Verslag Mini Ronde Flandres Artois

Eindelijk na bijna 7 maanden geen rally’s hebben kunnen rijden was het eindelijk zover dat we weer de wei in konden: de Mini Ronde Flandres Artois stond weer op de kalender. Een rit met rallysystemen, maar zonder tijdsdruk. Ideaal om mee te beginnen. We hadden ons voorgenomen om plezier te hebben en niet voor de prestatie te gaan.

Het ontvangst in de startplaats Hardelot-Plage in Frankrijk was weer een warm welkom. Na de documentencontrole kregen we het routeboek van het eerste deel. Weer zeer gevarieerd zoals we gewent zijn. Goed het routeboek doorlopen, verwisselde situaties eruit halen en de kaarten intekenen.

Het eerste deel verloopt soepel en zonder problemen komen we bij de eerste tussenstop. Natuurlijk blijkt later dat we het één en ander verkeerd doen, maar dat is dit weekend niet heel erg. We wilden vooral kijken of we het spelletje nog leuk vinden en of we geen last krijgen van onze blessures die ons een tijd lang aan de kant hebben doen staan. Maar dat gaat eigenlijk allemaal boven verwachting en tevreden gaan we terug naar het hotel om een uurtje te rusten. Daarna weer naar de plek waar we gestopt zijn waar we een heerlijke maaltijd voorgeschoteld krijgen. Na het diner weer verder met het avonddeel. Ik heb nu 2 breedstralers op de mini erbij geplaatst en na wat afstellen van deze breedstralers heb ik prima zicht in de nacht. Ook mede dankzij mijn ‘Nightvision’ bril, een bril met gele glazen, kan ik een behoorlijk hoog tempo rijden. Eigenlijk is het de eerste keer dat ik ook plezier heb in een avondetappe. Ik ben nachtblind, maar met zo’n bril gaat dat stukken beter. Zo goed zelfs dat er wat gemopper van de navigatiestoel komt waarom ik toch zo hard rij!! Heerlijk en het is genieten geblazen. Na de avond etappe weer naar het hotel, maar wat blijkt: de finish ligt naast ons hotel, perfect dus.

’s Morgens is het vanaf kwart voor 8 verzamelen. Om kwart voor 8 is er nog niemand te zien. Om 8 uur komt iedereen binnen druppelen en om kwart over 8 komt de organisatie. Zo gaat dat in Frankrijk. Even wennen, want in Nederland krijg je strafpunten voor te laat starten, maar hier start de eerste auto gewoon een uur later!. Na het ontbijt in het stadhuis beginnen we aan de laatste etappe. Hier komen we een nieuw systeem tegen dat we niet snapten en na enige uitleg lijkt het wel duidelijk. Het is een dambord en je moet over dat bord de situaties rijden die je tegenkomt. Maar de situatie voor het dambord doen we verkeerd, waardoor we op het dambord niet goed uitkomen. We besluiten om naar het volgende regroup punt te rijden en vandaar weer verder te gaan. Als we vandaar een regelmatigheidstraject moeten gaan doen, blijkt de kilometerkabel gebroken te zijn. Geen trip dus en dan moet we dus de gereden tijd gaan gokken. Dat doen we aardig goed want de werkelijk tijd is 38 minuten en wij gokten 34 minuten. Natuurlijk verwachten we geen hoge klassering en we worden inderdaad 7e van de 8. Maar we hebben veel plezier gehad, we hebben geen last gehad van onze blessures en daar ging het ons om. Na de prijsuitreiking worden de plannen voor de toekomst verteld. De naam van de rit wordt veranderd, want er rijden al lang niet alleen maar mini’s mee. Ook wil Francois zich aansluiten bij een rallyorganisatie omdat het verschrikkelijk veel tijd kost om de rally uit te zetten en de groep mensen en het budget zeer klein is. Totaal 5 mensen en € 90,00 voor 2 diners, ontbijt, 2 t-shirten en stickers is inderdaad niet veel. Na afloop krijgen de organisatoren dan ook een terechte staande ovatie en we hopen natuurlijk met z’n allen dat we dit fantastisch evenement volgend jaar weer kunnen rijden. Maar dat is afwachten …

September/oktober wordt een drukke periode wat ritten bertreft:

14 september: de Picknickrit, een gezellige toertocht voor mini’s

21 september: Polderroute in België, een uitdagende rit met rallykaarten

27 september: Stemweder-Berg Historic, een rally in Duitsland

4 oktober: ABC-rally, bij onze vorige 2 deelnames zijn we hier uitgevallen, nu hopen we te finishen.

 Een druk programma dus, maar we hebben er zin in.