Verslag van de 7 Uren van Emmeloord

 

Om onze 30-jarige huwelijksdag te vieren geven we elkaar een cadeautje. Maar ja, wat geef je elkaar als je bijna alles al hebt? Dan geef je elkaar een rally, want dat vinden we allebei leuk. Onze huwelijksrally wordt de 7 Uren van Emmeloord. Deze rally hebben we voor het laatst in 2010 gereden, dus dat werd wel weer eens tijd. We hebben een chalet in de buurt gehuurd en van daar is het een uurtje rijden. Bij de start is het al een drukte van jewelste en op de parkeerplaats komen we bekenden tegen die ons vertellen dat ze deze rally elk jaar rijden omdat het een toprally is. We zijn benieuwd. Als we de startlocatie inlopen staat er een bord met de laatste mededelingen en een verhaal van de uitzetters waarbij ze zich voorstellen. Beide uitzetters houden er niet van om mensen met bergen strafpunten naar huis te sturen omdat dat demotiverend is, maar ze streven er naar om iedereen een leuke dag te bezorgen. Een goede gedachte waar wij ons helemaal bij aansluiten.

 

Aan de inschrijftafel krijgen we een goed gevulde goodie bag met een heus 7 Uren van Emmeloord magazine met daarin een voorwoord, voorbeelden van de gebruikte systemen, een verhaaltje over de AMC de mensen die de TC's bemannen en bevrouwen,veel reclame en de deelnemerslijsten. Na het plakken van de stickers hebben we nog tijd om koffie te drinken en over de parkeerplaats te lopen om alle andere auto's te bekijken, maar dan moeten we toch echt van start.

 

We beginnen pijlen kortste route. Heel knap: hier missen we al meteen het eerste bordje. Verder hebben we geen problemen met dit systeem, we nemen zelfs de tijd om echt de kortste route te vinden. Dit is iets wat we de vorige rally's verkeerd hebben gedaan, maar nu dus wel goed gaat. Tijdens dit systeem krijgen we ook nog een stukje blinde lijn over een industrieterrein. Dit meten we netjes op en is dus ook geen probleem. Wel goed opletten dat je niet de verkeerde weg inslaat, maar als je het goed opmeet moet dit goed gaan. We hebben er in ieder geval een goed gevoel over. Hierna krijgen we een kort stukje grensbenadering, gevolgd door een stukje pijlen kortste punten vrije route. Maar punten kunnen we niet vinden en we stoppen even langs de kant om goed te kijken of er niet ergens stiekem wel een punt staat. Nee, echt niet en dus rijden we verder. Na dit stuk krijgen we weer een stuk blinde lijn over een industrieterrein en na goed opmeten vormt dit ook geen probleem. En zo komen we bij de lunchlocatie. De locatie komt me bekend voor en na even nadenken weet ik het. In eerdere edities van de 7 Uren werd hier gestart. We komen van een andere kant aan, vandaar dat ik het niet meteen herken.

 

Na de prima lunch gaan we weer verder met pijlen kortste en punten één na kortste route. Maar weer staan er geen punten op de kaart en heel vreemd, er staan twee pijlen vlak achter elkaar. We turen ons gek, maar kunnen daar geen val in vinden, dus rijden maar gewoon rechtdoor over pijl 2 en daarna pijl 3. Het blijkt achteraf goed te zijn. Na dit deel gaan we weer grensbenaderen en pijlen kortste en punten één na kortste route, maar deze keer staan er wel punten op de kaart.  Nou ja punten, er staat welgeteld één punt op de kaart. Wel een stukje omrijden dus. Daarna gaan we verder met ingetekende lijn met barricades. Wel wat lastig, want de lijn is lichtblauw en moeilijk van de sloten en watertjes op de kaart te onderscheiden. Goed opletten dus dat we geen kleine haakjes en hoekjes aan de lijn missen, maar dit gaat ook goed. Aan het eind van de Baril komen we bij een testje over een industrieterrein. We worden van te voren gewaarschuwd dat we niet mogen racen. Het is een industrieterrein, waar ook niet rally verkeer rondrijd. We krijgen bij de TC de route. We nemen vlak na de TC even de tijd om de route in te tekenen, aangezien de test toch niet op tijd gaat hebben we daar de ruimte voor. Als we gaan rijden staan even verder op de route nog een aantal deelnemers de route in te tekenen. Zo moeten we om de deelnemers slalommen om verder te kunnen. We rijden tussen gebouwen door, om pionnen heen, om containers heen, om vrachtwagens en komen zo uiteindelijk bij de finish van het testje. Dit is tevens de finish van de rally, want we rijden via een neutrale route naar de finishlocatie.

 

Hier nemen we een biertje en proosten op een prima dag. Geen rare dingen gedaan of tegengekomen en we hebben we een goed gevoel over de rally. De tussenstand hangt al op het bord en de 1e twaalf hebben 0 strafpunten. We hebben 1 strafpunt en staan 13e. Ook in het tweede deel hebben we 1 strafpunt en die hebben we op het testje gemaakt. Als we de uitleg krijgen zien we ook waar. Op de plek waar andere deelnemers stonden in te tekenen bleek dus een bordje gestaan te hebben. Ja die hebben we door de andere deelnemers dus niet gezien en gaan voorzichtig vragen hoe dat zit. We krijgen het advies om een vragenformulier in te vullen en als we bij de organisatie aankomen krijgen we als antwoord dat die situatie al geannuleerd is, wat dus inhoud dat we bij het middagtraject geen fouten gemaakt hebben en over de hele dag gezien slechts 1 fout en dat vinden we heel netjes.

 

Na het biertje is het tijd voor het diner en de prijsuitreiking. We zijn uiteindelijk 4e geworden en mogen naar voren om een prijs in ontvangst te nemen. Daar zijn we erg blij mee.

 

Als we weer terugkomen bij het chalet hebben onze kinderen slingers opgehangen en krijgen we cadeautjes ter ere van ons 30-jairg huwelijk, hoe leuk is dat. We kunnen terugkijken op een geslaagde dag met een leuke rally en leuke cadeaus.

 

De volgende rally is pas na de vakantie, maar tot die tijd zitten we niet stil hoor. We hebben eerst een BBQ-weekend van Mini Club Brabant, altijd gezellig. Daarna gaan we naar Concours d'elegance in Apeldoorn, nog nooit geweest en daar hebben we wel zin in en daarna hebben we nog twee clubavonden van de miniclub en dan eindelijk kunnen we op vakantie.

 

De volgende rally is de Happy Summer Drive op zaterdag 27 augustus, en gelijk daar achteraan op zondag 28 augustus de Brabantse Wal classic.