Verslag Happy New Year's Drive: de eerste klap is een daalder waart

Normaal gesproken is de HNYD voor ons niet de eerste rally van het jaar. Normaal rijden we de Omloop van het Oosten als eerste, maar ik volg een opleiding commercieel binnendienstmedewerker en dan moet ik geregeld op zaterdag naar school. Ook dus op de dag van de Omloop, dus zodoende werd de HNYD de eerste rally van het jaar.

Vanaf donderdag wordt er al volop gewaarschuwd voor het weer van zaterdag: ijzel en sneeuw dus code oranje. Toch voor de zekerheid  op vrijdag maar even de winterbanden onder de mini gezet. Dat blijkt zaterdagmorgen een goede actie geweest te zijn: inderdaad sneeuw en ijzel. Op de snelweg is het goed te doen, al houden de strooiwagens op de snelweg ons wel op. Even denken we nog dat de rally afgelast wordt, maar als we de parkeerplaats van de startlocatie oprijden is het daar al een drukte van belang; de rally gaat dus door. Wel is de start een half uur later, omdat niet iedereen op tijd de startlocatie weet te bereiken.

Maar vol goed moed starten we om even over half elf. "Veel plezier en rijd voorzichtig" wordt er gezegd aan de starttafel. Met de winterbanden onder de mini is het goed te doen. Af en toe wat voorzichtiger, al nemen sommige deelnemers de opmerking 'rijd voorzichtig' wel heel serieus. We komen dan ook tien minuten te laat aan bij de TC, maar wel heel en alle equipes zullen wel last hebben van de omstandigheden. Het eerste deel bestond uit pijlen-kortste-route. Op zich vormde dat geen probleem, alleen was het af en toe wel opletten bij de overgang van de ene naar de andere kaart. Het tweede deel was grensbenadering met lange stukken waar geen bordje te vinden is. Zogenaamde 'uitwasjes' naar de grens en wegonderbrekingen op de kaart zien we allemaal op tijd. We rijden zelfs een tweede ronde over een industrieterrein omdat we ervan overtuigd zijn dat daar een bordje moet staan. Niet dus.

Netjes op tijd komen we bij de lunch aan. Prima verzorgd met een soepje, broodje kroket, scrumbled eggs en knakworst. De lunchtijd is verlengd met een half uur om zo iedereen de tijd te geven om rustig te eten. wij hebben dus een ruim een uur pauze. Gezien de omstandigheden kunnen we daar niet over mopperen. Na de lunch zet de dooi flink door en zijn de wegen al veel schoner. We beginnen met ingetekende lijn met barricades. Sommige barricades zijn heel makkelijk, denken we ..., en voor sommige moeten we wat langer puzzelen maar overal komen we er wel uit. Daarna krijgen we punten-kortste-route waarbij we 38!! punten aan moeten doen. Hier goed opletten dat je wegen niet tegengesteld mag rijden en punten niet eerder of later mag berijden. En dan ook nog opletten dat je niet over een doorgetrokken bermlijn rijd, wat we net op tijd zien. Op dat moment scheur ik achter een andere equipe aan en die vroeg bij de controlestempel waarom we achter hun aan reden. "Doorgetrokken bermlijn" roep ik hem toe. Heel goed zegt de man. Tsja, wij rijden niet zomaar achter iemand aan. We vonden het wel hilarisch!!

We worden onderweg toch weer opgehouden door equipes die wel heel voorzichtig doen en komen behoorlijk in tijd nood. dan rijd er ook nog een tractor voor ons en dan wordt het spannend. Bij de finish aangekomen is er ook nog een opstopping voor de parkeerplaats en Margriet 'springt' de auto uit en rent zover dat gaat op de gladde parkeerplaats naar de finish om de kaart in te leveren: net op tijd!!. Nee hoor we zijn niet fanatiek, gewoon lekker bezig !!

Eerst even de sanitaire stop en dan de tussenstand bekijken: tweede en dat vinden we netjes. We durven niet op meer te hopen, want we hebben wel eens meer hoog gestaan en hadden we het middagdeel verprutst. Als we de uitleg krijgen en het middagdeel gaan nakijken blijkt dat we één fout hebben gemaakt. Bij navraag blijkt deze ene letter geannuleerd te zijn, dus dan hebben we 0 fouten!! En dan wordt het spannend, wat heeft de concurrentie gedaan?

Bij deze rit wordt de voorlopige eindstand niet opgehangen, voor zover wij weten want we hebben het niet gezien. De prijsuitreiking is dus extra spannend. Maar deze keer gaat alles goed en blijken we eerste geworden te zijn en dan wordt je natuurlijk ook meteen beste mixed equipe. Trots nemen we de prijzen in ontvangst en na afloop worden we gefeliciteerd door bekenden. Een andere equipe zegt "scheuren met dat ding en dan ook nog eerste worden" . We vatten het op als een compliment, want zo hard hebben we wegens weersomstandigheden helemaal niet gereden.

Na afloop informeert de organisatie of we volgende keer de sportklasse willen proberen, kunnen we makkelijk aan zeggen ze. Daar zijn we nog niet van overtuigd na één overwinning.

Moe maar voldaan gaan we naar huis en drinken daar een borrel op de overwinning.

Onze volgende rally is op 7 februari: de Ronde door Vlaanderen in België. Een uitdagende rally met ook een hogere snelheid. We hebben er zin in.