Eindelijk, na een veel te lange winterstop was het weer eens tijd om een rally te rijde. En wat voor een: de Ronde door Vlaanderen. Rally’s in België zijn altijd iets extra’s en zo konden onze rallyvrienden Riny en Rieta Verkuijlen beamen dat dat inderdaad zo was, want zij hebben vorig jaar meegedaan. Lekker stevig tempo zonder veel geknutsel op de kaarten en veel regelmatigheidstraject.

Vrijdags al naar het hotel in Roncq Frankrijk vertrokken waar we Riny en Rieta ontmoetten. ’s Avonds wezen uit eten en daarna op tijd naar bed, want het wordt morgen een zware dag.

Ik sta op met een verkoudenheid, keelpijn en een grieperig gevoel en voel me alles behalve goed. Ook mijn schouder doet verschrikkelijk pijn. Lijkt wel een slijmbeursontsteking, maar blijkt later een Frozen Shoulder te zijn. Erg pinlijk. Een paar paracetamollen en de zin die ik in de rally heb doen me besluiten om toch mee te doen.

’s Morgens komen we Peter en Rosita nog tegen in het hotel. Het is hun eerste Belgische rally en zijn erg benieuwd hoe dat is.

De start is een kwartiertje rijden vanaf het hotel. We zijn er vroeg, want we starten vroeg. De starttafel is nog niet open, maar na een bakje koffie wel.

Daarna even stickers en schildjes op de auto, technische keuring en klaar voor de start. Het eerste deel bestaat uit bol-pijl om er even rustig in te komen. Na de derde tijdcontrole krijgen we regelmatigheidtraject. Precies hier vergissen we ons in een in België zeer belangrijke regel: de meest rechtdoorgaande weg volgen, dus in sommige gevallen niet de hoofdweg. Weg regelmatigheid en racen om op tijd bij de volgende TC te komen want de tijd is krap. Dan even afkoelen met een stukje bol-pijl om aan het eerste kaartleestraject te beginnen. Pijle-kortste-route. In België geen moeilijke omrijdconstructies of omgelegde wegen, nee gewoon goed navigeren zodat je op tijd bij de volgende TC bent. Bij de volgende TC weer een regelmatigheidtraject en daarna punten die je rechts moet passeren. Vannacht had het geregend, maar vandaag is het droog. Wel veel plassen en modder en de stukken onverhard liggen er dan ook modderig bij. De plassen zijn, zeker voor een mini, behoorlijk diep en de modder komt tot op het dak en zo hoort het ook.

Bij een TC komen we vast te zitten in een dieper gelegen richel die vlak voor de TC lag en met enige moeite komen we er uit. Blijkbaar heeft de auto hierdoor een tik gekregen, want het schakelen gaat nu moeilijker. Geïrriteerd omdat die richel precies bij een TC lag en dat de auto nu slecht schakelt nemen we de verkeerde afslag met 6 minuten tijdstraf bij de TC-IN van de lunch. Grrr, het stoom komt uit onze oren.

In België is een lunch geen uitgebreid buffet, maar gewoon een stokbroodje gezond in een papieren zak. Smaakt heerlijk!!

Na de lunch weer verder met een mix van regelmatigheidtrajecten, bol-pijl, pijlen-kortste-route . Het rijd heerlijk sportief en er staan zelfs mensen aan de kant van de weg om ons toe te juichen. In een dorpje moeten we de ingetekende lijn volgen waarbij we een extra rondje rijden over een dorpsplein. Erg leuk, mede omdat er hier wat meer mensen staan te kijken en foto’s staan te maken. Na het middagdeel en een drankje wordt het tijd voor de avondetappe. Ik vindt het nog steeds erg lastig om in het donker te rijden, vooral als er auto’s achter me rijden met heel veel licht. Ik ga dan aan de kant om ze voor te laten gaan zodat ik van hun licht kan profiteren. Overdag hebben we bijna bij elke TC ruim 5 minuten over, ’s avonds zijn dat er hooguit 2 en sommige zelfs net op tijd. Gelukkig ziet Margriet ’s avonds veel beter en daardoor missen we een stempel niet. Wel zie ik een letter die, blijkt later, helemaal niet bij de rally hoort. Toch schrijven we hem op. Het zal het heetst van de strijd wel zijn.

Moe maar voldaan bereiken we de finish. De paracetamol die ik vanmorgen en vanmiddag heb geslikt hebben goed gewerkt om de griep te onderdrukken, maar na het eten is de koek voor mij wel een beetje op en wil ik eigenlijk maar 1 ding: slapen. Gelukkig is het hotel niet ver en na een warme douche val ik als een blok in slaap, nog nadromend van deze heerlijke rijrally.

Oh ja, we zijn uiteindelijk 48e algemeen en 26e bij de oldtimers geworden met 5 fouten over de hele dag.

De volgende rally hebben we inmiddels al gereden: de Midwinter Classic in Heerhugowaard, meetellend voor het NRF-klassieker kampioenschap. Hoe dat gegaan is lees je in het volgende verslag.