Verslag van Rund um das Göttinger Gänsenliesel

 

Eindelijk is het dan zover: een rally in Duitsland, Rund um das Göttinger Gänsenliesel georganiseerd door de Veteranen-Fahrzeug-Freunde Göttingen e.V., en we zijn zeer benieuwd hoe dat is. Gänsenliesel is trouwens een standbeeld van een meisje met ganzen, wat voor Brussel manneke pies is.

De dagen voor de rally druk bezig geweest met een extra tank in te bouwen. Ook is er rembekrachtiging ingebouwd, heb ik de ruitenwissers en de alarmlichten gemaakt. Zo wordt de mini weer een stukje beter.

Op vrijdagochtend al vertrokken naar Duitsland. Eerst naar ons B&B: Hotel Mama, even buiten Göttingen. Daarna naar een ander hotel, wat dit weekend het hart van de rally is. Op de parkeerplaats aangekomen worden we meteen welkom geheten door de voorzitter van de club Georg Börgershausen die ons hartelijk welkom heet. Ook zijn vrouw stelt zich voor en heet ons welkom. Daarna de documenten op gehaald, waaronder een rallyschildje, 2 deurnummers en een programmaboekje waar alle deelnemers instaan compleet met foto. Toen gewacht op de Gesamtabend (wat dat dan ook mag inhouden). Al snel druppelen de deelnemers binnen en gaan aan tafel zitten om te eten. Tsja, dat hadden we al in de nabij gelegen Burger King gedaan. Daar maar even buiten lopen en auto's kijken. Om precies 9 uur is er een uitleg voor de beginners. Dat zijn wij, wat Duitse rally's betreft, en gaan naar de uitleg. We hadden het reglement al een beetje vertaald en je mag niet tegengesteld rijden en niet kruisen. Na de uitleg weer terug naar hotel Mama.

Zaterdagmorgen om 8.30 verzamelen bij de locale Mercedes dealer. Daar aangekomen staat je startnummer op je parkeerplaats geschreven. Lekker makkelijk en duidelijk. Er volgt nog een korte briefing die we niet helemaal kunnen volgen en dus navragen. Er is een wegafzetting, maar ook eigenlijk niet. We kunnen het vergeten zegt de organisator. Er schijnt ook een technische keuring te zijn, maar het blijkt dat die gisterenavond al gedaan is. Technische keuring houd in dat je je nummers op de deuren hebt geplakt en je rallyschildje zichtbaar is. Dan krijg je een blauwe sticker op je rally schildje en ben je TÜV gekeurd. Om 10:10:30 precies mogen wij van start. Het eerste deel lijd ons via punten over een industrieterrein. Goed opletten, kortste route nemen en niet tegengesteld rijden. We komen wel tegenliggers tegen. Veel tegenliggers en we beginnen te twijfelen. We zetten de auto aan de kant om de kaart nog eens goed te bekijken. Doen wij het verkeerd? Is er nog een andere route mogelijk? We komen tot de conclusie dat we het wel goed doen en rijden verder tot we bij een stempelpost komen. Daarna pijlen-kortste-route en punten-kortste-route. Dan volgt er een regelmatigheidstraject. Je rijd van punt naar punt en op elk punt kan een tijdcontrole staan. Dus niet tussen de punten en dat vinden we vreemd. We proberen regelmatig te rijden, maar we hebben alleen een tijdstip opgekregen hoe laat we bij de punten moeten zijn en de snelheid van punt naar punt varieert. Het valt niet mee, maar je ziet wel duidelijk van te voren waar je gecontroleerd wordt. Er staat namelijk meetapparatuur langs de weg, samen met een auto van de organisatie. Blijkbaar mag je ook stoppen voor het meetpunt. Het regelmatig rijden gaat wel beter dan voorheen, maar toch hebben we iedere keer afwijkingen. Via pijlen-kortste-route, waarbij we een pijl 2x moeten rijden komen we bij 'Skizzenteile'. Dat zijn eigenlijk pijlen zonder pijlpunt. Je moet van punt/Skizzenteile naar het dichtst bijzijnde punt/Skizzenteile rijden. Soms moet je even meten welke dat is, maar dat is goed te doen. Ook hier komen veel andere deelnemers ons tegemoet rijden en besluiten we nogmaals de kaart te bekijken. Nee, we zijn er wel van overtuigd dat we het goed doen. Via pijlen-kortste-route komen we bij de lunchlocatie. Helaas zien we over het hoofd dat we een bepaalde weg zo weinig mogelijk moeten berijden. We komen er net te laat achter, want we hebben inmiddels al een bordje opgeschreven. We komen netjes op tijd binnen, maar andere deelnemers hebben meer moeite om op tijd te komen, met zeer gevaarlijke inhaalacties tot gevolg. Wij hebben nummer 80, maar nummer 40 rijd voor ons en de man met de onbezonnen inhaalactie heeft nummer 18. Ja dan heb je wel haast ja, maar andere deelnemers in gevaar brengen is wat te veel van het goede. Voor de rest rijden de deelnemers zeer netjes hoor, al staat er soms een auto midden op de kruising om de weg te zoeken.

