Verslag van de Betuwe Classic 2017

 

Op 1 april, nee geen grap, gaat de Betuwe classic van start. Een week voor de start beginnen we met het doorspitten van het reglement.

 

 

Net als bij de ROZ hebben we hier een aantal afwijkende kaartleessystemen. Zo hebben we gemodificeerde pijlen, waarbij je zoveel mogelijk gele en oranje, liefst zo weinig mogelijk rood en geen witte of grijze wegen mag berijden.  Een ander systeem wat we niet kennen is grensbenadering met punten en pijlen. Hierbij benader je de grens, maar als er een pijl of punt in de buurt is die je kan berijden, dien je van de route af te gaan en deze te rijden. Het geeft veel hoofdbrekens en we besluiten een mailtje naar de organisatie te sturen. We krijgen uitleg en een voorbeeld, waardoor het allemaal een stuk duidelijker is.

Op 1 april dus vertrokken naar de startplaats Beusichem. Onze vrienden zaten al te wachten en na een bakje koffie gaan we de schildjes plakken en nemen we met een aantal deelnemers het reglement nog even door. Vooral het feit dat doorgetrokken bermlijnen niet onderbreken, je mag er dus gewoon door heen rijden, wordt algemeen als vreemd ervaren. Om even over half negen kunnen we van start. We gaan eens kijken of al die verschillende systemen en regels ons van slag kunnen krijgen. Het eerste deel is pijlen kortste route en vormt geen probleem. Ook het tweede deel met hetzelfde systeem vormt geen probleem en zo komen we bij de koffie. Maar eerst hebben we een testje. Niet op snelheid, maar rustig rijden tussen pionnen, paaltje aantikken, in zijn achteruit, paaltje aantikken en finishen. Veel te vroeg, want de stopwatch hadden we niet ingedrukt. Bovendien staan er twee paaltjes, waarbij je de voorste moet aantikken en de achterste niet. Vooruit rijden is dat geen probleem, achteruit rijdend tik ik net met de trekhaak het tweede paaltje aan. Jammer maar helaas. Na het lekker bakje koffie met gebak gaan we weer verder met ... pijlen kortste route. Hé we hadden toch zo veel verschillende systemen? Nou waarschijnlijk komt dat later dan. Het derde traject vormt ook geen probleem, hoewel we een bordje van een andere organisatie aanzien voor een bordje van de Betuwe Classic. Ons eerste foutje.

Bij traject 4-1 maken we weer een fout. Hieronder de situatie. Volgens ons kunnen we komend van pijl 3 pijl 4 rijden, dan halverwege deze pijl rechtsaf en dan naar het begin van de pijlen rijden. Volgens de organisatie kan je beter door de tekst 'Herveld-Noord rijden en dan naar beneden en zodoende het begin van de pijl oppakken. Het zal wel, want opmeten is zo goed als onmogelijk.

Het laatste traject tot aan de lunch gaat ook weer foutloos. 

 

De lunch is prima verzorgt met soep, luxe broodjes en de rallykroket.

Na de lunch gaan we verder met punten kortste route en dit vormt weer geen probleem. Bij het volgende traject zien we de kortste route weer niet. wij hebben de roze ingetekende lijn gereden. We hadden via Heerkensdreef, Enggraaf en Marijkestraat moeten rijden. En zo stapelen de strafpunten zich op.

 

 

 

Erg ergerlijk dat we niet zien wat de kortste route is. We zullen dat waarschijnlijk nooit zien en moeten dat op een handige manier opmeten of iets dergelijks. Wie een goede tip kan geven is van harte welkom. Maar we genieten nog steeds van de rally en de route. Misschien geniet ik wel te veel, want even later missen we in het traject grensbenadering met pijlen en punten (ja daar is dat systeem dan!!) een scherprijder en een gewone langsrijder. Onoplettendheid noemen we dat en daar moeten we aan werken.

Als we bij de finish aangekomen zijn is het aardig proppen op het pleintje. Ook is het proppen in de locatie zelf. We wilden daar gaan eten, maar er waren niet genoeg tafeltjes om aan te zitten. Dan maar een restaurantje in de buurt zoeken en snel gereserveerd.

En nu wachten op de prijsuitreiking. De top 10 ligt dicht bij elkaar. Helaas hebben we te veel fouten gemaakt om mee te kunnen doen met de prijzen ... dachten we. Deze keer zijn er zes prijzen en wij eindigen precies op de zesde plek dus met een beker naar huis. Onze vrienden Riny en Rieta doen het beter en worden eerste, nogmaals proficiat.

Na de rally gaan we nog gezamenlijk uit eten, wat een verwennerij was dat!!

 

De volgende rally is al snel: zondag 9 april rijden we de Peelrand Classic in Venlo.

 

Hou onze website www.classicrallyteamfaas.nl in de gaten voor het laatste nieuws, wordt vrienden met ons op Facebook : http://www.facebook.com/pages/Classic-Rally-Team-Faas/212953688799439 en volg ons via Twitter https://twitter.com/#!/CRTFaas

Iedereen weer bedankt voor de steun en het mogelijk maken van onze hobby en tot de volgende keer.