Verslag van de Peelrand Classic 2017

 

Het is al een weer vier jaar geleden dat we de Peelrand Classic hebben gereden, dus het werd wel weer een keer tijd. De dag ervoor naar onze vrienden gereden, samen wezen uit eten, en vanaf hun woonplaats is het de volgende dag nog geen uur rijden naar de startplaats Grashoek. Grashoek is zo vernoemd, omdat de Peel hier stopt en de eerste plek was waar vroeger paarden konden grazen. De startlocatie is het plaatselijk buurthuis, maar zeker geen slechte keus. Er is binnen en buiten plek genoeg. Na het bakje koffie met echte Limburgse vlaai en stickers plakken kunnen we even over half 10 van start.

We beginnen met Baril, altijd leuk. De kaarten zijn deze keer 1:25000, lekker duidelijk dus. Hier maken we een fout door niet goed om barricade vijf heen te rijden. We komen van links over de zwarte lijn. Bij de kruising gaan we rechtsaf en rijden zo om barricade 5 heen. De meest logische weg toch? Maar de meest logische weg blijkt niet de kortste te zijn. Als je namelijk bij de kruising links af gaat, met de lijn mee rijdt en dan rechts af gaat bij de eerste mogelijkheid, kom je bij hetzelfde punt uit, maar deze route is iets korter. Jammer dat we dit niet even beter hebben bekeken.

 

 

Hierna gaan we verder met grensbenadering, gevolgd door pijlen kortste route. Van pijl 3 naar pijl 4 maken we wederom een kortste route niet juist. Wij gaan na pijl 3 rechtsaf, bij de kruising rechtdoor en aan het eind van de weg rechtsaf en zo naar het begin van pijl 4. Maar als je bij de kruising rechts gaat, bij de volgende kruising linksaf en bij de tweede kruising links af gaat blijkt dat korter te zijn.

 

 

We komen er net te laat achter en hebben een fout bordje te pakken. We rijden ook de goede route om zo extra strafpunten te voorkomen en om aan onszelf te bewijzen dat we wel degelijk de goede route kunnen rijden. Na nog een stukje pijlen kortste route komen we bij de lunchlocatie. Die is hetzelfde als de start- en finishlocatie. De lunch is prima verzorgt met soep en de bijna onvermijdelijke rallykroket. In de lunchlocatie hangt een scorebord, waar live de score en de stand staat. Erg leuk om dat te zien.

Na de lunch gaan we verder met grensbenadering. Bij deze rally mag je overigens bij een herconstructie wel door de grenslijn. Iets aparts en wel goed om te onthouden. Na dit deel krijgen we een stukje blinde lijn  en pijlen kortste route. Beide delen gaan goed en we zien zelfs een kortste route deze keer niet over het hoofd. Het lijkt er op dat we dit eindelijk gaan leren!! Nog een stukje Baril. Hier zien we een bordje staan bij een weg waar we echt niet in mogen. Moeten we die dan opschrijven? We zien vanaf de doorgaande weg immers dat we daar niet in mogen, want er staat een verboden-in-te-rijden-bord. Het antwoord is ja, dat bordje moet je wel opschrijven, want je hebt de intentie om die weg in te gaan. Je moet eigenlijk met oogkleppen op rijden tot aan het verbodsbord en net daarvoor kom je het bordje dan tegen. En dan weer een stuk grensbenadering. Op het stukje kaart hieronder maken we twee fouten. We komen van boven aangereden, gaan rechts en willen linksaf slaan. Deze weg is afgesloten door de organisatie Dan mag je dus door de grenslijn en hadden we meteen linksaf gemoeten. We besluiten de grenslijn te volgen en het driehoekje te rijden. Maar je moet dus eerst je oorspronkelijke route oppakken en dan pas de grens benaderen.

Dan door naar de volgende fout. Onder aan het kaartje willen we vlak voor de grenslijn linksaf en dan weer links. Deze weg is afgesloten door de organisatie en we moeten dan een herconstructie verzinnen om zo weinig mogelijk van de oorspronkelijke route missen. We besluiten om rechtdoor door de grens te rijden, dan bij de kruising links af en zo kom je op de oorspronkelijke route. Maar wat goed was is dat je na de afgesloten weg linksaf gaat. Daar wordt je weer teruggestuurd door de organisatie en dan rij je een stuk van de oorspronkelijke route terug en pak je de route onder de tekst 'Neerkant' weer op. Leuke herconstructie, maar we hebben hem fout.

 

 

En zo komen we uiteindelijk bij de finish van het kaartlezen. Na de finish van het kaartlezen mogen we nog een proefje rijden en daar is de mini erg blij mee. We raffelen het traject in 49,21 seconden af. We beleven, mede door de mini die daar erg geschikt voor is, veel plezier aan deze proefjes.

 

 

 

Na het proefje rijden we naar de finishlocatie en is het tijd voor een drankje. Op het scorebord wordt de stand bijgehouden. Omdat we vrij vroeg binnen zijn krijgen we als eerste onze strafpunten en zakken zo naar de achtste plaats. Maar als er meer deelnemers binnenkomen, blijkt dat we het laatste traject helemaal niet zo slecht hebben gedaan. Langzaam maar zeker stijgen we in de rangschikking en eindigen we op de vierde plek en daar zijn we erg tevreden mee. Bij de prijsuitreiking krijgen we vlaai omdat we als vierde zijn geëindigd, erg lekker en een leuk idee van de organisatie. Als de prijsuitreiking van het testje aan de beurt is blijken we ook hier vierde geworden te zijn en omdat nummer drie al naar huis is krijgen we wederom vlaai.

 

 

We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde rally. Mooie wegen, uitdagende kaartleestrajecten en de locatie was, net als het door hun geserveerde eten, uitstekend. Een blijvertje voor volgend jaar? Dat moeten we nog even bekijken, want de kalender loopt al aardig vol met allemaal leuke rally's.

 

De volgende twee rally's zijn zogenaamde 'leerrally's'.

De eerste, de GEO rally, is een gevolg van de cursus die we begin dit jaar hebben gevolgd. De tweede is rally is de IJssel A La Carte, waarbij na afloop zeer uitgebreid met behulp van een powerpoint presentatie uitleg wordt gegeven en waarbij je zo veel vragen mag stellen als je wilt. En dit alles om beter te presteren.

 

Iedereen weer bedankt voor de steun en het mogelijk maken van onze hobby en tot de volgende keer.

 

Groeten namens het Classic Rally Team Faas,

Richard en Margriet Faas