Verslag van onze Gelderse Vallei Rit

 

We zijn al een paar jaar lid van de Amersfoortse Motor & Automobiel Club, kortweg AMAC. Deze club zet elke maand een avondrit uit en twee keer peer jaar een langere rally. In het voorjaar is dat de Gelderse Vallei Rit en in het najaar de Nol. Deze ritten en rally's zitten altijd goed in elkaar en zijn best pittig en uitdagend. Het is nog voorjaar, dus is het tijd voor de Gelderse Vallei Rit. De start was deze keer in Nunspeet. Een mooie locatie, maar de starttafel was moeilijk te vinden. Begin het kaartlezen hier al?? Het blijkt dat de weg buitenom het korts is en de weg binnendoor een doolhof. Wel goed aangegeven hoe je moest lopen door het doolhof.

 

Na stickers plakken en koffie drinken met onze rallyvrienden is het tijd om te starten.

Het eerste deel begint met pijlen en punten kortste route. Al meteen bij de punt 2 gaan we de fout in. Vraag me niet wat we fout doen, want ook met de uitleg erbij snappen we nog niet wat we daar verkeerd hebben gedaan. Blijkbaar zijn we ergens te vroeg afgeslagen, maar duidelijk is het niet.

De rest van dit traject geeft geen problemen, al pikken we hier en daar wel wat fouten op. En zo komen we bij TC2 voor een korte pauze.

 

Na de pauze gaan we weer verder met pijlen kortste route, waarbij de pijlen voor de tour, sport en expert klasse op één kaart staan. Als er geen letter bij de pijl staat dient de pijl door alle klassen gereden te worden. Als er een T, S of E staat dient respectievelijk de tour, sport of expert deze pijl aan te doen. Wij mogen dus geen pijlen rijden van de sport en expertklasse. Goed opletten dus. Al meteen vanaf de start gaan we de mist in, omdat we dachten een blokkeringstreepje te zien. Maar helaas, even te ver doorgedacht.  /dit traject vormt verder geen probleem en dit is de enige fout die we op dit traject maken. Zo komen we bij de lunch. De lunch is weer prima verzorgt.

 

Na de lunch weer verder met grensbenadering en ingetekende lijn. Hier pikken we een aantal fouten op, maar wat we fout hebben gedaan weten we niet. We hebben namelijk de uitleg van de expertklasse gekregen en volgens de organisatie kan je dan ook zien we je als tourklasse fout hebt gedaan. De meeste trucjes die in de kaart zitten, zijn ook voor de sport- en expertklasse. Maar wij zijn nog helemaal niet toe aan de trucjes van de sportklasse. Volgens de organisatie kunnen we er van leren. Dat klopt, maar dan moet de uitleg wel duidelijk zijn en dat is deze uiteg dus helemaal niet. Erg jammer, want zo worden we niet veel wijzer van onze gemaakte fouten. Toch maar eens een cursus gaan volgen om dit soort dingen te gaan leren. Hoe beter je wordt, hoe meer dingen je wilt leren toch.

 

Als we bij de finish aankomen hangt de tussenstand er al. We staan in de middenmoot en dat hadden we wel verwacht. Na lang wachten komt eindelijk de einduitslag. Wij zijn 16e geworden, maar onze vrienden doen het beter en zijn 5e geworden. Een goede prestatie. Opvallend is dat de meeste mensen dezelfde aantal fouten hebben en het verschil gemaakt wordt door tijdstraf. Blijkbaar hebben meer mensen in de tourklasse moeite met de trucjes van de sportklasse. Misschien iets om over na te denken als organisatie. Of een betere uitleg geven zodat me er van leert, of gewoon niet die trucjes er in stoppen zodat het voor de tourrijder ook leuk blijft. Misschien kan de AMAC een cursus geven?

 

We kijken met gemengde gevoelens terug op deze rally. We hebben niet met heel veel plezier gereden en de uitleg is ook niet bevredigend. Wat ik ook vreemd vond, maar dat heb ik zelf over het hoofd gezien, is dat er geen diner na afloop van de rally was. Erg jammer.

 

Wegens familieomstandigheden konden we de volgende rally, de Bryghia classic niet rijden. Dat is ook de reden dat dit verslag wat langer duurde dan jullie van ons gewend zijn.

Maar de volgende rally is de Stelling van Amsterdam Rally op 21 mei en daar hebben we weer zin in.