Verslag van de Stelling van Amsterdam Rally

 

Zoals verteld in ons vorig verslag zouden we twee 'leerrally's gaan rijden.

De eerste was de GEO-rally. Deze rally was uitgezet voor de expertklasse en veel te moeilijk voor ons. bovendien werkte de tripmaster niet goed, waardoor we zo'n beetje alles fout gedaan hebben wat we fout konden doen.

 

De tweede leerrally was de IJssel a la carte met als afsluiter een uitgebreide uitleg met behulp van Powerpoint. We hadden ons ingeschreven voor de tourklasse, maar dit leek ons wat te makkelijk en besloten in de sportklasse te gaan rijden. Ook hier deden we bijna alles verkeerd en zo zakte ons vertrouwen en plezier in het rallyrijden naar een dieptepunt. Onze vrienden Riny en Rieta vroegen zich ook al af wat er met ons aan de hand was en na wat gesprekken met hun kregen we er weer wat meer zin in.

 

 

Een maand na de laatste leerrally gaan we de Stelling van Amsterdam Rally rijden. Altijd een lekkere rijrally zonder al te moeilijk gedoe. Er doen 16 equipes mee in de expertklasse, 32 in de sportklasse en maar liefst 58 in de toerklasse en 17 in de comfortklasse, een klasse voor moderne auto's. Dat zijn in totaal 123 equipes en dat is heel veel, misschien wel te veel.

 

De startplaats is dit jaar in IJmuiden en dat was voor ons lastig om er te komen: de A6 was afgesloten en ook deels de A1 met veel omrijden en files tot gevolg. Wat later dan gepland komen we aan bij de startlocatie: het Apollo Hotel op de 4e verdieping. De lift naar de starttafel is open en voor iemand die hoogte vrees heeft is dat niet prettig. Gelukkig blijkt er ook een dicht lift naar beneden te gaan. We halen onze documenten op, gaan de stickers en rallyschilden op de auto plakken en weer naar boven met de dichte lift voor de uitleg van de uitzetter. Er zijn dit jaar nieuwe uitzetters, dus we gaan even luisteren wat er in hun hoofd rondspeelt.

 

 

Na deze uitleg nemen we nog wat te drinken en gaan we weer naar beneden voor de start. De parkeerplaats waar we staan is ook voor de mensen die het strand gaan bezoeken en het wordt vandaag 30°, dus het wordt al aardig druk. De start is onder een startboog door. Deelnemers en niet-deelnemers moeten dus allemaal onder die boog door en als er ook equipes tussen staan die nog lang niet aan de beurt zijn wordt het een chaos met een hoop irritaties voor iedereen.

 

Maar goed, we kunnen starten en beginnen met bol-pijl. Als we bij situatie 4 aankomen gaat het al voor veel deelnemers fout. De situatie klopt wel, maar de naam van de weg niet. Veel hoofdbrekens voor veel equipes en met meer geluk dan wijsheid komen we op de goede weg terecht en bij de start van het proefje. We rijden nog even terug om te controleren of er geen bordjes staan, maar dat is niet het geval. Dan gaan we  het proefje doen. De tekening klopt niet helemaal met de werkelijkheid en ook hier hebben veel equipes, en wij ook, moeite om de juiste weg te vinden en zo komen we 17 seconden te laat bij de finish. Balen, maar het is niet anders.

 

Dan verder met kaartlezen en we beginnen met pijlen-kortste-route. De kaarten die we voorgeschoteld krijgen zij heel druk, met veel afleiding en het valt niet mee om de weg te vinden. Dan heb ik het dus niet over de route die we al puzzelend moeten gaan rijden, maar over de kaarten. Veel onduidelijk gepriegel en we moeten veel zoeken om de route te vinden. Zo komen we 23 minuten te laat en met stoom uit onze oren bij TC2. Hier moeten we ook nog even een routewijziging opschrijven en dat had misschien toch anders gekund. Ook kregen we een droogrit, een rit op papier, of we die ook nog even tussendoor wilden doen. Alsof we tijd over hebben!!. Na dit stuk kaartlezen gaan we verder met bol-pijl .... over de snelweg, ja werkelijk een stuk van 25 kilometer over de snelweg!. We krijgen er niet echt het rallygevoel van. We rijden sowieso niet over leuke wegen, maar meer over provinciale wegen met veel verkeer.

 

Dan gaan we weer verder met kaartlezen en weer hetzelfde gepriegel op de kaarten. We hebben nu wel tijd genoeg, maar een open brug (10 minuten wachten) en de verkeerde afslag nemen ( weer 10 minuten) zorgt ervoor dat deze tijd snel slinkt. We hebben nog vijf minuten over bij de TC, maar we zijn op tijd. Na ja op tijd, dat is dus plus 23 minuten, want je mag geen tijd inhalen om racen te voorkomen. Maar de route is lastig en we moeten wel flink doorrijden om op tijd binnen te zijn, want als je 30 minuten te laat bent wordt je gediskwalificeerd. We merken dan ook de lasercontrole net te laat op en daar baal ik van, want normaal rijden we niet te hard. Als we ook nog vlak voor de TC-in bij de lunchlocatie minuten lang voor een stoplicht moeten wachten worden we er niet vrolijker van en waren we weer te laat binnen. We hebben hierdoor nog 22 minuten over voor de lunch. De lunch is echter 10 minuten lopen of meerijden met een pendelbusje. Dat pendelbusje is er even niet en dus zouden we moeten gaan lopen.

 

En dan is het genoeg voor ons en besluit ik om te stoppen. Dit is niet leuk meer en niet ons idee achter een rally. We zouden een leuke dag moeten hebben en dat is het voor ons absoluut niet geworden. Als we aan de organisatie vertellen dat we stoppen omdat het niet te doen is, krijgen we bijval van een andere equipe die er ook mee wil stoppen. Hij twijfelt, wij niet en gaan met een rotgevoel naar huis. Als we de volgende dag op de uitslagenlijst kijken blijkt de 1e van de expertklasse 27 fouten gemaakt te hebben!!!, de eerste van de sport 29 en de eerste van de tourklasse 19. Ik vraag me af wat het zin van zo veel fouten is. Er zijn overigens totaal 19 equipes niet gefinisht en dat zegt ons genoeg.

 

Onze volgende rally is al snel: 1e Pinksterdag  4 juni rijden we de 6 Uren van Breda en daar gaan we weer met goede moet aan beginnen. Jammer dat de Stelling van Amsterdam Rally niet gelopen is zoals we gehoopt hadden en uit ervaring van vorige jaren, maar we gaan er weer voor en er voor zorgen dat het positieve gevoel weer terug komt.

 

Iedereen weer bedankt voor de steun en het mogelijk maken van onze hobby en tot de volgende keer.

 

Groeten namens het Classic Rally Team Faas,

Richard en Margriet Faas