Verslag van de ROZ

 

Op 4 maart staat de Ronde Om de Zuiderzee, kortweg ROZ, gepland. De ronde loopt al heel lang niet meer om de Zuiderzee, maar de naam is gebleven. Een paar maanden voor de start hebben we contact met onze vrienden over de ROZ. Wij gaan de ROZ voor de 3e keer rijden en zij vragen zich af of het wat is die ROZ, nou dat is wel wat. Afwisselend, uitdagend en zeer goed verzorgd. Afwisselend, omdat je tussentijds specials krijgt, waarbij je van te voren niet krijgt te horen wat je moet doen, maar bij de TC krijg je deze test uitgereikt. Bovendien beloofd de organisatie dit jaar ook nog eens een route zonder verkeerslichten, wat me een unicum lijkt voor Nederland, dus alle ingrediënten voor een heerlijke rallydag zijn aanwezig.

Vrijdags al vertrokken naar Steenwijk waar de startlocatie is. Onze vrienden voegen zich bij ons en na een bakkie koffie en het diner kunnen we langs de documentencontrole. Deze is ook 's avonds en dat is wel makkelijk. We plakken de stickers en bordjes meteen op de auto, dat scheelt wat tijd morgenochtend.

 

Maar dan is het toch echt, na een gezellige avond, bedtijd.

 

Na het ontbijt wordt het al wat drukker op de parkeerplaats. De eerste equipe van de toerklasse start om half 9. Er doen bijna 100 equipes mee, dus rond 10 uur gaat de laatste equipe pas van start!!

 


Even na half 9 kunnen we van start. We krijgen meteen een testje op een industrieterrein. Nou had ik in het reglement gelezen dat je te vroeg mocht finishen bij een test, maar bij deze blijkbaar niet want deze had een boogietijd. Veel te vroeg komen we bij de finish aan en hebben we onze eerste strafpunten te pakken. Dat kan je alvast maar gehad hebben toch.

Hierna gaan we van start met kaartlezen. De ROZ heeft altijd aparte kaartleessystemen en daar beginnen we ook mee: "pijlen kortste route zo min mogelijk rood". Oftewel je dient tussen de pijlen de kortste route te rijden, maar wel zoveel mogelijk rode wegen vermijden. Hierdoor wordt het niet de kortste route wat wel verwarrend is. Bij dit project hebben we wel de 'gouden' controle, maar maken toch nog ergens anders een foutje. De gouden controle is een controle, waarbij je beloond wordt voor een moeilijke constructie. Het volgende deel is weer een vreemd kaartleessysteem: "langste route binnen grenslijnen". Ook dit gaat goed op een geneutraliseerde controle na. Deze bleek toch niet goed neer gezet te zijn door de organisatie en wordt dan geannuleerd. En zo komen we alweer aan bij de 2e special, "pijlen kortste route". We krijgen bij de TC een los vel met daar de test op. Deze keer doen we de test goed en bij deze test mag je dus wel te vroeg binnenkomen. Hierna gaan we door met een stukje Baril en blinde lijn en zo komen we bij de 1e koffiestop. Nog een voordeel van de ROZ: in het ochtend- en middagtraject zit een koffiepauze en heb je tijd voor een sanitaire stop. Voor iedereen erg prettig.

 

Na de koffiepauze gaan we weer verder met het volgende 'vreemde' systeem: "pijlen ontwijken kortste route". Hierbij moet je wel de kortste route rijden van pijl naar pijl, maar de pijlen dus niet rijden. Een erg leuk systeem met weer een paar leuke instinkers. Hierna weer "pijlen kortste route zo min mogelijk rode wegen" en verder met special 3: "pijlen ontwijken kortste route". Met al die verschillende en vreemde systemen moet je wel blijven opletten en dat maakt deze rally zo leuk. Na special 3 is het tijd voor de lunch en deze is prima verzorgt.

 

Na de lunch gaan we verder "pijlen kortste route" en special 4. Na deze special is het weer koffiepauze en hierna gaan we verder met "punten vrije route" en het door iedereen gevreesde pacenotes. Dit is toch wel een leuk systeem, wat gebruikt wordt bij de moderne snelheidsrally's. Elke verandering waarbij je aan je stuur draait staat opgeschreven, waardoor je lekker vlot rijd. Ook special 5 zijn pacenotes.

 

 

Na special 5 volgt een oude kaart met leuke instinkers waaronder een wegverlegging. We hadden dit wel gezien, maar meende dat je vlak voor het viaduct onder de ratserlijn nog wel door kon. Niet dus, maar wel leuk gevonden.

 

 En zo komen we bij de finish en kunnen we nagenieten van een uitstekende rally. In de tussenstand zijn we 4e. We hebben te veel fouten gemaakt om nog te stijgen, maar bij de einduitslag zijn we 4e gebleven. Erg netjes vinden we zelf. Wat ook leuk is: er staan 4 mini's bij de eerste 5!! De overwinning gaat echter naar een Porsche.

Bij de finish krijgen we een pamflet uitgedeeld dat de volgende ROZ, de 55e!!, een 2-daagse rally wordt en Rondom de Zuiderzee, een echte ROZ dus!!. We zijn benieuwd.

 

Als we 's avonds naar huis rijden stopt de mini er bij de eerste de beste rotonde die we tegenkomen mee. De brandstofpomp doet het niet. Even kijken of de zekering kapot is, maar dat is niet zo. Onze vrienden zien ons staan en stoppen om te helpen. De brandstofpomp lijkt toch echt kapot te zijn. Gelukkig hebben zij hun mini op de trailer staan en wordt deze snel omgewisseld met die van ons. Wij rijden met hun  mini naar huis en zij nemen onze mini mee naar Brabant en we brengen die de volgende dag ter reparatie naar 7 Heaven. De brandstofpomp was inderdaad kapot en de mini rijd al weer.

 

De volgende rally is op 1 april en dat is zeker geen grap. Dan wordt de Betuwe Classic met als startplaats Beusichem verreden.