Verslag ABC rally: hè hè, eindelijk

Op zaterdag 4 oktober staat er voor ons een serieuze rally gepland: de ABC-rally, met als startplaats Emmen. Deze rally rijden we nu voor de 3e keer, maar we zijn nog nooit gefinisht en dat is dus ons hoofddoel.

Vrijdags al naar onze B&B vertrokken en onderweg even de tripmaster getest. Die blijkt het niet te doen. Bij de B&B even gekeken en al snel kwam de eigenaar naar buiten. Hij heeft ook 2 oldtimers: een Range Rover en een Saab. Hij verteld me dat er geen stroom meer op de tripmaster staat. Even een draadje buitenom gelegd en de tripmaster doet het weer. Dan naar de startplaats waar een documentencontrole en informatieavond voor beginners (ja, dat vinden wij ons nog steeds) is. Leerzaam en nu maar hopen dat we alles onthouden.

Zaterdagmorgen om 8:47 precies mogen we starten. Het eerste deel lijdt ons naar een vreemd plek: een woonwijk waar geen woningen staan. Klinkt vreemd en dat is het ook. Er liggen straten met straatnamen, maar voor de rest niets. Via bol-pijl rijden we door dit traject heen. We weten dat we in de maling genomen worden, maar we weten niet waar. Later komen we daar wel achter: bepaalde situaties zijn verwisseld. Dus na 13 komt 18 en dan weer 14. Daar trappen we dus als een stel beginners (ja, dat vinden wij ons nog steeds) in. Verdorie, we zijn nog steeds niet scherp na onze verplichte stop van een half jaar!!

Het 2e deel is grensbenadering over gekleurde wegen, dus geen wit of grijs. Veel problemen geeft dit niet, al missen we wel een scherprijder. Het fietsje, dus fietspad waar we niet op mogen rijden, zien we dan weer wel.

Het volgende traject is pijlen & punten kortste route. Hier komen we ook zonder problemen door, alhoewel we goed moeten opletten dat we niet tegengesteld rijden. Dat betekend af en toe een omweg nemen om zodoende niet tegengesteld te rijden. Dan nog een stuk punten vrije route waarbij, je raad het al, de route vrij is. Er staat bij een punt een bordje of niet, maar ook niet in de buurt of achter een paaltje. Dus geen gemier zoals in sommige andere rally's wel gebeurd, waarbij er meerdere bordjes bij een punt staan en sommige bordje 50,5 meter van een punt staan terwijl ze maximaal 50 meter van een punt moeten staan.

Zo komen we bij een testje. Een afgesloten traject waarbij je pijlen & punten kortste route moet rijden. Lekker scheuren met je mini is altijd leuk, maar een waterbak is voor zo'n kleine mini wat te veel van het goede. Hij komt er wel door heen, maar het zicht en de snelheid zijn weg. Helaas komen we net 2 seconden te kort bij de finish, maar leuk blijft het!!. Na dit testje rijden we verder naar de lunch.

De start- lunch en finishlocatie is hetzelfde. Lekker makkelijk. De lunch is uitstekend verzorgt en niemand zal hier iets te kort komen. Keuze genoeg.

Na de lunch gaan we naar Duitsland. Hier zijn de kaarten 1:100.000 in plaats van 1:50.000 zoals in Nederland. Dus kleine situaties zijn hier lastiger te zien en in het verleden zijn we hier wel vaker over gestruikeld. Zo ook nu, we komen er bij een bepaalde situatie helemaal niet meer uit. We blijven doelloos in de rondte rijden en ook andere equipes hebben er moeite mee. Nog maar eens meten en proberen, maar steeds lukt het niet. Dan maar naar een dorpje rijden waar we volgens de route lang komen in de hoop dat we daar de route op kunnen pakken. En dat lukt nog maar net, want inmiddels zijn we al 23 minuten te laat!! Bij 30 minuten krijg je heel veel strafpunten en ook bij de volgende TC's. Maar we zijn net op tijd en kunnen dus 'vrolijk' verder. Het 2e deel gaat beter: ingetekende lijn met barricades. Bij de uitleg was ons nog zo gezegd dat we zo min mogelijk van de ingetekende lijn mochten missen. Soms houd dat in dat je eerder van de lijn af moet om zodoende vlak na de barricade op de lijn te komen. Dat vinden we zo ongebruikelijk dat we dat spontaan vergeten zijn. Stom natuurlijk, want het staat in het reglement van deze rally, dus heb je je daar aan te houden. De volgende kaart is weer 1:100.000 en weer gaat het verkeerd. We hebben van de vorige keer geleerd en snel kijken we op de kaart naar het dichtstbijzijnde dorpje op de route. Met de bewegwijzering volgend komen we weer op de route. Ondertussen zullen we al aardig wat strafpunten opgelopen hebben, maar we zullen en moeten deze rally een keer kunnen uitrijden!! Als slot krijgen we nog een regelmatigheidstraject en dit gaat beter dan bij de vorige rally. We hebben een afwijking van 2 seconden en dat vinden we prima, aangezien we bij de vorige rally 43 seconden afwijking hadden.

Na dit traject kunnen we op ons gemak naar de finish, maar niet voordat we juichen omdat we eindelijk een keer gefinisht zijn!!

Bij de finishlocatie hangt de tussenstand, we staan 7e na het ochtendtraject en dat vinden we best goed. Maar we zullen echt wel zakken na het middagdeel en inderdaad finishen we uiteindelijk op de 18e plek van de 45. Niet gek vinden we. Na het wederom uitstekend en overvloedig diner gaan we tevreden huiswaarts. 

Onze volgende rally is op 15 november: de Nacht om de Lange Jan, kortweg de NOL met als startplaats Amersfoort. Deze rally begint 's middags en gaat door tot 's avonds laat. Maar na onze goede ervaringen met avondrit in Frankrijk kijken we daar reikhalzend naar uit.