Verslag van de 1e Teamrit Klassiek

  

Als afsluiter van het jaar staat voor ons de Teamrit gepland. Een rit die je samen met een andere equipe rijd en waarbij je onderweg mag overleggen met elkaar. Erg apart. We rijden de rit samen met Riny en Rieta, die kennen jullie vast nog wel van eerdere rally's en ritten. We schrijven ons in onder teamnaam "Klein en dapper". Thuis lezen we het reglement door en de avond voor de start lezen we het nogmaals door met z'n vieren. Als we de startlijst bekijken zien we al snel dat we 5e zullen worden. De overige vier deelnemers zijn sport -en expertklassers en wij goede toerklassers. Maar we laten ons niet kisten, Riny en Rieta waren een paar jaar geleden kampioen in de toerklasse en wij zijn dat dit jaar geworden, dus slecht zijn we niet.

Wij rijden mee in de "klassiek" klassen en er is ook nog een "kaartlees" klasse. De "klassiek" klasse schijnt eenvoudiger te zijn, maar bij inschrijven was dat niet erg duidelijk, vandaar dat de overige deelnemers sport- en expertklassers zijn. Er is ook maar één klasse, maar we zijn klein en dapper dus we gaan er voor.

's Morgens naar de startlocatie gereden en na een bakje koffie kunnen we van start. We beginnen met pijlen kortste route. Het is best apart dat je onderweg mag stoppen om te overleggen. Een aantal equipes doen dat ook, maar andere equipes rijden helemaal apart van elkaar. Wij zijn de rode equipe en Riny en Rieta de blauwe equipe. Dat houd in dat wij niet over blauwe lijnstukken mogen rijden en Riny en Rieta niet over rode lijnstukken, tenzij je een herconstructie moet rijden. Dan mag het wel, maar het liefst zo weinig mogelijk en verder omrijden prefereert boven een blauw of rood stuk rijden. Het is wel een heel gepuzzel en met veel overleg lukt het wel. Maar dat vele overleggen zorgt er wel voor dat we een kwartier te laat zijn bij de eerste controle post. We krijgen daar geen straf voor, maar we moeten we doorrijden dus. Dat lukt goed, want we zijn op de minuut af op tijd bij de lunchlocatie.

 

Al snel hangt er een tussenstand en het blijkt dat we het niet onaardig doen en de expertklasse aardig kunnen bijhouden. We zullen vast wel wat fout doen, maar daar leren we hopelijk van. Na de prima lunch gaan we weer verder met punten kortste route. Ook 's middags moeten we veel overleggen en uiteindelijk komen we een kwartier te laat. Maar we zijn gefinisht en daar zijn we al blij mee want het was best pittig. Bij navraag bleek dat de moeilijkheidsgraad tussen de A en B klasse in zat. Wij rijden in de C klasse en de toerklasse en gaan volgend jaar waarschijnlijk in de B klasse en sportklasse rijden. Deze rit was dus veel te moeilijk voor ons en we moeten nog veel leren. Wat we vooral moeten leren is het herconstrueren om zo zoveel mogelijk van de oorspronkelijke route op te kunnen pakken. Hieronder een stukje uitleg om jullie een idee te geven.

 

 

 

Bij dat leren worden we geholpen door de Baronierijders, onze nieuwe club. Deze club geeft geregeld lesavonden en bijeenkomsten om dit soort moeilijkheden bij te leren en daar hebben we veel zin in. De plannen voor volgend jaar zijn dan wel wat verandert, maar daarover later in een aparte nieuwsbrief meer.

 

Na deze rit hebben we ons toch nog over laten halen om nog een keer een rit bij de Baronierijders te rijden: de 1e Snertrit. Wij reden in de C-klasse en dat ging erg goed: foutloos en een tweede plek. Voor ons het bewijs dat we over moeten stappen naar de B-klasse.

 

Ondertussen staat de mini bij 7Heaven voor een nieuwe neus, een nieuwe kabelboom en een nieuw dashboard. Ook worden de looks van de auto wat aangepast. Minder brede en aluminium velgen om de wegligging te verbeteren en de ophanging van de mini te ontzien. De stalen velgen die nu onder de mini zitten zijn behoorlijk zwaar en niet goed voor het onderstel. Ook krijgt de mini minder brede spatbordverbreders.

En dan eindigen we misschien wel met het belangrijkste nieuws: we zijn Nederlands kampioen bij de NRF in de toerklasse Klassiek geworden. dit doel hadden we ons vorig jaar gesteld en we zijn dan ook erg blij dat we dat gehaald hebben. eens kijken wat we volgend jaar als doel gaan stellen. Dat zal geen kampioen zijn, maar heel veel leren worden en daar kijken we alweer naar uit.

 

Binnenkort kunnen jullie een nieuwsbrief verwachten met daarin onze kalender en de plannen voor volgend jaar.

Iedereen weer bedankt voor de steun en het mogelijk maken van onze hobby en tot de volgende keer.

 

Groeten namens het Classic Rally Team Faas, 

Richard en Margriet Faas