Verslag van de Tour de Gazet: de laatste loodjes .....

 

Onze laatste rally van het jaar is de Tour de Gazet, altijd een lekkere rijrally zonder te veel geneuzel maar zeker niet te makkelijk. Voor mij als bestuurder een test, want ik ben ruim een week geleden geopereerd aan een niersteen. Geen zware operatie, maar ik heb toch een paar dagen rust moeten houden. Eigenlijk is de rally het eerste wat ik onderneem na de operatie, dus ik ben benieuwd hoe het gaat.

Dit jaar is de startplaats Uden, vijf minuten rijden vanaf de woonplaats van onze rallyvrienden Riny en Rieta. Een overnachtingplaats is dus snel geregeld, altijd beter dan zo vroeg uit je bed. We zijn ook nog wezen uit eten, erg gezellig dus.

De volgende morgen niet zo vroeg op en naar de startplaats. Na inchecken en stickers plakken is het tijd voor koffie en daarna mogen we van start.

We beginnen met pijlen-kortste-route. Hier geen problemen, tot we bij pijl 8 komen. We merken dat we op de verkeerde weg rijden, maar wat we nu moeten doen weten we niet echt. We proberen nog om de route te rijden via een zandweggetje, maar die gaat naar een huis dus dat is niet goed. We moeten ons toch een meer gaan verdiepen in dit soort kaartmanipulaties. Dit soort dingen is door de uitzetter aangebracht en wat we in zo'n situatie moeten doen is ons niet duidelijk. Daar komt nog bij dat wij niets opmeten en dan wordt het zeer lastig om dit soort wegomleggingen te achterhalen. Maar netjes op tijd komen we bij de volgende TC. Hierna volgt ingetekende lijn met barricades en dit gaat foutloos. Hierna een stuk grensbenadering en hier gaan we in de fout door een driehoekje naar de grens te rijden waardoor we een stukje tegengesteld rijden. En dan nog een stuk punten vrije route. Zoals jullie weten is dit niet onze favoriet. Op weg naar het punt mag je geen bordje opschrijven en bij het punt kunnen er een aantal bordjes staan. In sommige gevallen staat er zelfs geen bordje en dan ga je twijfelen en zoeken, wat volgens ons niets te maken heeft met kaartlezen. Maar goed, we hebben dit deel ook weer goed gedaan en zo komen we bij de lunch.

Tijdens de lunch kunnen we op het scorebord zien hoeveel fouten we gemaakt hebben. We hebben maar liefst 5 fouten gemaakt en wij dachten nog wel dat het zo goed ging. We vinden het vreemd, maar de middag gaat bij ons meestal beter .... meestal.

Na de lunch gaan we weer verder met kaarten 1:100.000 en dat vormt voor ons weer een probleem. Op deze kaarten staan niet alle kruisingen en omdat we niets opmeten denken we dat we al bij de kruising zijn, maar die blijkt nog veel verder te leggen. We slaan bij veel kruisingen af en moeten dan weer terug omdat dit de verkeerde weg is. Als we dan ook nog een regelmatigheidtraject in dit deel hebben gaat het helemaal fout natuurlijk. We komen maar liefst 7 minuten te laat bij de start van dit regelmatigheidtraject en dit is dus helemaal verprutst. Als we de weg ook nog kwijt raken is de pijp bij mij leeg. De operatie zit toch nog meer in mijn lijf dan ik dacht. We besluiten om even te pauzeren en eens op de kaart te kijken waar we zijn. We staan in het plaatsje Gassel, achter de kerk, en daar blijkt de route vlak langs te lopen. We gaan het toch nog proberen en verdomd we vinden de route weer terug. We zullen wel een stuk van de route overgeslagen hebben, maar we doen weer mee en 11 minuten te laat komen we bij de TC aan. Na de TC gaan we weer verder met pijlen-kortste-route en dat gaat redelijk. Ik ben nu echt moe en zie sommige bordjes niet eens meer. Gelukkig heb ik een oplettende navigatrice en zo komen we bij de finish. De laatste TC is binnen en dan moet je 2 trappen op. Niet handig als je haast hebt en door de gangen moet gaan rennen lijkt me.

Na de finish nemen we een drankje en plof ik op een bank neer. Ik ben doodmoe, maar ik heb het gehaald. Langzaam druppelen de andere deelnemers binnen, mopperend op de 1:100.000 kaarten. Gelukkig zijn we niet de enige die daar moeite mee hebben.

Het stamppot buffet wordt al snel geopend en daar heb ik wel trek ik en het smaakt zeer goed. Ondertussen wordt de einduitslag opgehangen en we blijken 13e geworden te zijn. Niet heel goed, maar gezien de omstandigheden zijn we tevreden. We wachten niet op de prijsuitreiking, sorry, want we moeten nog een uurtje naar huis rijden.

Meestal krijg je na de rally de uitleg met daarin de moederkaarten. Dit zijn de kaarten met alle letters die je zou moeten hebben. Deze keer zaten deze moederkaarten er niet bij en daarom stuur ik een dag na de rally een mailtje naar Peter, de organisator, en die belooft en in de loop van de week op de site te zetten. En inderdaad, na een paar dagen staat het erop en kunnen we alles nakijken. En wat blijkt: we hebben in het ochtenddeel geen 5 maar 3 fouten gemaakt. Ik stuur even een mailtje naar de organisatie of ik dit goed zie en het klopt: we hebben maar 3 fout in de ochtend. Met een dikke sorry van de organisatie voor dit foutje van de rekenkamer. Het is jullie vergeven en hierdoor stijgen we naar de 8e plek en daar zijn we natuurlijk heel blij mee.

 

Dit was de laatste rally van het jaar. Daarom wil ik de organisatoren, marshalls, alle geïnteresseerden en onze sponsors bedanken voor hun steun bij het afgelopen rallyjaar. We vonden het weer erg geslaagd, hebben weer een hoop geleerd en gaan ook volgend jaar weer door. We zijn dan ook erg blij dat onze sponsoren ons ook volgend jaar weer willen ondersteunen, want zonder jullie hulp kunnen we nooit zo'n leuk programma rijden.

 

De volgende rally is dus volgend jaar: de Happy New Year Drive en die is op 21 januari en de startplaats is Leusden.

 

Via deze weg willen we ook iedereen fijne feestdagen en een voorspoedig 2017 wensen.