Verslag ROZ 

Na twee rally's in België gereden te hebben, is het nu weer tijd om weer eens in Nederland te rijden. Dit keer was de ROZ aan de beurt. Een voor ons nieuwe rally, met lovende kritieken, dus we zijn benieuwd.

Van tevoren het lijvig reglement doorgenomen. Hier staan wat vreemde dingen in zoals bloktijden. Tijdens de hele rally zijn er dus geen vaste tijden waarbij je een TC aan moet doen maar een periode waarin dat mag. De periode is een kwartier voor je ideale passeertijd en een uur!!! na je ideale passeertijd. Dat vinden we jammer, want één van de onderdelen van het historisch rally rijden is het op tijd bij een TC zijn. Een ander vreemd dingen is: pijlen kortste route over zoveel mogelijk oranje wegen. Daar hebben we in het verleden ook al moeite mee gehad bij de ABC rally, want hoe ver moet of mag je omrijden om nog zoveel mogelijk oranje wegen op te pakken? Ook iets aparts is dat je tijdens de rally bij een TC een test krijgt uitgereikt. Wat dat inhoud wordt niet vermeld, maar we zullen dat tijdens de rally wel merken.

Zaterdagmorgen vertrokken naar Dalfsen. De startlocatie is een prachtig groot hotel op een mooie locatie. De documentencontrole is snel gedaan en dan beginnen we met de eerste uitdaging van de rally: deurstickers plakken in de regen. Deur droog maken en snel de sticker erop, maar het regent behoorlijk door, dus echt goed plakt de sticker niet. Maar na een paar minuten prutsen zitten ze er toch behoorlijk goed op. Daarna weer terug naar het hotel en wachten tot we mogen vertrekken. De koffie is lekker en de kleine gebakjes zeer smakelijk.

Even over half tien mogen we vertrekken. Het eerste deel in ingetekende lijn met barricades. Hierbij verzinnen we een prachtige omrij constructie voor barricade drie, maar helaas was deze niet goed. We hebben hier vrij lang over gedaan, waardoor we het idee kregen verschrikkelijk achter te lopen. De tweede kaart is pijlen kortste route over zoveel mogelijk oranje wegen, maar die laatste paar woorden zien we volledig over het hoofd en letten helemaal niet op oranje wegen en rijden gewoon de kortste route. Later blijkt dat we hier vier van de zes fouten in het ochtenddeel opgepakt hebben. Erg jammer natuurlijk. Het volgende deel is grensbenadering en zo komen we uit bij de eerste test. We krijgen een los vel met een klein kaartje met een aantal ongenummerde pijlen. De pijl die het dichtst bij is moet je als eerste rijden. Hier heb je wel een bepaalde rijtijd voor waar je wel aan moet voldoen en met een gemiddelde snelheid van 40 km/uur is dat aardig doorrijden. Vooral omdat je je van te voren niet kunt voorbreiden en na de TC pas kan kijken hoe je moet rijden. Dit maakt het wel spannend en net op tijd komen we bij de volgende TC. Na deze test rustig naar de lunchlocatie.

De lunch is overdadig en het ontbreekt je aan niets. Wat een verschil met vorige week tijdens de Antwerp Classic. Daar kreeg je een stokbroodje en dat smaakte ook uitstekend. We proberen niet te veel te eten, want we moeten nog twee delen.

Het middagdeel bestaat uit pijlen kortste route en punten één na kortste route, ingetekende lijn met barricades grensbenadering en dit afgewisseld met twee testjes. Het middag deel vormt geen probleem, al vinden we die bloktijden nog steeds vreemd. We besluiten dan ook om de ideale passertijd aan te houden. We zijn na afloop nog meer verwonderd, want het blijkt dat er wel degelijk een geheime tijdcontrole is en dat die tijd meetelt in je eindklassering. Dat vinden we dan weer erg vreemd, want door de bloktijden heb je de indruk dat je niet op je tijd hoeft te letten.

Het diner is weer bij de startlocatie. Hier hangt ook al de tussenstand na het ochtenddeel. We staan twaalfde met 6 fouten. Niet heel goed vinden en hongerig storten we ons op het diner. Dit smaakt voortreffelijk en we nemen het er goed van.

Na het diner gaan we verder met pacenotes. Deze worden bij de moderne rally ook gebruikt. Hier hadden we wel wat hoofdbrekens over, maar in de praktijk blijkt het mee te vallen. Zonder problemen komen we hier door heen. Na dit deel weer grensbenadering en zo komen we weer bij een testje. We zijn de eerste en we moeten wachten, want de opbouw van het testje is nog niet klaar. Vreemd, want we komen in onze bloktijd aan. Ook wordt de tijd op een verkeerde plek op onze kaart gezet en dit zorgt weer voor problemen bij de start van de test. Maar uiteindelijk mogen we starten. Het testje is op een afgesloten terrein. Je rijd om pionnen heen en voor dit soort werk is de mini heel geschikt. Ik raak denk ik wel een pion, want ik krijg 30 strafpunten. Maar ook hier moeten we vijf minuten wachten voordat onze tijd bekend is. Na dit testje rijden we rustig naar de finish.

Bij de finish aangekomen staat ook hier de TC nog niet klaar. We gaan maar naar binnen om daar onze kaart in te leveren. We kijken even op de tussenstand en we zijn een plaatsje gestegen naar de elfde plaats. We nemen wat te drinken en besluiten daarna om naar huis te gaan. We hebben het wel naar ons zin gehad, maar we hadden een leukere rally verwacht, hoewel de lunch en het diner zeer goed verzorgt waren. De volgende dag kijken we op de site voor de uitslag en we blijken uiteindelijk zesde geworden te zijn. Niet slecht, maar als we het verprutste systeem in de ochtend beter hadden gedaan, had er een top-3 notering ingezeten. Weer een leermoment voor de volgende rally.

De volgende rally is op 11 april: de Gelderse Vallei Rit met als startplaats Achterveld.