Verslag Peelrand Classic 2011

15 mei 2011 Verslag Peelrand Classic 2011

De Peelrand Classic

Je handen beginnen te trillen, je wordt ’s nachts zwetend wakker, bent ongeconcentreerd. Dan is het weer zover: afkikkingsverschijnselen omdat je al zo lang geen rally meer hebt gereden. Net op tijd hebben we weer een rally: 15 mei staat de Peelrand Classic gepland, met als startplaats Venlo. ’S ochtends om 7 uur van huis vertrokken. Om 8.45 waren we in Venlo waar Riny en Rieta al ongeduldig stonden te wachten. Onze starttijd is 9.35 dus nog ruim drie kwartier voor koffie met cake en stickers plakken, dus tijd genoeg.

Om 9.35 mogen we dan eindelijk na twee maanden weer eens een rally rijden. We hebben ons voorgenomen om nooit meer zoveel tijd tussen twee rally’s te hebben. Het eerste gedeelte is pijlen-kortste-route. Bijna meteen zitten we al te knoeien omdat een voorgenomen route niet bereden mag worden. We krijgen een hele rij afgesloten wegen met een letter en HK (hier keren) Dat belooft niet veel goed, want van dat soort herconstructie in herconstructie in herconstructie ga je snel de fout in. Het blijkt dat we het in eerste instantie niet goed hebben gedaan, maar later worden deze letters geannuleerd. Waarschijnlijk is de organisatie er ook achter gekomen dat ze ergens iets niet goed hebben gedaan. Prima als de organisatie toegeeft dat ook zij fouten kunnen maken. Dan doet niemand er ook moeilijk over. Wel hebben we een vbr (voetgangersbrug) over het hoofd gezien. Daar mag je met de auto dus niet over.

Daarna een stuk grensbenadering. Dit gaat vrij goed. Hierna een stuk ingetekende lijn met blinde stukken, waar de kaart weggepoetst is. Tijd voor de lunch: soep met broodjes, prima verzorgt.
Het middagtrajcet begint met ingetekende lijn met barricades. Ook dit ging vrij makkelijk. Daarna weer pijlen kortste route. Hier maken we een fout door te denken dat je tussen de pijlen niet tegengesteld mag rijden. Dit mag dus wel en daardoor twee fouten aan onze broek. Volgende keer maar weer een uittreksel van het reglement maken en weer aan het dashboard hangen. Dat werkt voor ons blijkbaar het best. Ook missen we een woordje ‘fietspad’ wat betekent dat je daar niet over mag rijden.
Daarna een kwartiertje pauze. Na de pauze nog een stuk punten vrije route. Er staan op een kaart punten en dan moet je naar dat punt rijden. Hoe maakt niet uit, maar in een straal van 25 meter moet er dan een bordje staan. Soms staat er een bordje buiten de 25 meter en soms staan er meerdere, dan moet je kijken welk bordje het dichts bij het punt staat. Echt leuk vinden we dit systeem niet. Weinig kaartlezen en eigenlijk alleen maar racen. Maar voor een keer is het leuk. Dit was het laatste stuk, dus daarna hebben we rust. Ook de MG is aan rust toe. Als je een rally rijd wordt de motorolie behoorlijk warm en de motorolie loopt er nu vrij snel uit. Ook gaat de koppeling slippen in zijn 3 en 4. Lastig tijdens een rally, maar we hebben het weer gered. We hebben een afspraak gemaakt met Riny om met hem de krukaskeerring en de koppelingsplaten te vervangen. Dit is een grote klus, want de hele motor moet eruit. En dit voor 1 lullig ringetje van € 10,00 !!! Ook worden de voorremmen slecht: de remklauw blijft soms hangen met rokende remmen als gevolg. Ach ja, dat hoort erbij om af en toe eens wat spullen te vervangen.

Na het dinerbuffet wordt de uitslag opgehangen. Weer een top tien notering: de 9e plek. Toch hebben we het idee dat er meer in gezeten had als we het reglement beter hadden gelezen. Weer een leer voor de volgenden keer.

Onze volgende rally is 5 juni: de 6 uren van Breda. Dan hopelijk zonder olieverlies, met een goed werkende koppeling en met goed werkend remmen.

We willen iedereen weer bedanken voor de steun en het mogelijk maken van onze hobby.

Groeten namens het FaBo Rally Team,

Richard en Margriet Faas