Verslag Oosterschelderit 2011

10 september 2011 - Oosterschelderit 2011

De 8e Oosterschelderit

Na ons Frans avontuur was het weer tijd voor een rally in Nederland: de Oosterschelderit. De rally met dat leuke proefje aan het begin waar je zo hard mogelijk overheen moet en waar we vorige keer 2e werden omdat we doorgleden bij de finish en 5 strafseconden kregen. Toen nog met de Mini. Nu met de MG, minstens even snel, maar minder goed handelbaar. Bij de briefing blijkt het een regelmatigheidtraject te zijn geworden. Dat is jammer! Met een gangetje van 24 km/uur moeten we het proefje afleggen. Echt spectaculair is het niet, maar deze regelmatigheidtrajecten komen veel voor in de rally sport en het kan dan ook geen kwaad om ons wat meer hierin te verdiepen. We doen ons best om niet te hard te rijden, maar we zijn toch een paar seconden te vroeg. Stoppen mag niet op het traject of vlak voor de finish.

Na dit traject gaan we de wei in. Eerst een stuk ingetekende lijn met barricades. We ondervinden weinig problemen en dit traject levert 0 strafpunten op. Het tweede traject is pijlen en punten kortste route. Dit levert ook geen problemen op, maar we missen wel drie bordjes. Zelfs met de uitleg erbij zien we niet waarom we die gemist hebben. Door deze drie gemiste bordjes staan we 23e na het ochtendgedeelte. Het zit dus erg dicht bij elkaar. Ook team 2 doet het goed met 4 gemiste bordjes.

Na de lunch gaan we weer verder. Eerst pijlen kortste route. Hier een fout gemaakt door net niet de kortste route te vinden, dus een bordje gemist.  Daarna het systeem waar we niets mee hebben: punten vrije route. Ja ook hier gaan we weer de fout in. We meten vanaf een bocht waar het punt zich zou moeten bevinden en binnen een straal van 25 meter moet dan een bordje staan. We zijn nog niet bij de gemeten afstand, maar zien al wel een stempel staan. Iedereen springt uit de auto en begint te stempelen. We kijken elkaar aan, zo van we zijn toch  nog niet bij dat punt, maar worden zo in twijfel gebracht dat we toch besluiten om de stempel te zetten: FOUT . Nooit meer doen dus en altijd je eigen rally rijden. We maken hier nog een fout en zit het er weer op. Dan kunnen we via een neutrale route naar de finish. Na een klein uurtje en het diner wordt de eindstand opgehangen. We hebben het in het middagdeel toch niet echt slecht gedaan en worden uiteindelijk 15e. Erg netjes, maar we hebben weer het idee dat er meer ingezeten had. Team 2 zakt iets weg: 32e, maar daar gaat het ook steeds beter. Om te weten wat navigeren is, worden de rollen eens omgedraaid bij een volgende rally.

Wat me vooral opvalt tijdens deze rally dat het erg soepel ging. De wisselwerking tussen bestuurder en navigatrise, maar ook de MG rijd ontzettend lekker, soepel en snel. Een nieuwe waterpomp en 4 nieuwe banden doen wonderen. Stukje bij beetje wordt het een steeds betere auto. Ik kan bijna niet wachten tot de volgende rally: de ABC rally op 1 oktober. Maar eerst hebben we een dagje met het FaBo Rally Team en aanhang. Iedereen verzamelt zich bij ons, na een bakje koffie gaan we naar het centrum van Almere waar de Midland Classic Show is. Als klassieke rallyrijder ben je natuurlijk altijd geïnteresseerd in klassiekers. En daarna gaan we barbecueën, dus dat wordt gezellig.

Onze volgende rally is dus op 1 oktober: de ABC rally. Daar zijn we vorig jaar uitgevallen met een afgebroken uitlaat. Eens kijken of de MG nu wel heel blijft in Duitsland en ook willen we hier weer de opgaande lijn vasthouden een goede prestatie neerzetten.

We willen iedereen weer bedanken voor de steun en het mogelijk maken van onze hobby.

Groeten namens het FaBo Rally Team,
Richard en Margriet Faas