Verslag van de Nacht Om de Lange Jan

Kennen jullie die mop van Classic Rally Team Faas dat naar de rally de 6 Uren van de Noorderkempen gingen? Nou die gingen niet .... Op weg naar de start begon de mini namelijk opeens te stotteren. De KNAC gebeld, want daar zijn we tegenwoordig lid van omdat die meer verstans zouden hebben van klassiekers. Toch kwam gewoon de ANWB. Volgens de beste man, die overigens ook ooit eens een mini had gehad, was het de ontsteking. Stotterend zijn we naar onze sponsor 7Heaven gereden en die heeft het na lang zoeken kunnen oplossen .... dachten we. Toen we wegreden bij de garage ging het allemaal nog wel goed en leek het verholpen, maar hoe dichter we bij huis kwamen, hoe beroerder de mini ging rijden. Blijkbaar lag het toch niet aan de ontsteking. Dan toch maar de mini een week later naar de garage gebracht. Daar bleek dat één van de cilinders het niet goed deed. Na demontage van de kop, stak bij één van de zuigers de zuigerveren er bovenuit. Ja, daar gaat de mini niet echt goed van lopen. Dat wordt dus een motorrevisie en dat gaat wat langer duren. Ik wilde de motor toch wat pittiger hebben en die pittige motor komt er nu in. Bovendien was de versnellingsbak ook niet meer al te best en dit wordt ook meteen aangepakt.

Maar dat houd wel in dat we de volgende rally, de NOL, niet met de mini kunnen rijden. Gelukkig mag de NOL ook met een moderne auto gereden worden, dus dat vormt geen probleem. Raar is het wel om met een moderne auto een rally te rijden. Veel rustiger, omdat de auto veel minder herrie maakt en alle spullen moeten ook nog een plekje krijgen.  Dat lukt natuurlijk, want de auto is veel groter dan de mini.

Dus op zaterdagmiddag naar Amersfoort gereden en bij de starttafel worden we zoals gewoonlijk vriendelijk te woord gestaan door twee dames die ook altijd bij de AMAC de inschrijftafel bevrouwen. De documentencontrole verloopt nu ook weer soepel en na het bevestigen van de rallyschildjes op de auto is het tijd voor een kopje koffie.

Dan is het wachten op onze vrienden en als die binnen zijn schrijven we ons samen met nog een andere equipe in als team. Niet dat we kans maken tegen andere teams, maar het geeft toch iets extra's.

En dan kunnen we eindelijk van start. We hebben er zin in, want het is al lang geleden dat we een rally gereden hebben.

We starten met een aantal pijlen over een industrieterrein. De kaart met pijlen is heel klein dus goed opletten dat we niet tegengesteld rijden. We nemen even rustig de tijd om goed te kijken hoe we dat moeten doen en dan vinden we de oplossing. Maar even later rijden we dan de polder in en hebben we de ruimte. Rustig zoevend rijden we met onze moderne auto over de rallypaden. Wel vreemd, maar ook lekker relaxed. We komen langs, voor ons, bekende plaatsen zoals Eemnes en Almere. De route loopt tegengesteld ten opzichte van vorig jaar. Het volgende traject is ingetekende-lijn-met-barricades. Altijd leuk om de omrijdconstructies te bedenken en dit stuk verloopt dus ook zonder problemen. Het laatste stuk van de middag is pijlen-kortste-route. Ook dit verloopt goed, totdat we bij de laatste pijl een stempelpost tegenkomen. Snel stempel gezet om op tijd binnen te zijn, maar dan zien we te laat dat er een fietsje langs de weg staat. Gloeiende, daar hadden we dus niet mogen rijden. Arrgg wat stom en met een beetje de pest in ons lijf komen we bij de locatie van de avondsnack aan. Dit is geen snack, maar een complete maaltijd en het smaakt prima. Na het eten nog even met onze teamleden gesproken hoe het ging en dat ging ook wel goed. Ook bekijken we even de tussenstand. Het blijkt dat we maar één fout gemaakt hebben, het fietsje dus en dat is nog eens extra balen. We verwachten niet dat we het zo goed blijven doen, want rijden in de avond is erg lastig voor mij, ondanks de nightviewbril die ik heb. Maar toch gaan we met goede moed van start. Als we net in de auto zitten barst er een enorme stortbui los, dus we wachten even totdat deze bui overgetrokken is. Het eerste deel is grensbenadering, gevolgd door pijle-punten-korste-route. Dit is tricky, want naar punten toe mag je geen bordjes opschrijven. We prenten dat goed in ons hoofd ...... maar in het heetst van de strijd vergeten we dat bij het allereerste bordje wat we tegenkomen. Daar komen we natuurlijk achter net nadat we de letter opgeschreven hebben. Tjongejonge wat kan je daar van balen zeg. Bij de volgende bordjes zijn we wel op onze hoede. Zo erg dat we bij elk bordje twijfelen of we de letter wel op zullen schrijven. Maar zonder grote problemen rijden we ook dit traject uit. De onverharde wegen zijn trouwens zeer moeilijk begaan baar, zelfs met onze moderne auto glijden we alle kanten op. Onze vrienden in de mini zullen het zwaar krijgen.

Het volgende traject is striprit:

 

 

Even een korte uitleg: je rijd van onder naar boven en de streepjes zijn wegen die je NIET moet berijden. Dat houd in dat je bij de eerste situatie een kruispunt tegenkomt, waarbij je de twee rechtse wegen niet ingaat. Je gaat dus links af. Bij de volgende situatie kan je een weg van links tegenkomen en dan ga je recht door. Of je komt een weg van rechts tegen en dan moet je rechtsaf, want de linkse weg, in dit geval rechtuit, mag je niet in. Of je komt bij een einde weg situatie en dan moet je de weg links laten liggen en dan dus rechts af. Best een lastig systeem waarbij je heel goed moet opletten en goed moet bijhouden welke situatie je gehad hebt. We doen dus wat langer over dit stuk om er zeker van te zijn dat we goed gaan. Als je namelijk verkeerd rijd is het bijna ondoenlijk om de juiste route weer te vinden. Gelukkig gaat het goed en zonder grote problemen komen we bij de finish. Hier staan soep en broodjes op ons te wachten. En dan is het wachten op de uitslag. Zoals verwacht hebben we het niet zo goed gedaan tijdens het avondtraject, maar we zijn heel tevreden met onze 8e plek. Dat is namelijk onze hoogste notering bij een rit van de AMAC, de organiserende club. Gaan we het spelletje dan echt leren???

Onze volgende rally is op 24 november. Dan rijden we de Tour de Gazet. We rijden in een andere mini, want zoals gezegd duurt het reviseren wat langer dan gehoopt. Maar het gebeurt wel goed en dan willen we graag.