Verslag van de Wallonie Classic en 6 Uren van Leuven, maar ook weer niet ...

 

Tijdens het Pinksterweekend hebben we 2 rally's gepland. De ene is de Wallonië classic met als startplaats Yvoir en de andere is de Retro 6 Uren van Leuven. We hebben een caravan gehuurd tussen de startplaatsen in en vrijdagmiddag vertrokken we in de regen naar België. Ontzettend druk onderweg bij Antwerpen en Brussel en om een uur of 5 komen we aan op de camping. De dames van de receptie zijn dol enthousiast over onze mini. De jonge dame heeft er ook 1 en de oudere dame een nieuwer type. Al met al een leuk onthaal.

De volgende morgen naar Yvoir vertrokken voor de Wallonië classic. De startlocatie is in een restaurant op een eiland midden in de Maas. We gaan met een pontje over. Een erg leuke startlocatie. Het reglement is in het Frans alsook het aanvullende reglement en de briefing. Een paar welwillende Belgen vertalen het grof voor ons. We hadden in de aanloop naar het evenement het reglement vertaald, maar toch waren er nog wat dingen die niet duidelijk waren. Zo moesten we de eerste 2 letters opschrijven bij het binnengaan van een dorpje en weer 2 letters met een streep erdoor bij het uitgaan. Als je een dorpje inging met alleen een bord met huizen als aanduiding van de bebouwde kom, moest je VI opschrijven en met het uitgaan VI met een streep erdoor. En dat is best goed opletten, want deze manier van routecontroles vergeet je heel snel (zijn we later achter gekomen). De uitzetter wil ons nog wat dingen uitleggen maar doet dat op de parkeerplaats wel. Maar dat schiet erbij in en we krijgen het 2-talige routeboek in ons hand gedrukt. En dat routeboek zag er erg druk en onoverzichtelijk uit. Even rustig kijken en dan komen we er wel uit. Het staat vol met afkortingen als RN, 1RLL, TnR en als klap op de vuurpijl: R.S.V.P.O.D.W.B. Ook krijgen we de routeopdrachten als 'niet naar links 3x' of een straatnaambord en daar blijk je dan in te moeten. Of juist niet want dan staat er een streep door. Die straatnaamborden kunnen overal staan: links, rechts, voor en zelf achter ons!!. Dus stoppen op een kruising, goed om je heen kijken en dan weer verder rijden. Erg gevaarlijk en het rijd ook niet lekker door.

Ook moeten we bewegwijzersborden volgen, maar die wijzen de andere kant op dan in het routeboek vermeld. moeten we die dan volgen of juist niet? En soms staat er als referentie in het routeboek een object, maar die kan dan ook aan de andere kant staan, want dat is een instinker hoorden we later. Het is namelijk dan in spiegelbeeld. Ook de sporadische kaarten van de kaartleestrajecten zijn zeer onduidelijk. Snapt u het nog? Nou wij op een gegeven moment niet meer en zijn regelmatig de weg kwijt en besluiten om achter andere deelnemers aan te rijden om zo de route weer op te kunnen pakken. Ook de organisatie bij een tussenstop kan ons niet verder helpen. Een aantal Belgen wel en dat helpt ... een beetje. Als overmaat van ramp beginnen de remmen ook nog kuren te vertonen en op een gegeven moment heb ik zelf geen remdruk meer. Na een controlepost besluit ik om te kijken wat er aan de hand is. Er stoppen bijna onmiddellijk nog 2 auto's: mini's, want minirijders helpen elkaar altijd. Het potje van de remvloeistof is leeg en zodoende is er lucht in de leiding gekomen. Er zit ergens een lek, maar dat kan ik nu niet ontdekken. Ik vul het potje bij, ontlucht de leidingen na de drukverdeler en we hebben weer druk. We rijden weer verder en we komen zodoende bij de lunchlocatie. Wel veel te laat, maar tijd schijnt hier niet belangrijk te zijn. Op de parkeerplaats worden we staande gehouden door een dame die aan ons vraagt wie er in die rode mini rijd. Dat zijn wij en ze steekt een heel verhaal af in het Frans. We geven aan dat we het niet begrijpen en dan begint ze in het Nederlands, maar dat is helemaal niet te begrijpen en ze gaat over in het Engels. Ze wil onze auto met chauffeur lenen voor een trouwerij. Leuk idee, maar wij komen uit Nederland en even heen en weer rijden voor een bruiloft lijkt me wat overdreven. Teleurgesteld druipt ze af.

Na de lunch gaan we weer proberen de draad op te pakken, maar weer lukt het niet om het routeboek te begrijpen en de remmen vertonen na enige uren weer kuren en als we daardoor bijna achterop een andere auto botsen, besluiten we om er mee te stoppen. Het is niet leuk meer en zelfs gevaarlijk. We bellen de organisatie en we rijden rustig naar de camping terug. Dat valt nog niet mee, want we krijgen natuurlijk heuvels en scherpe bochten. Maar met afremmen op de motor en de handrem erbij lukt het aardig. Op de camping vullen we het potje weer en ontluchten we de boel weer en we hebben weer remdruk. Eigenlijk zouden we morgen de Retro 6 Uren van Leuven rijden, maar we besluiten om dat niet te doen en er een rustige dag van te maken op de camping. Gelukkig voor ons hebben we 2 dagen zon, dus echt vervelend is het niet. Op Pinkstermaandag rijden we rustig en zonder grote problemen naar huis. Een paar dagen later staat de uitslag op de website. tot onze grote verbazing zijn we 33e geworden van de 41, en dat met uitvallen!!!

Binnenkort de mini maar even naar de garage brengen, want het remprobleem moet natuurlijk wel verholpen worden.

De volgende is de 6 Uren van Breda, meetellende voor het NRF klassieker klassement.