De lunchlocatie is een grote bierhal waar we soep en brood met reuzel, Schweissenbrot (of iets dergelijks) genoemd, voorgeschoteld krijgen. Volgens onze tafelgasten dien je zout op de reuzel te strooien om het lekkerder te maken. En ik moet zeggen, het smaakt niet verkeerd. Wel heel wat anders als de lunches in Nederland, maar niet minder goed of lekker.

Na de lunch weer verder met pijlen-kortste-route. Ook krijgen we 2x een stukje route over een parkeerplaats, waarbij je via punten en niet tegengesteld moet rijden. Als je later via deze parkeerplaatsen moet rijden om naar de volgende pijl te rijden moet je dus hier goed opletten dat je eerder bereden wegen niet tegengesteld rijd. Inmiddels hebben we het al opgegeven om ons zorgen te maken om deelnemers die je tegemoet komen rijden. We doen het heel goed of verschrikkelijk fout, dat zullen we bij de finish wel zien. We rijden in ieder geval vlot door de kaarten heen, de wegen zijn prachtig en de mini heeft het ook heel erg naar zijn zin. Alleen blijken de remschijven een beetje krom te zijn, dus die zal ik binnenkort ook vervangen of af laten draaien. Ook het glooiend landschap met hier en daar een steviger klimmetje kan de mini makkelijk en zonder problemen aan. Zonder noemenswaardig problemen komen we te vroeg bij de finish. We wachten nog 10 minuten en gaan dan finishen. Daar worden we welkom geheten door de vrouw van Georg en krijgen we een glas champagne en een vriendelijk welkom terug. Ze vraagt of we genoten hebben. Nou en of, het was leuk, leuke wegen en een prima organisatie. Oh ja, of we de champagne meteen willen opdrinken. ze hebben de glazen weer nodig.

Na de finish wandelen we nog even rond, krijgen een biertje van Rosita en Peter, een andere Nederlandse equipe, en gaan naar hotel Mama om ons te douchen en om te kleden voor de feestavond.

Weer terug bij voor de feestavond worden we weer welkom geheten door Georg en zijn vrouw. Weer krijgen we champagne en de vrouwen een roos.

We komen aan een tafel te zitten met een aantal mensen van de organisatie en kunnen ons Duits aardig bij spijkeren. Even later wordt het uitstekende buffet geopend. Alles smaakt heerlijk, voorgerecht, hoofdgerecht en zelfs het dessert. De drank moeten we wel zelf betalen en € 7,00 voor een glas wijn is wel een beetje gortig. Ondertussen treed er een artiest en even later een blaasorkest op. Erg vermakelijk. Later op de avond wordt de einduitslag opgehangen. We blijken 6e algemeen te zijn geworden en 4e in onze klasse. Erg netjes vinden we zelf en we worden door verschillende mensen gefeliciteerd met ons behaalde resultaat. We blijken slechts 1 fout gemaakt te hebben, maar wel veel afwijking bij de regelmatigheid. Toch zijn we zeer tervreden. Na dit goede resultaat besluiten we om naar hotel Mama te gaan. Het was een lange dag en morgen zijn we nog niet klaar want dan staat ons het Korzo te wachten.

Zondagmorgen om 9 uur weer verzameld bij het hotel en onder politiebegeleiding de binnenstad van Göttingen in. Daar worden we welkom geheten door Gänseliesel en worden wij en de auto aan het aanwezige publiek voorgesteld. Erg leuk om mee te maken, hoewel we geen mooie glimmende bolide hebben. Daarna weer terug naar het hotel voor de prijsuitreiking. Er staat een hele rij bekers te wachten. De deelnemers zijn onderverdeeld in toer- en sportklasse en dan in verschillende categorieën afhankelijk van de leeftijd van de auto. Onze categorie is de grootste. We krijgen een prijs omdat we 4e zijn geworden, beste Nederlandse equipe en Margriet omdat ze de beste vrouw is in onze categorie. 5 bekers dus, een hele mini vol.

Na de prijsuitreiking weer terug naar hotel Mama om daar op het balkon een wijntje te nuttigen en terug te kijken op een zeer geslaagd weekend. Volgend jaar weer!!

 

Onze volgende rally is onze eerste rally in Luxemburg: de Eifel-Ardennen-Klassik met als startplaats Weiswampach in het noorden van Luxemburg. Wederom zijn we zeer benieuwd het dan gaat.