: de eerder bereden weg mag wel bereden worden, alleen niet tegengesteld. Daardoor mag je sommige straten niet in rijden en worden die situaties verplichte rijrichtingen. Na een half uur zijn we er eindelijk uit en kunnen we de route verder vervolgen. Gelukkig regent het niet meer, maar duisternis is lastig rijden vooral als er geen enkele verlichting is. We krijgen weer de eerder genoemde systemen voorgeschoteld en elke situatie heeft een ander systeem. Wat een werk moet dat geweest zijn!!. Als we bijna bij de finish zijn onthouden we goed welke wegen we niet in mochten vanaf de start en komen zo goed aan bij de finish. We zijn 1 van de eerste en dat verbaasd ons, want we hebben verschrikkelijk zitten prutsen aan het begin. We wachten op Riny en Rieta, maar die hebben bij de start de 'muur' route niet goed gereden en komen dus nu niet goed uit. Na een half uur over het industrieterrein gecrost te hebben besluiten ze te finishen. Daarna naar de camping en na een lekkere borrel om 2 uur naar bed.

De volgende om 7 uur op en weer naar Air-Sur-La-Leys voor het ontbijt. Het regent niet meer en dat is voor ons wel prettig. Vandaag ook weer alle systemen door elkaar. Gisteren was de omgeving vlak, vandaag gaan we richting de kust en wordt het landschap glooiend en veel leuker om te rijden. En dat op slechts een half uurtje rijden vanaf de start. De finish is bij een golfbaan in Lumbres, een mooie locatie. We moeten nog even buiten wachten, maar zodra we binnen zijn kunnen we aan tafel en meteen eten. Daar hebben we wel trek in want het is al 3 uur. Na het eten volgt al snel de prijsuitreiking. Iedere deelnemer krijgt een prijsje. Onze verwachtingen zijn niet zo hoog, want we hebben vooral gisteren niet goed gereden. Toch belanden we uiteindelijk op de 4e plek en daar zijn we zeer tevreden mee. Met een tevreden gevoel gaan we via de kortste route terug naar de camping.