Verslag Rallyweekend

 

10 februari staat de Midwinter Classic gepland. Rallyvrienden, Riny en Rieta Verkuijlen, dachten dat het wel leuk zou zijn om eerst zaterdag de Botterronde in Dalfsen te rijden, dan bij ons te slapen en dan zondag door naar Heerhugowaard. Het leek ons ook wel leuk, dus zo gezegd zo gedaan.

De Botterronde is een door de Ellerijders georganiseerde rit meetellend voor het NRF-kaartlezenklassement. Op zich was de rit heel goed te doen, maar wij hebben nergens in het bijzonder reglement kunnen vinden dat je niet mocht keren en dus aangenomen dat het wel mag. Achteraf niet goed, want in het bijzonder reglement stond een verwijzing naar het aanvullend reglement en daar stond in dat het niet mocht. Volgend keer beter voorbereiden dus, want dit heeft ons zeker 3 of 4 fouten gescheeld. Ons tempo was bovendien veel te hoog, want we kwamen bij de meeste TC's 20 minuten te vroeg binnen. We hebben niet geracet, maar lekker vlot gereden. Uiteindelijk 5e geworden. Niet heel goed, maar we weten wat we fout hebben gedaan. Na de prijsuitreiking naar huis gereden. In Dalfsen lag geen sneeuw, maar in de omgeving van Harderwijk  begon het te sneeuwen en hoe dichter we bij Almere kwamen hoe erger het werd. De A6 was zeer slecht en we konden nog maar 20 km/uur rijden. Eenmaal in Almere waren de wegen weer schoon. Blijkbaar hebben ze in Almere een ander strooibeleid, maar we zijn er wel blij mee. 's Avonds heerlijk gegeten bij de Griek in Almere-Haven, een adres waar we al meer dan 20 jaar komen.

De hele nacht heeft het doorgesneeuwd en zondagmorgen ligt er een flink pak sneeuw van zeker 20 centimeter. Met een mini kom je dan zeker tot aan je assen in de sneeuw en onze kentekenplaat aan de voorkant van de auto wordt een sneeuwschuiver. Maar boven Amsterdam wordt het veel beter en in Heerhugowaard zijn de wegen goed te rijden. Gelukkig maar. De parkeerplaats voor het restaurant is behoorlijk vol en weer zijn er mensen die het voor elkaar krijgen om zodanig te parkeren dat alles geblokkeerd wordt. We vinden een parkeerplaats aan de andere kant van de straat op het ernaast gelegen industrieterrein. De locatie zelf is leuk, maar erg druk en krap. Even koffie drinken en dan de kou in om rallyschildjes te plakken. Maar door de sneeuw en pekel blijven die niet plakken, dus dat laten we achterwege.

Om 1 minuut voor 10 mogen we starten. We beginnen met grensbenadering. Meten goed opletten, want vanaf de start kan je al een lusje rijden over het industrieterrein. Ook aan het eind van de grenslijn is er een grappig foefje: je kan volgens de kaart nog een klein stukje de grens benaderen. Eenmaal daar aangekomen krijg je een bordje HK (hier keren). Op dat moment moet je een herconstructie verzinnen waarbij je WEL de grenslijn over mag. Tsja, daar hadden we niet meer bij nagedacht en zo een letter gemist.

Verder met ingetekende lijn met barricades. Geen grote problemen, maar ook hier missen we een bordje door een wat vreemde situatie. Toch gaan we met een tevreden gevoel naar de lunch. Die is op dezelfde locatie en nu veel te krap om met zoveel mensen te eten. Wij moeten ons bordje op een plantenbak zetten en staant onze soep opeten. sommige mensen gaan zelfs buiten in de kou staan. Tijdens de lunch ook even met mijn neef gesproken. Die heb ik al ruim 25 jaar niet gezien, maar herken hem meteen en het gesprek is meteen alsof we elkaar gisteren nog gezien hebben. Hij rijd in een Renault 5 Turbo, een heel aparte auto. Ze rijden mee voor de eerste keer. Ze missen veel bordjes, maar ze vinden het heel leuk. Na de lunch weer verder met pijlen kortste route/punten 1 na kortste route. Goed opletten dus. Halverwege krijgen we bij een TC een opdracht dat we pijl 16 mogen overslaan. We denken daardoor dat we die pijl tegengesteld mogen rijden en missen hierdoor een aantal bordjes. Wat we dan weer niet missen is het weggepoetste weggetje en daardoor een letter oppikken. Met een tevreden gevoel rijden we richting de finish. Daar worden we getrakteerd op een special: een rijopdracht waarbij we een route moeten volgen volgens het T-systeem. Op zich ging dat goed, maar we vergeten na de laatste T de kortste route naar de finish te nemen en pikken een verkeerd bordje op. Toch zijn we tevreden: lekker gereden en weinig grote problemen ondervonden.

De prijsuitreiking volgt al snel. De top 5 krijgt een prijsje en als na de prijsuitreiking de einduitslag wordt opgehangen blijken we 6e te zijn geworden. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee en hebben met die uitslag al het hele jaar in de top 10 gereden. Dat zal na de volgende rally wel anders zijn: we gaan op 16 maart de Antwerp Classic in België rijden. Daar heeft men geen tour- op sportklasse, gewoon 1 klasse en het zal daar voor ons een wereldprestatie zijn als we op de top 10 komen. Dat maakt niet uit, want de rally's in België zijn ontzettend leuk en uitdagend. Al met al kunnen we terug kijken op een geslaagd, vermoeiend en heel gezellig weekend.

 

Ondertussen zijn we ook druk bezig op de rode rally mini aan te passen en te verbeteren. Er komt rembekrachtiging op, andere gaskabel want de huidige blijft af en toe hangen, we hebben andere velgen en banden gekocht en een ander uitlaat die de prestaties verbeteren. Nu zit er een te kleine uitlaat onder, waardoor je vermogen verliest, we gaan van 57 pk naar een duizelingwekkende 63 pk!! lijkt weinig, maar met een auto van 620 kg is dat veel, heel veel. Ook hebben we een voorruit gekocht met een zonneband, aangezien er geen zonnekleppen zaten in een mini uit 1973.

Ook de groene mini wordt aangepakt: ander achterbanden, remleiding aan de achterkant worden vervangen. De motor gaat eruit om een keerring te vervangen,omdat die ring lekt en dan gaan we meteen ook alle ophangrubbers van de motor vervangen. Door roest zitten er gaten in de bodem en die gaan we ook wegwerken. Een hoop werk te doen dus