Verslag van een rallyweekend:

de Happy Midsummer Drive en de Brabantse Wall Classic

 

Net een paar weken terug van de vakantie en de eerste twee rally's staan alweer voor de deur. Twee rally's in een weekend, even opletten dus dat we het goede reglement volgen. In de praktijk blijken de reglementen erg op elkaar te lijken. Lekker makkelijk dus.

We beginnen zaterdag met de Happy Midsummer Drive. En zomer is het. De Happy Drives zitten altijd goed in elkaar en zijn plezierig te rijden, zonder te hoeven racen. Hoe anders zal dat deze keer zijn ...

Bij de start ontmoeten we onze vrienden Riny en Rieta die ook het rallyweekend doen. Na documentencontrole hebben we nog even tijd om bij te kletsen onder het genot van een kopje koffie. Maar dan mogen we als eerste van de toerklasse van start. We beginnen met pijlen-kortste-route. Zoals gebruikelijk hebben we moeite om de goede weg te vinden vanaf de start. Maar na een paar keer heen en weer gereden te hebben  zitten we toch op de goede route. Als we de eerste drie pijlen gereden hebben, hebben we nog steeds geen bordje gezien. Gaan we wel goed? Nogmaals op de kaart gekeken en inderdaad, we gaan goed. Maar al gauw volgen de letters zich snel op. Via punten-kortste-route komen we bij de Special Stage aan. Dit deel vindt plaats op een schiereiland, waarbij je de kortste route van punt naar punt moet rijden. In het reglement stond dat we ook hier letters die op een A5 staan moeten opschrijven. De eerste letter die we tegenkomen is op A4 en dat is niet goed. Wel een beetje flauwe instinker, maar fout is het wel!.  Het blijkt onze enige fout van de ochtend te zijn. Het tempo blijkt behoorlijk hoog te liggen, want bij de eerste TC zijn we al vijf minuten te laat. Het tweede traject gaat wat dat betreft beter, maar we vinden dat het tempo wat te hoog lag.

Na de prima lunch gaan we weer verder met ingetekende lijn met barricaden. De omrijdconstructies zijn leuk bedacht en na wat gefriemel over een industrieterrein komen we bij de volgende TC.  Het gefriemel is trouwens leuk bedacht en we moeten goed opletten dat we niet verkeerd rijden.

Na de TC gaan we verder met pijlen-kortste-route en hier pakken we toch twee fouten op en zo maken we de hele dag slechts drie fouten. Top en de tweede plaats behaald. Tevreden rijden we naar Veghel, de woonplaats van onze vrienden waar we overnachten. Maar eerst gaan we heerlijk uit eten bij 't Zusje waar je tappas kan eten. Het smaakt voortreffelijk.

De volgende dag moeten we alweer vroeg op pad naar de volgende rally: de Brabantse Wal Classic. We moeten ook nog wat stukken omrijden door wegwerkzaamheden, maar we komen op tijd aan bij de start. We worden welkom geheten door de organisatie en gaan daarna door naar de documenten controle, stickers plakken en koppie koffie doen. Hierna kunnen we echt van start. We starten als vierde van de toerklasse. We beginnen met ingetekende lijn. Niet moeilijk, maar wel goed opletten bij zogenaamde 'uitwasjes' aan de lijn. Hier moet je bijvoorbeeld een dijk even af of over een parkeerplaats. Ook staat op sommige plaatsen de lijn scherp haaks rechts of linksaf getekend. Hier moet je dus ook scherp rijden en meestal staat er een bordje. Je mag hier dus niet even lekker door de binnenbocht scheuren omdat dat zo lekker is, want dan mis je dat bordje. Zo pakken we in het ochtenddeel drie scherprijders op. Iets wat we vroeger nooit zagen. Ja, misschien worden we nog wel eens goed!!. Bij een situatie waarbij je ook de dijk af kan denken we wat te ver door en zo missen we ons eerste bordje. Het blijkt een bordje voor de sportklasse te zijn. Verder hebben we geen problemen met het ochtend deel en zo komen we ook bij deze rally bij een testje. Deze test is een slalom over een afgezet terrein en we kunnen dus lekker scheuren. Ik begin wat te rustig en daardoor komen we 5 seconden te laat bij de TC. Toch leuk zo'n testje en volgende keer gaan we vol gas vanaf de start. Na dit testje is het tijd voor de lunch en ook die is weer goed verzorgt.

Na de lunch gaan we verder met een regelmatigheidtraject over een ingetekende lijn met barricades en hier pikken we onze tweede fout van de dag op. Weer een bordje voor de sportklasse. Worden we zo goed dat we ook de bordjes van de sportklasse opschrijven? We denken van niet, want we hebben onze handen nog vol aan de toerklasse. Sommige mensen hebben langer nodig om het spelletje te begrijpen hè. Bovendien denken we dat in de sportklassen het allemaal wat serieuzer zal worden en we rijden nog steeds voor ons plezier. Nog even toerklasse voor ons dus.

En na een stuk pijlen-kortste-route komen we bij de finish aan. Na een klein half uurtje wachten wordt het buffet geopend en kunnen we eten. Al snel na het eten wordt de uitslag opgehangen en bij deze rally zijn we zevende geworden. Slechts twee fout, geen tijdstraf, maar wel vijf seconden afwijking bij het regelmatigheidtraject. Dat vinden we erg netjes.

Zo kunnen we terugkijken op een geslaagd en gezellig weekend. Ik zou zeggen: volgend jaar weer en Riny en Rieta bedankt voor de gezelligheid.

Zijn er dan nog grote verschillen tussen deze twee rally's? Wat kaartlezen betreft niet, maar terwijl de prijs voor de beide rally's ongeveer hetzelfde is, krijg je bij de Happy Drive geen diner en bij de Brabantse Wal Classic wel. Waar zou dat nou in zitten vragen wij ons wel eens af. Niet dat we niet meer verschijnen, want beide rally's vinden we top. Beide start- en lunchlocaties zijn prima en beide rally's zijn goed georganiseerd, dus dat smaakt altijd naar meer.

 

De volgende rally is pas over twee maanden, maar tot die tijd zitten we natuurlijk niet stil. 11 september hebben we de Picknickrit van onze vrienden Riny en Rieta en het weekend daarna gaan we met de miniclub kamperen in de Ardennen, altijd gezellig.

De volgende rally is de 3 Provinciën Rally op 29 oktober en dat is voor ons een nieuwe rally. We zijn dan ook erg benieuwd en hebben er natuurlijk weer zin in.