Verslag Vervangen Krukaskeerring 2011

28 mei 2011: Vervangen van de Krukaskeerring 2011

Vervangen van de krukaskeerring

Nadat we er door de organisatie van de Peelrand Classic op gewezen waren dat onze MG wel erg veel olie lekte, vonden we het tijd om de krukaskeerring te vervangen. De onderdelen had ik al in huis, maar de vervanging stond voor later gepland.
’s Morgens om 9 uur bij Riny in Veghel aangekomen. Die heeft meer verstand van motor uit- en inbouwen, en heeft bovendien een hefbrug en een motortakel wat dus een stuk makkelijker is.
Om half 10 gaan we beginnen, eerst de accu los, dan de koelvloeistof eruit, de radiator en de rest van alle slangen, kabeltjes en dingen die het uitbouwen in de weg kunnen zitten. Als laatste draaien we de bouten los die de motor met de versnellingsbak verbinden. Eerst hangen we natuurlijk de motor in de takel. Na het losdraaien van alle bouten trekken we voorzichtig de motor los van de as die uit de versnellingsbak steek. Met wat wrikken en de vriendelijke hulp van een breekijzer lukt het. Om 12 uur is de motor eruit en dat ziet er dan zo uit:

Daarna de drukgroep van de motor af en dan blijkt dat de koppelingsplaat verzadigd is van de olie. Rechts de oude en links de nieuwe koppelingsplaat.

De krukaskeerring is keihard geworden en afgesleten, dus echt aan vervanging toe. Het is de oranje ring op de foto hieronder.

Ook de borgplaat die de krukaskeerring op zijn plaats moet houden gaan we vervangen, want die is te veel beschadigd. Ook gaan we de oliekeering aan de versnellingsbakzijde vervangen. Die zit achter de gietijzeren plaat hieronder op de foto.

Als dit allemaal vervangen is kan de motor eigenlijk weer gemonteerd worden. Ik vind het vrij vlot gaan, mede omdat de bouten niet vastgeroest zijn en de auto blijkbaar goed onderhouden is. Bij de demontage blijkt dat de motorsteunrubbers aan vervanging toe zijn en ook het rubber van de stabilisatiestang is aan vervanging toe. Even met de onderdelen leverancier gebeld en Margriet, die daar toch al wat spullen moest halen, kan de rest ook meenemen. Voor het avondeten is de motor weer aan de versnellingsbak gemonteerd. Na het eten gaan we weer verder met monteren van de onderdelen op de motor. Om half tien ’s avonds zijn alle spullen aan de bovenkant van de motor weer gemonteerd.

De volgende ochtend weer verder, nu met de bouten, uitlaat en startmotor aan de onderkant van de motor. Nadat we de radiator hebben gevuld en de motor met motorolie kan de accu weer aangesloten worden. Daarna starten en …… hij start in 1 keer. Natuurlijk, ik had niks anders verwacht. Daarna een proefrit over de snelweg. De auto trekt redelijk en de koppeling werkt prima. De slave cilinder van de koppeling blijkt dus niet versleten te zijn. Toch trek de auto niet goed en als ik plankgas op de snelweg rij haal ik net aan 90! Dat is dan wel miles/hour, maar niet echt een sportauto waardig. Weer terug bij de garage blijkt dat ik de gaskabel niet strak genoeg heb gemonteerd. Na dit verholpen te hebben trekt de auto weer vlot op … erg vlot hiiiihaaaa. En ik zit met een brede glimlach achter het stuur.
Na de klus gaan we uit eten met Riny en Rieta. Dat hebben ze wel verdient, want ze hebben ons tenslotte geholpen. Na het eten op naar huis. De auto rijd prima, geen mankementen, maar ik merk wel dat de auto uitgelijnd moet worden want boven de 100 wordt het trillen van de auto irritant.

En zo wordt onze MG stap voor stap een betere auto.

Groeten namens het FaBo Rally Team,
Richard en Margriet Faas