Verslag NOL

De Nacht om de Lange Jan, kortweg de NOL is tegenwoordig niet echt een nachtrally meer. We starten namelijk om half 2 ‘s middags en stoppen tegen de klok van 11 uur ’s avonds. Dat vinden wij prettiger, want nachtrijden lijkt ons toch iets voor specialisten. Maar je weet maar nooit, we zoeken steeds weer uitdagingen, dus wie weet staat er een nachtrally op onze kalender in de toekomst.

Maar nu nog niet dus. De geoliede documentencontrolemachine van de AMAC, die ook de marshals levert voor de Tulpenralley, werkt weer op volle toeren en al snel kunnen we stickers op de auto plakken.

Om 13.34 mogen we van start. Het 1e deel is over het welbekende industrieterrein waar al menig truckje is uitgehaald. Overigens zitten niet alle kaartleestrajecten in het routeboek. Die krijg je pas bij de TC uitgereikt. Zo heb je dus minder tijd om in te tekenen. Ook deze keer allerlei fratsen op het industrieterrein en mijn jeugdige enthousiasme zorgt er voor dat ik net te laat rechts af ga en een verkeerd bordje opschrijf. Gloeiende, hier baal ik van.  Na het industrieterrein moeten we een testje doen. Slalom en achteruit inparkeren waarbij je 1 van de 2 paaltjes moet omtikken. Het andere paaltje staat een centimeter achter het andere dus goed oppassen. Dan weer slalom en hetzelfde truckje maar dan vooruit. Dan a-cheval finishen. Dat betekent de voorwielen over de lijn en achterwielen voor de lijn. De stopplaats is niet duidelijk, dus we racen meteen door naar de finish, met 5 strafpunten als gevolg. Vol goede moed gaan we door naar het 2e traject: pijlen en punten kortste route. Dit gaat ons redelijk goed af: 0 fouten. Het 1e deel van het 3e traject krijgen we weer bij een TC. We hebben tijd genoeg, dus hadden al van te voren kunnen intekenen, maar door de kaart pas bij de TC te geven krijg je wat meer druk op de intekentijd. Blijft toch leuk zo'n actie om iedereen scherp te houden. Het 2e deel zit overigens wel in het routeboek, dus die kan je dan weer wel intekenen. Op dit traject missen we toch 2 bordjes. Het volgende traject maken we weer een foutje met het opmeten. Ze nemen we een parkeerplaats te laat en schrijven een verkeerde letter op.

Na dit deel gaan we eten. Broodje kroket, broodje gezond en huzarensalade met drinken en later nog een bakje koffie. Goed verzorgt en het smaakt goed.

De finish van het 1e deel was al in het donker, maar na het eten wordt het pas echt donker. Dus extra lampen aan en karren maar!! Wel een genot hoor om eindelijk lekker te kunnen rijden in het donker. Maar vooral in de polder merk ik dat de lampen verder van de auto moeten stralen, zodat het tempo omhoog kan. Bij het 1e traject, ingetekende lijn met barricades, zien we een net versprongen kruising over het hoofd, maar voor de rest gaat het bijna goed. Bijna, want aan het eind komen we weer op dat vervloekte industrieterrein uit waar ze weer allerlei fratsen uit halen en deze keer hebben ze ons goed te pakken. Het kaartje is klein en we nemen een verkeerde afslag en komen niet meer goed uit. Dan maar de TC opzoeken en op tijd finishen. Het hele traject ging niet zo goed. We hebben wat wegen die niet op de kaart staan bereden en zo geen bordjes opgepakt.

Dan gaan we de polder in. Voor de bestuurder niet leuk, maar je weet dat je ergens iets niet goed doet. Zo zien we op het industrieterrein bij de Stichtse Brug een doorgetrokken bermlijn over het hoofd. We hadden moeten omrijden, maar helaas niet gezien. Dan via de Wakkere Dijk de polder bij Eemnes in. Bekend terrein voor mij, maar toch op de fratsen van de uitzetter letten. Dit gaat allemaal goed en moe maar voldaan komen we om 22.48 bij de finish. Hier krijgen we weer een buffet voorgeschoteld met soep, broodje kroket en/of frikadel en salades. Ook weer prima verzorgt. Na het middagdeel staan we 19e, uiteindelijk zijn we als 13e gefinisht. Langzaam maar gestaag kruipen we weer naar de top 10. We zijn moe en besluiten de prijsuitreiking aan de echte winnaars over te laten.

Onze volgende rally is op 29 november: de Tour de Gazet, een voor ons nieuwe rally. We zijn benieuwd.