Verslag van de Molen Classic

 

 

Vlak na de 6 Uren van Breda staat de volgende rally alweer gepland: de Molen Classic met als startplaats Schuiferskapelle in België vlakbij de Franse grens ... dachten we. Vrijdag na het werk naar het hotel in Frankrijk vertrokken en tjongejonge wat is het weer druk bij Antwerpen. Als we ons door de Kennedytunnel geperst hebben is de file weg en kunnen we doorrijden. Om 8 uur zijn we in het hotel en kunnen we even een hapje eten bij het ernaast gelegen restaurant. Vorig jaar was de startplaats Deerlijk, maar nu dus Schuiferskapelle en stukje verder terug België in. Ruim een half uur terug rijden. De start is in Club 77, een uitgaansgelegenheid van het dorpje. Voldoet prima, niets mis mee. De Molen Classic kent geen sport- of toerklasse, alleen een verdeling in de leeftijd van de auto: voor 1-1-'85 ben je een oldtimer, van 1-1'85 tot 31-12-'97 een youngtimer en de rest is toertimer. Er rijden dus allerlei auto's mee. Grotendeels oldtimer, maar ook Astra's, Fiesta's, Skoda's en zelfs een Citroen Umpy. Dat is eigenlijk een Jumpy, maar de 'J' is eraf gevallen. Niet echt een rallyauto, maar het gaat hier om de sport, niet om de auto.

Er staat al een lange rij voor de inschrijftafel, want je krijgt je startnummer aan de inschrijftafel en blijkbaar wil iedereen vooraan starten. Dat is wel logisch, want de rally is lang en de 1e auto finisht om 20:15, 's avonds dus. De 1e auto start om 10:01, wij om even over half 11 en finishen dan dus rond 20:45. We krijgen nummer 36 van de 80, ongeveer in het midden. Bij de starttafel krijgen we een envelop met allerlei papieren erin en ook 2 rallyschildjes, deurnummers en stickertjes voor op de ramen. We bekijken de stapel papieren, maar snappen er niet veel van. Er staan foto's op van TC's en zelfstart en FF tussen KM 5 en 8 en gemiddelde snelheid: 36 km/u . Het duurt even voor we dat doorhebben, maar met behulp van een zeer ervaren Belgische equipe komen we erachter dat dit de startpunten van regelmatigheidstrajceten  zijn en waar je door de flying finish, FF dus, komt. Ha, weer wat geleerd en we gaan ons best doen om dat goed uit te voeren. Vanaf de starttafel krijgen we meteen een regelmatigheidstraject. We hebben 3 minuten om naar de auto te lopen en naar de zelfstart te rijden die naast de startlocatie ligt. Geen probleem en we starten netjes op tijd. Het traject is meest-rechtdoorlopende-bol-pijl. Dit is een grapje wat ze alleen in België doen. Als de hoofdweg afbuigt en je kan rechtdoor of een weg nemen waarbij je minder aan het stuur hoeft te draaien, dan moet je die nemen. Goed opletten, want de Belgen zijn hier meester in om je hier de verkeerde kant op te sturen. Daarna een stuk ingetekende lijn gevolgd door pijlen kortste route. Lekker afwisselend en het tempo, afgezien van het regelmatigheidstraject, ligt lekker hoog. We maken eigenlijk geen grote fouten, maar pikken door onzorgvuldigheid toch 3 fouten op. De meeste fouten maken we trouwens bij het bol-pijl gedeelte. Ook het 2e deel maken we 3 fouten. Het 3e deel is foutloos. Het 4e deel, welke om 19.30 begint, bestaat uit 2 regelmatigheidstrajceten van een half uur. We gaan er nog eens even voor zitten om dit laatste deel uit te rijden .... dachten we. Alleen maar bol-pijl dus makkelijk ..... dachten we. Maar helaas, toch stinken we weer in die verrekte Belgische bol-pijl en raken van de route af en de hele regelmatigheid is weg. Jammer maar helaas. We blijken niet de enige te zijn, want op het punt waar wij er achter komen dat we fout zitten, staan al aardig wat auto's en er komen er nog veel meer aan. Gauw keren en dan maar zo snel mogelijk de route weer zien op te pakken zodat we niet te veel tijd kwijt zijn. Gelukkig vinden we het punt waar we verkeerd zijn gegaan vrij snel en komen zo wel bij de 1e TC van dat gedeelte. Wel 5 minuten te laat, maar we zijn er. Het 2e regelmatigheidstrajcet was een zelfstart en klopt nu niet meer, dus we kunnen nu gewoon de rally uitrijden.

De finish is weer bij Club 77 en daar is ook het buffet. Bij de inschrijving kan je trouwens kiezen of je daar aan wil meedoen. De rally zelf kost € 40,00. Het buffet € 17,50 p.p. Kijk, het hoeft niet duur te zijn. Brood voor onderweg moet je wel zelf meenemen, maar er zijn onderweg bij de tussenstops ook hotdogs te krijgen. Die smaakten trouwens dit jaar veel beter als vorig jaar. Het buffet bestaat uit soep vooraf, heerlijk koud buffet en chocolademousse als toetje. Het smaakt prima. Ondertussen is de rekenkamer klaar met de uitslag en we zijn met 7 fouten totaal 28e bij de oldtimers en 52e algemeen geworden. Bedenkende dat sport- en toerklasse door elkaar rijden vinden we dit een prima prestatie. Moe maar voldaan gaan we terug naar het hotel en kijken terug op een heerlijk dagje rallyrijden. 

Onze volgende rally is een hele mond vol: Rund um das Göttinger Gänseliesel met als startplaats Göttingen in Duitsland. Onze eerste Duitse rally en we zijn heel benieuwd hoe die is. We moeten ons vrijdag om 16:00 melden voor een gemütlicher Abend. Zaterdag is dan de rally met aansluitend een Festabend en zondag is er auto-korso met een Präsentübergabe door de stad Göttingen. We zijn benieuwd wat dit allemaal inhoud. We hebben de routeboeken van vorig jaar gekregen om de systemen te bekijken en dat ziet er goed uit. Geen rare fratsen zoals bij de Wallonie Classic. We gaan er in ieder geval van proberen te genieten.